فهرست
تحقیقات بازار برای افیلیت مارکتینگ | برای افیلیت مارکترها همواره انجام تحقیقات بازار (Market Research) به شکل درست و موثر یکی از مهمترین و سختترین بخشها برای شروع طی کردن مسیر کسب درآمد قابل توجه از طریق افیلیت مارکتینگ است. حتی با وجود تمام تحقیقات و پژوهشها، مقالات و وبلاگها، کتابهای الکترونیکی و منتورهای پرتعداد و شناختهشده در جهان، فهمیدن اینکه چه چیزی بفروشید و چگونه آن را بفروشید میتواند امری دشوار و چالشی باشد. بسیاری از افیلیت مارکترها هنگام شروع کار در همین مرحله تحقیق گیر می کنند. یا بدتر از آن، آنها با عجله از تحقیقات بازار عبور میکنند و این کار را جدی نمیگیرند یا با دقت کم انجام میدهند.
برای روشمند کردن فرایند تحقیقات بازار و انجام اصولی آن به جای تکیه بر حدسها و فرضیات، ما در آکادمی افیلیو روش انجام تحقیقات بازار برای کمپینهای افیلیت مارکتینگ را در پنج مرحله مهم برای شما خلاصه کردهایم.
مرحله 1: بازار خود را شناسایی کنید.
اولین قدم برای شروع کار این است که بازاری را که در آن فعالیت میکنید انتخاب و شناسایی کنید. اجازه ندهید این کار فقط معطوف به مخاطب هدف یا ویژگیهای جمعیت شناختی (demographics) مشتریانی که شما مورد نظر دارید نمیشود. ممکن است راهحل یا محصولی را در نظر داشته باشید که در یک زیر دسته خاص قرار می گیرد، اما متغیر و سیال بودن بسیاری از ویژگیهای جمعیت شناختی را نیز باید در نظر داشته باشید. به عبارت دیگر همه نگاه و توجه خود را فقط روی مخاطبان هدف و ویژگیهای جمعیت شناختی آنها متمرکز نکنید.
همانطور که گفته شد، اولین گام برای شروع انجام تحقیقات بازار موثر این است که به بازار و جایگاهی که در آن مشغول به کار هستید، به دقت توجه کنید.سوالاتی مانند سوالات زیر از جمله پرسشهایی است که باید برای آنها به دنبال جواب دقیق و مفصّلی بگردید:
چه محصولاتی مشابه محصول من وجود دارد؟
محصولات پرفروش در نیچ مورد نظر من کدامند؟
چه کسانی محصولات مشابه محصولات من را تبلیغ می کنند؟
مردم با کدام یک از محصولات من مشکل یا نارضایتی دارند؟ مشکل آنها چیست؟
وقتی نوبت به این مرحله از تحقیقات بازار می رسد، شما به دنبال این هستید که ببینید آیا جایی برای یک محصول یا ارتقا و بهبود وجود دارد. آیا شما میتوانید بهتر از دیگران این کار را انجام دهید؟ یا آیا اینکه کس دیگری به فکر این مسئله نبوده و شما راه حلی برای آن دارید؟ اینها مسائلی است که غالباً در این مرحله به ذهن خطور میکند. اگر در این مرحله به خاطر فراوانی محصولات و پیشنهادات مشابه یا پیدا نکردن نیاز کافی به محصول شما دلسرد شدید نگران نباشید. به مرحله دوم بروید.
نکتهی قابل توجه این است که در این مرحله خوب است برای کسب اطلاعات بیشتر از فضای بازار در سایتهایی که محصولات مشابه محصولات شما را تبلیغ می کنند مشترک شوید تا دید خوبی از مواردی همچون سبک و روش کپی رایتینگ و رویکرد بازاریابی آنها بدست آورید. به روز نگه داشتن لیست محصولات مشابه، اثرگذاری تحقیقات شما را بیشتر میکند.
مرحله 2: از مخاطبان خود نظرسنجی کنید.
