فهرست
در سیستم همکاری در فروش، فروشنده یا تولیدکنندهای وجود دارد که محصول جالب توجهی را تولید میکند که باعث ایجاد کانورژن (تبدیل) میشود. افیلیت یا همکار فروشی هم وجود دارد که محصول مذکور را در بین خریداران مورد علاقهاش به نمایش میگذارد و در ازای این کار از هر فروش، کمیسیون دریافت میکند.
این نوع از ارتباط در کسبوکار یک برد دوطرفه است اما سوالی که در این رابطه مطرح میشود این این است که چه کسی چه چیزی به دست میآورد؟
برای سهم داشتن از یک رابطه تجاری مثل یک سیستم همکاری در فروش، راههای زیادی وجود دارد اما بستگی به این دارد که چه قوانینی برای آن تعیین میکنید. در این پست قرار است دو مدل اصلی درآمدی در همکای در فروش را بررسی کنیم: CPA یا پرداخت در ازای اقدام و سهم از فروش. با دانستن دقیق شرایط میتوانید تصمیم بگیرید که انتخاب کدام مدل برای کسبوکار شما مناسب است.
CPA چیست؟
اول از همه درباره بازاریابی CPA صحبت کنیم که رایجترین مدل پرداختی در همکاری در فروش است. هزینه در ازای اقدام (Cost Per Action) مدلی پرداختی در افیلیت مارکتینگ است که فروشنده در ازای هر یک اقدام صورت گرفته، مقداری کمیسیون به همکار فروش میپردازد. در این مدل پرداختی، رایجترین اقدام «فروش» است.
در مدل هزینه به ازای فروش (CPS)، هر بار که مشتری خریدی انجام میدهد، این اقدام بدون در نظر گرفتن ارزش کل سفارش، پرداخت مبلغ توافق شده را به شرکت همکاری در فروش (افیلیت) آغاز میکند. بنابراین شرکت افیلیت بر اساس هر مبلغی در قیف فروش، پورسانت ثابتی دریافت خواهد کرد. این مدل برای شرکتهای همکاری در فروش بسیار جذاب است.
سهم از فروش چیست؟
مدل سهم از فروش (Revenue Share) یک مدل درآمدی است که در آن، فروشنده قرارداد درآمد همکاری در فروش را بر پایه درصد میبندد. این مدل نه تنها بر اساس خرید اولیه بلکه بر مبنای هرگونه افزایش فروشی است که با خرید مشتری اتفاق میافتد. با یک کمیسیون مبتنی بر درصد، سهم درآمد در بلندمدت میتواند برای شرکتهای همکاری در فروش بسیار سودمندتر باشد.
اما یک نکته مهم در اینجا وجود دارد، زیرا کلمه «سهم» به دو صورت است: در مدل سهم از فروش، شرکتهای افیلیت علاوه بر فروش، در بازده (یعنی بازپرداخت) هم سهیم هستند.
مقایسه CPA با سهم از فروش در یک نگاه
در این جدول میتوانید وجه تمایز این دو را برای همکاران فروش و فروشندهها درک کنید:
محاسبه سودآوری | بازگشت | مقدار پول یا درصد | |
فروشنده | فروشنده | X تومان برای افیلیتها | CPA |
افیلیت | هر دو | ٪ برای افیلیتها | سهم از فروش |
درست مانند هر موضوع دیگری، این دو مدل درآمدی هم هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.
آنچه به عنوان شرکت همکاری در فروش از مدل درآمدی CPA بهدست میآورید:
- محاسبه میزان بازگشت سرمایه (ROI) بعد از هزینه کردن برای تبلیغ آسان است. نیازی نیست منتظر بازگشت این چرخه باشید که ببینید چقدر میتوانید هزینه صرف تبلیغات کنید. همچنین در مورد بازدهی، جای نگرانی نیست.
- میتوانید حاشیه سود را سریعتر بسنجید و بفهمید که چقدر میشود برای بازاریابی و تبلیغات خود هزینه کنید.
- بسته به شرایط تا حدی متفاوت است اما به طور کلی درآمدی ثابت و قابل پیشبینی دارید.
آنچه به عنوان فروشنده از مدل درآمدی CPA بهدست میآورید:
- میتوانید با هزینههای تبلیغاتی زیاد، شرکتهای همکاری در فروش بزرگتری را جذب کنید. بسیاری از شرکتهای بزرگ همکاری در فروش با مدل کمیسیون CPA کار میکنند زیرا قبل از اینکه بخواهند برای کمیپنهای تبلیغاتی خود هزینه زیادی کنند، به پیشنهاداتی با ریسک کم و امکان محاسبه آسان نیاز دارند.
