افیلیت مارکتینگ برای SaaSها | یک جستجوی ساده در گوگل نشان میدهد که در بیشتر موارد، افیلیت مارکتینگ برای تجارت الکترونیکی طراحی شده و از این مدل بازاریابی، اغلب برای شرکتهای SaaS (Software as a Service) استفاده نمیشود. اما دلایل زیادی مانند مقرونبهصرفه بودن و هدفمند بودن، برای استفاده از افیلیت مارکتینگ در شرکتهای SaaS وجود دارد و همچنین در این روش وفاداری مشتری نیز بیشتر شکل میگیرد. با افیلیو همراه باشید.
SaaS به معنای «نرمافزار به عنوان سرویس» است و ماهیت آن برخلاف نرمافزارهایی است که با خرید آنها مالکشان میشوید. وقتی از سیستم SaaS استفاده میکنید، تمامی فعالیتها مانند پردازش و تحلیل و ذخیرهسازی در سِروِرهای شرکت ارائهدهنده این خدمات صورت میگیرد و شما صرفا با یک مرورگر یا یک اپلیکیشن بسیار ساده، به آنها دسترسی پیدا میکنید.
برای آشنایی بیشتر با نحوه کار افیلیت مارکتینگ با شرکتهای SaaS تصویر زیر را مشاهده کنید:
اگر محصولی که ارائه میدهید، یک SaaS است و به شیوه بازاریابی افیلیت علاقه دارید اما نمیدانید باید از کجا شروع کنید، این مطلب برای شماست. ما فهرست کاملی از کارهایی را که شما برای شروع برنامه SaaS افیلیت مارکتینگ خود نیاز دارید، برایتان گردآوری کردهایم.
افیلیت مارکتینگ برای SaaSها
۱. یک نرمافزار ردیابی افیلیت انتخاب کنید
برای کار با برنامه افیلیت دو راه وجود دارد. یا از شبکههای افیلیت استفاده کنید و یا از نرمافزار ردیابی افیلیت. هر دوی این روشها مزایا و معایب خود را دارند اما غالبا شبکههای افیلیت مناسب استفاده در شرکتهای SaaS نیستند. بهویژه اگر شرکت تازهکار و نوپا باشد.
کار با شبکههای افیلیت معمولا به دلیل میزان بالای کمیسیون و هزینه مدیریت بازاریابی پرهزینه و گران تمام میشود و همانطور که گفته شد، آنها معمولا با صنایع مرتبط با تجارت الکترونیکی کار میکنند. اغلب این شبکهها از ناشرانی در جایگاههای خردهفروشی تشکیل شدهاند.
به دلایلی که اشاره شد، بیشتر شرکتهای SaaS ترجیح میدهند از نرمافزارهای ردیابی افیلیتی استفاده کنند و برنامه افیلیت خود را بهطور شخصی اجرا کنند.
۲. سایت خود را به سیستم ردیابی افیلیت متصل کنید
افیلیت مارکتینگ با ردیابی کلیکهایی که بر روی لینک تبلیغاتی در پستهای بلاگ، محتوای وبسایت یا شبکههای اجتماعی صورت گرفته و به خرید منجر شده، کار میکند. این یعنی شما باید وبسایت خود را به برنامه افیلیت متصل کنید تا بتوانید کلیکهای صورت گرفته و کانورژن ایجاد شده را ردیابی کنید.
۳. برای کمیسیون استراتژی مناسبی بچینید
برای بیشتر صنایع این کار ساده است. بازدیدکننده لینک تبلیغ را میبیند، روی آن کلیک میکند و خرید را انجام میدهد و شرکت افیلیت بخشی از سود این فروش را به عنوان کمیسیون دریافت میکند. اما احتمالا این فرآیند برای SaaSها پیچیدهتر است.
در اینجا دو پرسش اساسی وجود دارد که میتواند در استراتژی شما تعیینکننده باشد:
۱. چه چیزی را تبدیل (کانورژن) به حساب میآورید؟
۲. برای این تبدیل، چه کمیسیونی میپردازید؟
کانورژن (تبدیل)
آنچه تبدیل یا همان کانورژن به حساب میآید، میتواند بسته به اهداف مارکتینگی شما متفاوت و متنوع باشد. مثلا:
· پرداخت در ازای کلیک؛ بابت هر ترافیکی که به سایت شما میآید، به افیلیت کمیسیون بپردازید.