هنگامی که دید وسیعتر و گسترده ای از آنچه در حال حاضر در بازار ارائه میشود به دست آوردید، فرصت مناسبی است که کمی دقیقتر شوید و درباره مواردی جزئیتر با نظرسنجی اطلاعات جمعآوری کنید. اولین قدم طراحی یک فرم نظرسنجی با استفاده از یک پلت فرم ایجاد کننده نظرسنجی است. ابزارها و وبسایتهای آنلاینی برای این کار وجود دارد.
نظرسنجی خود را با سوالاتی که نیاز به تلاش و کوشش زیادی از سوی مخاطبان برای پاسخگویی ندارد طراحی کنید. برای مثال اگر محصول دیجیتالی می فروشید، پنج تا هفت عنوان برای محصول خود نام ببرید و از مخاطبان خود بپرسید که خرید کدام یک را ترجیح میدهد. اگر محصولات فیزیکی می فروشید تعدادی عکس واقعی از آن محصولات تهیه کنید و برای ایجاد درک بهتر در نظرسنجی استفاده کنید.
هنگامی که سوالات نظرسنجی شما کامل شد و به صورت حرفه ای و بی طرفانه خوانده و بررسی شد، آن را به لیست ایمیل مورد نظر خود ارسال کنید یا در شبکههای اجتماعی با مخاطبان هدفتان به اشتراک بگذارید و حدود یک هفته به دریافتکنندگان فرصت دهید تا آن را تکمیل کنند. طبق آمار سایت Surveymonkey هشتاد درصد از نتایج نظرسنجیها معمولا در عرض هفت روز اول جمع آوری می شوند.
هدف این نظرسنجی به دست آوردن یک دید کلی درباره این است که افراد چه چیزهایی را معمولاً میخرند. وقتی نظرسنجی کامل شد، محصولاتی که درصد “آن را خواهم خرید” برای آنها بیشتر از 85 درصد است را پیدا کنید. 85 درصد ممکن است عدد بالایی به نظر برسد، اما از آنجایی که این نظرسنجی به صورت فرضی است و پول نقد واقعی در کار نیست، باید نرخ پذیرش بالاتری از میانگین داشته باشد. درصدهای نظرسنجی بیانگر میزان نرخ تبدیل واقعی شما نیستند، بنابراین اگر محصولی دارید که در نظرسنجی با اقبال خوبی روبهرو شده است، خیلی هیجانزده نشوید.
اگر نتایج نظرسنجی را دریافت کردید و نتایج بیانگر این بودند که نیاز یا تمایلی برای محصول شما وجود ندارد، میتوانید فرآیند تحقیق را دوباره از ابتدا شروع کنید تا به ایده بهتری برای نحوه ارتقای پیشنهاد خود دست پیدا کنید.
اگر نتایج نظرسنجی نشان می دهد که نیاز یا تمایل زیادی برای پیشنهاد یا محصول شما وجود دارد، بسیار عالی است! اما هنوز کارهای بیشتری پیش روی شما وجود دارد که در ادامه به آن میپردازیم.
اگر هنوز لیست ایمیل ندارید، نگران نباشید. شما گزینه های دیگری نیز برای انجام تحقیق دارید. مرحله 3 بازخوردهای مرتبط و معناداری را به شما اطلاع میدهد.
نکته قابل توجه این است که از قبل پیشنهادات یا محصولات دیگری را ایجاد کرده اید، در پایان نظرسنجی یک کد تخفیف برای سفارش بعدی به مخاطبان خود ارائه دهید. این باعث ایجاد حس قدردانی در مخاطبان میشود و فروش شما را نیز افزایش میدهد.
مرحله 3: تحقیقات شخص به شخص انجام دهید.
