فهرست
کسبوکار شما هرچه که باشد باید برای بازاریابی آن برنامه درستی داشته باشید. یکی از موثرترین استراتژیهای بازاریابی، افیلیت مارکتینگ است. افیلیت مارکتینگ نوعی بازاریابی دهان به دهان است که با تولیدکنندگان محتوا نظیر بلاگرها کار میکند. این افراد در کانالهای خود برند شما را به مخاطبان خود پیشنهاد میدهند و به این صورت برای شما بازاریابی میکنند. افیلیت مارکتینگ میتواند باعث رشد چشمگیر در استارتاپ شما شود.
در این مقاله با فواید افیلیت مارکتینگ برای کسبوکارهای استارتاپی و بهترین شیوههای آن آشنا میشوید.
افیلیت مارکتینگ چیست؟
افیلیت مارکتینگ یک استراتژی است که در آن شما محصول یا خدمات خود را در پلتفرم شخص دیگری تبلیغ میکنید. شخصی که در وبسایت، صفحات شبکههای اجتماعی، بلاگ، ویدئو یا پادکست خود محتوا تولید میکند.
تولیدکننده محتوای افیلیت، لینک (URL) انتخابی شما را در پلتفرم خود قرار میدهد. وقتی یک لید برند شما را در کانال افیلیت میبیند و روی آن کلیک میکند و بعد، خرید میکند، شما به ناشر پورسانت میپردازید. این پورسانت معمولا درصدی از فروش است که از ابتدا بر سر آن با یکدیگر توافق کردهاید.
با این روش شما به تعداد بیشتری مخاطب دسترسی پیدا میکنید، ترافیک وبسایت خود را افزایش میدهید و لیدهای بیشتری ایجاد میکنید. در نهایت همه اینها به افزایش فروش و درآمد شما منجر میشود.
فواید افیلیت مارکتینگ برای استارتاپها چیست؟
افیلیت مارکتینگ یک صنعت چند میلیارد دلاری است که تعداد بیشماری از برندهای دیجیتال مارکتینگ برای رشد کسبوکار خود از آن استفاده میکنند. در ادامه میتوانید با این مزایا آشنا شوید.
استفاده از اعتبار و امکانات ارتباطی در شبکههای اجتماعی
مردم وقتی میخواهند برای انجام کاری تصمیم بگیرند، بررسی میکنند که دیگران در آن زمینه چه کار کردهاند. یعنی بررسی کارهای دیگران و حتی کپی کردن از آنها، عادت و تمایل بسیاری از مردم است. این موضوع هم به نوعی به بازاریابی دهان به دهان مرتبط است که بر تصمیم مردم برای خرید تاثیر میگذارد. درصد بسیاری از مصرفکنندگان برای خرید محصول به دنبال نظرات و توصیههایی میگردند که کسانی که قبلا آن را خریدهاند، دربارهاش نوشتهاند. ۹۷ درصد از افراد برای خرید آنلاین به نظر خریداران قبلی توجه میکنند.
به همین دلیل، اشخاص یا شرکتهای افیلیت که پیش از این اعتماد مخاطب را جلب کردهاند، اگر محصول شما را تبلیغ و توصیه کنند، به احتمال بیشتری باعث بالا رفتن فروش میشوند.
امکان دسترسی به دایره بزرگی از مخاطبان هدف
افیلیتها یا تولیدکنندگان محتوا در حقیقت مخاطبان ثابتی دارند که حرفشان پیش آنها معتبر است. بنابراین وقتی محصول یا خدمات شما را به مخاطبانشان توصیه میکنند، درواقع بخش بزرگی از مخاطبان هدف شما با برندتان آشنا میشوند. کسانی که شما به آنها دسترسی نداشتهاید.
ریسک کم در سرمایهگذاری
افیلیت مارکتینگ به سرمایه زیادی نیاز ندارد. به همین خاطر برای استارتاپها بسیار مناسب است. وقتی قرار باشد زمانی به افیلیت پول بپردازید که فروش صورت گرفته باشد، معنیاش این است که تا وقتی نتیجه نگیرید، هزینه نمیکنید. علاوه بر این نرخ کمیسیون را شما تعیین میکنید، بنابراین میتوانید نرخی تعیین کنید که مطمئن هستید از پس پرداخت آن برمیآیید.