· پرداخت در ازای لید؛ در ازای تولید هر لید (مثل ثبت نام نسخه آزمایشی) به افیلیت کمیسیون بپردازید.
· پرداخت در ازای فروش؛ در ازای هر خرید تکمیل شده (مثل پرداخت حق اشتراک)، به افیلیت کمیسیون بپردازید.
بیشتر کسبوکارهای SaaS نسخه آزمایشی ارائه میدهند، از همین رو منطقی به نظر میرسد که پرداخت کمیسیون نه فقط در ازای ثبت نام آزمایشی، که در ازای پرداخت حق اشتراک از راه لینک افیلیت صورت بگیرد.
کمیسیونها
نرخ کمیسیون پرداختی شما نه تنها به میزان مبلغی که برای هر تبدیل پرداخت خواهید کرد، بلکه به تعداد دفعات آن نیز بستگی دارد. مدل پرداخت کمیسیون در بیزنسهای SaaS خاص و بر پایه عضویت تعیین میشود. این یعنی به جای یک بار، هر بار که لینک افیلیت به پرداخت حق اشتراک منتج شود، شرکت افیلیت کمیسیون میگیرد و این روند چه هفتگی باشد چه ماهانه یا سالانه، افیلیت از آن درآمد کسب میکند.
این مدل پرداختی انگیزه بزرگی برای افیلیت ایجاد میکند تا لیدهای باکیفیتی بیاورد که به مشتریان بلندمدت بدل شوند.
اما این روش پرداخت ممکن است مشمول ملاحظاتی نظیر موارد زیر شود:
· نرخ کمیسیون ثابت یا درصدی باشد.
· در مقدار یا دفعات پرداخت کمیسیون محدودیت وجود داشته باشد.
· کمیسیون سقف داشته و باقی آن بهصورت پاداش باشد.
· پرداخت بهصورت دورهای باشد.
۴. برنامه افیلیت خود را شخصیسازی کنید
برنامه افیلیت شما باید با برندتان سازگار و همخوان باشد. عناصر برنامه افیلیت خود را مطابق با نام تجاری خود شخصیسازی کنید:
· یک Subdomain سفارشی راهاندازی کنید.
· لوگوی خود را به داشبورد اضافه کنید.
· یک صفحه ثبت نام شبیه به عناصر برند خود بسازید.
صفحه ثبت نام باید طوری شخصیسازی شده باشد که با اهداف برنامه افیلیت شما هماهنگ باشد. نشان دهید که چه مزایایی ارائه میدهید که باعث تمایل افیلیت به همکاری با شما شود.
پس از بابت این همخوانی با برند مطمئن شوید. ویژگیهای صفحه ثبت نام باید با وبسایت شما یکی باشد. مثلا رنگهای برندتان، فونتها و لحن یکپارچه بین سایت و صفحه ثبت نام وجود داشته باشد.
شرایط استفاده از خدمات
شرایط استفاده از برنامه افیلیت شما هم نیاز به مکتوب شدن دارد و مانند بقیه موارد باید با ویژگیهای صفحه ثبت نام هماهنگ باشد. موضوعات متداول تحت پوشش برنامه افیلیت، تعهدات، کشف تقلب و محدودیتهای تبلیغاتی و… باید مشخص شود. میتوانید این شرایط و قوانین را با دیگر قراردادها و شرایط و ضوابط برندتان ترکیب کنید.
۵. برای مارکتینگ، از ابزار و عناصر مرتبط با برندتان استفاده کنید
اجازه دهید افیلیتها برای تبلیغ، از عناصر مرتبط با برندتان استفاده کنند. این عناصر شامل موارد زیر است:
· بنرها
· تصاویر
· پستهای شبکههای اجتماعی
· ویدئوها
· لینکهای متنی
عناصر مربوط به برندتان (مثل لوگو، فونت و…) را در داشبورد خود آپلود کنید تا افیلیتها به آنها دسترسی داشته باشند و بتوانند در کانالهای اجتماعی و وبسایتها از آنها استفاده کنند. علاوه بر این راههای دیگری را نیز برای کمک به تولید محتوای خوب تبلیغاتی برای افیلیت مارکتینگ در نظر بگیرید زیرا این محتواها تاثیرگذارترین ابزار در بازاریابی افیلیت برای SaaS است.
اگر ویژگی خاص و برتری دارید، مثلا جایزه معتبری دریافت کردهاید، آن را در اختیار افیلیت بگذارید تا در تبلیغاتش از آن استفاده کند. مثلا: «رتبه برترین نرمافزار سال ۱۴۰۰ در مجله تخصصی x».