اکنون، ما میدانیم که شخص به شخص در این روزها معنی بسیار متفاوتی با آنچه در گذشته داشته دارد. اما این نکته را جدی بگیرید. قبل از شروع به رشد و توسعه پیشنهاد خود، باید بازخورد واقعی و زنده در مورد پیشنهادتان از افراد بگیرید. دو راه واقعا خوب برای دریافت این بازخورد وجود دارد.
اولین مورد، رویکرد کافهای است. این رویکرد مستلزم آن است که از پشت میز پا شوید تا در محیط بیرون با هم تعامل داشته باشید. البته هنگام انجام این کار پروتکلهای مربوط به کرونا را حتماً رعایت کنید. کافهها همیشه به عنوان مکان های تعامل، برقراری ارتباط و به اشتراکگذاری ایده شناخته میشوند، بنابراین شما احتمالاً در کافه بیشتر از هر جای دیگری مستعد یافتن کسی هستید که به صحبت درباره پیشنهاد شما تمایل نشان دهد. از یک نفر فرصت بخواهید و اگر برایش ممکن بود ده دقیقه از زمانش را به شما بدهد و به وب سایت شما نگاهی بیندازد و به سوالاتتان پاسخ دهد، او را به صرف قهوه مهمان کنید. اگر درخواست شما رد شد، جای نگرانی نیست، دوباره تلاش کنید.
هنگامی که کسی درخواستتان را قبول کرد، حاشیه نروید و مستقیماً سر اصل مطلب بروید. عنوان یا تصویری از محصول خود را به آنها نشان دهید و از آنها بپرسید که آیا به صورت فرضی آن را خریداری می کنند یا خیر. از آنجایی که این تعامل رودررو کمی صمیمیتر از اینترنت است، آنها احتمالاً دلیل اینکه چرا از محصول استفاده میکنند یا نه را از روی ادب ارائه میدهند. اگر بتوانید صحبت را با این شرکتکنندگان ادامه دهید، آنها نظراتشان، نقاط دردشان، محصولات مشابهی که استفاده کردهاند و دوست داشتهاند یا نپسندیدهاند و همچنین اطلاعاتی در مورد خودشان که به شما در شناخت ویژگیهای دموگرافیک کمک میکند به شما ارائه میدهند.علاوه بر این موارد ممکن است فرصتهای ایجاد شبکهای ارزشمند پیدا کنید که احتمالاً از طریق اینترنت غیرقابل دستیابی هستند.
دومی رویکرد استفاده از انجمن ها و تالارهای گفتگو است. سایت هایی مانند Reddit بهترین گزینه اند . گروه هایی را بیابید که با مسائلی سروکار دارند که فکر می کنید پیشنهاد یا محصول شما ممکن است راه حلی برای آن مسائل باشند. یک کارت هدیه یا کارت شارژ به هر کسی که مایل است تماس ویدیویی با شما برقرار کند و به شما بازخورد بدهد، ارائه کنید. مهم است که فرد در این تعامل با شما احساس صمیمیت کند و نظراتش را صادقانه با شما در میان بگذارد. سعی کنید در تماس ویدیویی محیطی که در آن هستید احساس صمیمیت را انتقال دهد.
حداقل پانزده جلسه تعامل شخص به شخص را امتحان کنید، چه با رویکرد کافهای و یا چه با رویکرد تالار گفتگو. از اطلاعاتی که از این مرحله به دست می آورید برای تنظیم و تدوین بهتر پیشنهاد و محصول خود استفاده کنید. اگرچه این داده ها علمی نخواهند بود، اما زمانی که می خواهید متن و شعار فروش را برای این پیشنهاد یا پیشنهادات مرتبط آینده بنویسید، بسیار برای شما مفید خواهد بود.
حتی اگر بازخوردهای منفی زیادی دریافت کردید، هنوز ایده خود را دور نریزید. هنوز مراحل بیشتری برای تکمیل تحقیقات وجود دارد.
مرحله 4: رسانههای پولی را امتحان کنید.