- ترافیک بیشتر مساوی با فروش بیشتر است.
- وقتی تعداد شرکتهای همکاری در فروش که مایلند با شما کار کنند بیشتر شود، ترافیک بیشتری برای شما ایجاد میشود و فروش بیشتری اتفاق خواهد افتاد.
- محاسبه ROI دشوارتر است. در بیشتر شبکههای CPA، این شما هستید باید مطمئن شوید مقادیر CPA که تعیین کردهاید حاشیه سود متناسبی دارد یا نه. این کار میتواند دشوار باشد زیرا هر شرکت همکاری در فروش بر اساس کیفیت ترافیک، میانگین سفارش متفاوتی دارد.
- ریسک بالاتر است. محاسبه سودآوری بر عهده شماست و اگر اشتباه حساب کنید، سود خودتان در خطر خواهد بود.
آنچه به عنوان شرکت همکاری در فروش از مدل درآمدی سهم از فروش بهدست میآورید:
- محاسبه ROI شما دشوارتر است. باید در ازای هر کانورژن (تبدیل) در طول زمان درآمدتان را چک کنید تا مطمئن شوید ضررهای بازده را بهدرستی فاکتور کردهاید. این کار آسان نیست زیرا فروشندگان/ تبلیغدهندگان چرخههای بازده متفاوتی دارند.
- ممکن است با سهم از فروش، کمیسیون بهتری داشته باشید. معمولا میزان کمیسیون CPA بر اساس میانگین ارزش سفارش فروشنده در ازای همه فروشهاست. اگر ترافیکی با کیفیت بالا با بازده معمولا کم دارید، احتمالا با مدل سهم از فروش، درآمد بیشتری نسبت به مدل CPA خواهید داشت.
- مدل سهم از فروش ریسک بیشتری دارد. محاسبه سودآوری بر عهده شماست و باید مطمئن شوید که با توجه به پرداختیها، سود متناسبی دارید یا خیر.
- سهم از فروش بهطور بالقوه میتواند مدل درآمدی بهتری در طولانیمدت باشد. برای بهترین شرکتهای همکاری در فروش، این مدل میتواند فرصتی برای کسب درآمد مکرر با سهمی بیشتر از کل فروش باشد.
آنچه به عنوان فروشنده از مدل درآمدی سهم از فروش بهدست میآورید:
- در این مدل در مقایسه با CPA، اگر شرکت همکاری در فروش قول بزرگتر از حدی که میتواند انجام دهد در بازایابی بدهد، ممکن است نتیجه معکوسی از آنچه انتظار دارد بگیرد.
- محاسبه ROI شما (درآمد پس از پرداخت کمیسیون) ساده است. تا زمانی که این درآمد بیشتر از هزینه کالاهای فروخته شده باشد، احتمالا سودآور خواهید بود.
با توجه به آنچه گفته شد، در پاسخ به سوال مدل CPA بهتر است یا سهم از فروش باید گفت: بستگی دارد.
از طرف فروشنده، CPA به این معنی است که فقط شما مسئول بازپرداخت هزینه هستید، اما میتوانید بزرگترین شرکتهای همکاری در فروش را جذب کنید و اگر حسابهای خود را درست انجام دهید، فروش کلی شما با CPA میتواند بسیار بالاتر باشد.
در سمت شرکت همکاری در فروش، CPA به شما امکان میدهد دقیقا بدانید برای هر تبدیلی (کانورتی) که انجام میدهید چهقدر درآمد خواهید داشت و این مسئله تعیینکننده هزینه کلی که برای تبلیغات پولی و کمپینهای بازاریابی میپردازید، است.
نکته پایانی
نکتهای که باعث میشود فروشندهها سیستم هزینه به ازای فروش (CPS) را دوست داشته باشند این است که در این مدل آنها فقط برای یک اقدام تکمیل شده هزینه میپردازند. اگر قرار باشد برای یک لید یا کلیک یا ایمپرشنی که منجر به فروش نشده هزینه پرداخت کنند، متحمل ریسک بیشتری خواهند بود.
سیستم همکاری در فروش افیلیو، ریسک از دست رفتن سرمایه شما را از بین میبرد.
0 نظر