از پیشنهادات ویژه خود مثل کد تخفیف در دورههای زمانی فروش نیز در افیلیت استفاده کنید.
و در نهایت درست و شفاف توضیح دهید. تبلیغات SaaS به این دلیل که محصول آن فیزیکی نیست و دائما تغییر میکند، گاهی اوقات پیچیده میشود. راهنمای استفاده از نرمافزار را که شامل لیستی از ویژگیهاست در اختیار افیلیتها بگذارید. این نوع اطلاعات خوراک تولید محتواهای آموزشی در یوتیوب است.
حتما شرکتهای افیلیت را در جریان به روزرسانی و تغییرات نرمافزار خود و نحوه عملکرد آن قرار دهید. به این ترتیب آنها بهروزترین و دقیقترین اطلاعات را تبلیغ میکنند تا از گمراهی مخاطب جلوگیری شود.
۶. برنامه افیلیت خود را تبلیغ کنید
برای اطلاعرسانی درباره برنامه خود و استخدام شرکتهای افیلیت، راههای مختلفی وجود دارد.
صفحه ثبت نام خود را عمومی کنید
صفحه ثبت نام افیلیت خود را در دسترس قرار دهید. این میتواند شامل موارد زیر باشد:
· یک صفحه اختصاصی در وبسایت باشد.
· در فوتر وبسایت قرار داشته باشد.
· آن را به امضای ایمیل خود اضافه کنید.
· در تعاملات پشتیبانی با مشتری، آن را معرفی کنید.
· در فهرست ویژگیها و پستهای شبکههای اجتماعی خود آن را نمایش دهید.
مشتریان فعلی خود را دعوت کنید
مشتریان فعلی شما میتوانند افیلیتهای بالقوه باشند و کسبوکار شما را برای دیگران تبلیغ کنند.
تحقیق انجام دهید
زمانی را صرف تحقیق و جستجو درباره حوزه فعالیت خود کنید. ببینید چه کسانی در این باره حرف میزنند؟ چه میگویند و کجا درباره آن صحبت میکنند؟
با بلاگرها و اینفلوئنسرهای متخصص در حوزه فعالیت خود ارتباط ایجاد کنید. این افراد یا شرکتها میتوانند محصول شما را پیش چشم مخاطبانشان قرار دهند و با این کار باعث تقویت آگاهی از برند شما شوند و اعتبار محصولتان را بالا ببرند.
یک ویژگی منحصربهفردی که افیلیت مارکتینگ میتواند در تبلیغ محصولات SaaS داشته باشد این است که امکان نمایش طرز کار با نرمافزار وجود دارد. یعنی افیلیت میتواند چگونگی کار با نرمافزار، ویژگیهای کلیدی و مزایای آن را به مخاطبان نشان دهد. با توجه به ماهیت نرمافزار، چنین محتوایی میتواند فوقالعاده موثر باشد.
مثلا Dansky که یک یوتیوبر معروف است، ویدئوهای آموزش گامبهگام محصولات Adobe را تولید و منتشر میکند و با این کار، نحوه استفاده از آنها را آموزش میدهد. سپس لینکهای ریفرال را برای خرید این نرمافزارها در ویدئوهای خود اضافه میکند.
۷. از افیلیتهای جدید استقبال کنید
از شرکتهای افیلیت که برای همکاری با شما آمادگی نشان میدهند، استقبال و روابطتان با آنان را تقویت کنید. مثلا میتوانید پیام شخصیسازیشدهای برای آنان بفرستید. این کار میتواند شامل موارد زیر باشد:
· پیام خوشامدگویی در داشبورد شما برای زمانی که افیلیت به برنامه شما میپیوندد.
· زمانهایی که افیلیت عملی انجام داده، مثلا کانورژن ایجاد کرده، ایمیل تبریک برایش ارسال شود.
· متن نوتیفیکیشنهای ایمیلهایی که برای افیلیتها ارسال میشود قالببندی مشخصی داشته باشد.
در مجموع…
افیلیت مارکتینگ برای SaaS شکل محبوبی از همکاری بر پایه ارجاع است که و ناشرانی که برای این محصولات ترافیک میآورند، پاداش داده میشود. این همکاری باعث میشود این فناوری بیشتر شناخته شود. شرکتهای صنعت نرمافزار مدتهاست که از این راه برای تقویت نرخ رشد خود استفاده میکنند.
0 نظر