امتحان کردن رسانههای پولی آخرین گام در مسیر تحقیقات بازار شما است. تبلیغات کلیکی و تبلیغات در رسانههای اجتماعی مکان خوبی برای این کار است. همچنین میتوانید با هر کسبوکاری که در همان نیچ مورد نظر شما فعالیت میکند همکاری کنید تا محصولتان را با فهرست ایمیلشان آزمایش کنید و به ازای کلیک یا فروش محصول به آنها پرداخت کنید. در هر صورت، این مرحله جایی است که باید مقداری پول برای کسب اطلاعات خرج کنید. بودجه بازاریابی خود را برای حداقل سه بار آزمایش این روند در نظر بگیرید تا متوجه شوید چه محصولی و برای چه افرادی جواب میدهد.
در این مرحله و آزمایش محصول باید انتظار تعامل و نرخ تبدیلهای بالاتری را داشته باشید زیرا در این مرحله مخاطبان بسیار خاص را هدف قرار می دهید. اگر تصمیم گرفتید پیشنهاد خود را توسعه دهید، انتظار داشته باشید که این نرخ ها کمی کاهش بیابد.
اگرچه ممکن است در این مرحله تمایل داشته باشید که پیشنهاد را توسعه دهید، اما توصیه ما این است در مقیاس کوچک پیش بروید. پیشنهاد خود را از طریق تکرار این آزمایشها به بهترین شکل ممکن اصلاح کنید تا قبل از تصمیم گیری، حداکثر بینش را بدست آورید.
دادههایی که در این مرحله جمعآوری میکنید به صورت فروش واقعی خواهد بود، به این معنی که این مرحله ممکن است به اندازه دو مرحله قبل شبیه به تحقیق نباشد. با این حال، این فروش ها چیزی بیش از مبلغی که به دست میآورید میارزند. آنها نشان دهنده عملکرد خوب محصول یا پیشنهاد شما در یک جامعه هدف مشخص با تبلیغات پولی هستند. در مرحله پنجم بیان میکنیم که اگر نرخ تعامل و تبدیل مثبتی را در این مرحله مشاهده نمی کنید چه باید کرد. توجه داشته باشید که در این مرحله از لیست ایمیل یک کسبوکار دو بار استفاده نکنید.
مرحله 5: پیشنهاد را توسعه دهید یا دوباره شروع کنید.
اگر به مرحله پنجم رسیدید و دادههایی که به دست آوردهاید حس اطمینان در مورد موفقیت پیشنهادتان را به شما القا نمیکند و توسعه آن محصول یا پیشنهاد منطقی به نظر نمیرسد، به مرحله 1 بازگردید.
گرچه ممکن است کمی سخت به نظر می رسد. اما شروع از نو یک شکست نیست. متخصصان بازاریابی همواره تاکید میکنند که ارزش تحقیقات بازاریابی بیشتر از چیزی است که به نظر میرسد و غالباً تلاش و هزینهای که در این راستا میکنید ارزشش را دارد.
انجام تحقیقات بازار احتمال شکست را از قبل کاهش می دهد. شما تحقیقات بازار را انجام میدهید و حتی اگر متوجه شوید که این پیشنهاد یا محصول ایراد دارد یا کلاً به درد نمیخورد، اطلاعاتی که به دست آوردهاید و دانشی که آموختهاید، انرژی که گذاشتهاید را پوشش میدهد و همچنین از ضرری که در صورت ارائه پیشنهادی که جواب نمیداد متحمل میشدید جلوگیری میکند.
اگر متوجه شدید که همه سیگنالهایی که دریافت کردهاید بیانگر این هستند که محصول یا پیشنهاد شما مطلوب است، وقت آن است که آن را توسعه دهید و در مقیاس بزرگ پیادهسازی و اجرا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه افیلیو، بزرگترین پلتفرم افیلیت مارکتینگ ایران، میتواند به شما در توسعه و رشد کمک کند، اطلاعات خود را در فرم مشاوره رایگان افیلیت مارکتینگ ثبت کنید.
0 نظر