مقرونبهصرفهتر از دیگر روشهای بازاریابی
استخدام افیلیت از تبلیغات پرداختی یا استخدام آژانسهای تبلیغاتی ارزانتر تمام میشود. بهطور مثال برخلاف افیلیت مارکتینگ، در کمپین تبلیغات کلیکی (PPC) شما باید به ازای هر کلیک هزینه پرداخت کنید، درحالیکه معلوم نیست کلیکها به خرید منجر شده باشند. برای قرارداد بستن با افیلیت، نیازی به سرمایهگذاری و پرداخت هزینه نیست پس برای استارتاپهایی با بودجه کم، این نوع بازاریابی روش مناسبی است.
بهبود کمپینها با کمک متخصص افیلیت
همکاری با آژانس بازاریابی هزینهبر است اما وقتی با افیلیتها همکاری میکنید میتوانید انتظار داشته باشید که همانقدر دانش و تخصص به کارتان اضافه شود و کمپینهایتان را بهبود دهد، بدون آنکه به منابع گران نیاز داشته باشید. زیرا آنها کسبوکار خودشان را راهاندازی کرده و تبلیغ میکنند پس میتوانند به اندازه یک آژانس تبلیغاتی تجربیات ارزشمند داشته باشند.
امکان کنترل همه جوانب کار
با وجود داشتن برنامه افیلیت، شما میتوانید میزان پرداخت کمیسیون، محتوای پیامهای تبلیغاتی که بهوسیله افیلیت منتشر میشود و تمام جزییات دیگر کمپینها را هرطور که برای استارتاپ شما بهتر است مدیریت کنید.
آیا استارتاپ شما برای کار با افیلیت آماده است؟
افیلیت مارکتینگ برای کسبوکارهای کوچک بسیار مناسب است اما هر استارتاپی ممکن است برای کار با برنامه افیلیت آماده نباشد. یک استارتاپ برای بالا بردن شانس موفقیت خود در این زمینه باید موارد زیر را داشته باشد:
محصول یا خدماتی که برای میزان قابل توجهی از مخاطبان جذاب است
برای این که از بازاریابی افیلیت بیشترین بهره را ببرید، باید محصول یا خدماتی که از این راه تبلیغ میکنید برای جامعه بزرگی از مخاطبان جذابیت داشته باشد؛ یا دست کم جامعه مخاطبان افیلیتی که انتخاب کردهاید، خواهان و نیازمند آن باشند. برنامه افیلیت قرار است محصول شما را پیش چشم مخاطبان زیادی قرار دهد پس بهتر است بتوانید حداکثر مشتریان بالقوه را با سلایق و ترجیحات مختلف جذب کنید.
آگاهی از سود و هزینهها
باید حواستان به هزینهها باشد. از همان ابتدای راهاندازی کسبوکار باید حاشیه سود خود را ارزیابی کنید تا مقدار هزینهای را که میتوانید در راه حفظ تجارت خود بپردازید، تعیین کنید.
توانایی پرداخت کمیسیون در هر فروش
ممکن است هر محصول جدیدی نتواند کمیسیون فروش افیلیت را جبران کند. یا حتی اگر بودجه داشته باشید، ممکن است کمیسیون پیشنهادی شما برای شرکت افیلیت کافی نباشد و همکاری را نپذیرد. (در این موارد میتوانید بازاریابی بازگشتی یا همان ریفرال را امتحان کنید.)
دسترسی به ناشرین با مخاطبان مشابه
آیا میدانید چطور باید شرکتهای افیلیتی را پیدا کنید که مخاطبان آنها، مخاطبان کسبوکار شما هستند؟ کسانی که برای عده بسیاری زیادی از افراد محتوا تولید میکنند لزوما نمیتوانند ناشر مناسب و همسو با استارتاپ شما باشند. به جای آنها میتوانید شخصی را انتخاب کنید که مزایای محصولتان را برای جامعه کوچکتری بازگو کند.
اگر بتوانید از میان این افراد کسی را پیدا کنید که از قبل با محصولتان آشناست و نکات مثبت آن را میداند، بهتر است.
بهترین روشهای برنامه افیلیت برای استارتاپها چیست؟
برای اینکه برنامه افیلیتتان تا حد امکان مؤثر باشد، باید با بهترین روشهای پیادهسازی آن آشنا شوید:
۱. اهداف برنامه را تعیین کنید
به عنوان صاحب یک کسبوکار، برای بهدست آوردن موفقیت، داشتن برنامه برایتان ضروری است. هدف شما باید SMART باشد؛ یعنی باید ویژه، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، مرتبط و دارای مدتزمان مشخص باشد.
برای مثال میخواهید درآمد حاصل از بازاریابی افیلیت شما در یک فصل یا یک سال چقدر باشد؟ یا میخواهید بعد از اجرای این برنامه چه میزان فروش جدید (مشتری جدید) به دست بیاورید؟
پاسخ به این سوالات، مثالی روشن از اهداف تعیین شده برای برنامه افیلیت مارکتینگ شماست.
۲. میزان کمیسیون را درست تعیین کنید
نرخ کمیسیون افیلیت شما باید برای شرکت یا بازاریاب افیلیت جذاب باشد. میتوانید نوع پرداخت را یک کارمزد با نرخ ثابت برای هر خرید تعیین کنید یا نوع قراردادتان درصدی مشخص از هر فروش باشد. برای تعیین نرخ کمیسیون به رقبای خود نگاه کنید و نرخ را متناسب با بازار رقابتی تنظیم کنید.
نکته: میتوانید برای شرکتهای افیلیت بزرگتری که با آنها همکاری میکنید نرخ کمیسیون تشویقی در نظر بگیرید. فقط اول مطمئن شوید که استارتاپ شما میتواند این پاداش اضافی را پرداخت کند. بهتر است با پاداشهای کوچکتر شروع کنید و با افزایش درآمد و حاشیه سود آن را افزایش دهید.
۳. برای پیدا کردن افیلیتهای مناسب برنامه داشته باشید
برای پیدا کردن افیلیتهایی که محتوای مناسب استارتاپ شما را تولید میکنند بهصورت آنلاین جستجو کنید. (بلاگرها، اینفلوئنسرهای شبکههای اجتماعی، ناشرها و غیره)
یا میتوانید کلمات کلیدی حوزه فعالیت خود را بررسی کنید یا هشتگهای مربوط را در شبکههای اجتماعی جستجو کنید.
بعضی وقتها کسانی که بهطور محدودتری محتوا تولید میکنند برای استارتاپها در دسترسترند و حتی ممکن است تعداد مخاطبان هدف شما در میان فالوئرهای آنها بیشتر باشد.
۴. افیلیتی را پیدا کنید که نیازتان را رفع کند
همیشه پیش از همکاری با افیلیت، کار آنها را بررسی کنید. آنها باید معیارهای زیر را داشته باشند:
· دارای مخاطبانی باشند که با حیطه فعالیت شما همسو هستند.
· نرخ تبدیل بالا و تعامل خوبی از سمت مخاطبان خود داشته باشند.
· سبک آنها با برندتان همخوانی داشته باشد.
· رفتارشان اخلاقی باشد. (لینکهای هرز و فعالیتهای مشکوک حکم زنگ خطر را دارند. حتما از ابتدا مطمئن شوید که آنها چنین فعالیتهایی ندارند.)
· درصورت درخواست شما، بتوانند برنامهای برای نحوه تبلیغ کسبوکارتان به شما ارائه دهند.
۵. توافقنامه افیلیت امضا کنید
یک قرارداد مناسب افیلیت مارکتینگ باید رابطه کاری شما را با شرکت افیلیت مشخص کند و شامل تمام جزییات این برنامه باشد. در نهایت شرایط و ضوابط باید به صورت کتبی نوشته شود و طرفین، توافق را با تعهد بر سر اجرای آن امضا میکنند. نکاتی که باید در قرارداد افیلیت وجود داشته باشند:
· کارهایی که همکار افیلیت میتواند و کارهایی که نمیتواند در تبلیغ برای شما انجام دهد
· راهنمای برندسازی
· نحوه دریافت کمیسیون
· مسئولیتهای هر یک از طرفین
· دیگر شرایط همکاری افیلیت
۶. ارتباط مداوم و خوبی با افیلیت برقرار کنید
مانند هر شریک تجاری دیگر، باید با شرکت افیلیتی که همکاری میکنید نیز ارتباط و تعامل داشته باشید. با آموزش دادن آنها در زمینه جنبههای کلیدی تبلیغ کسبوکار خود شروع کنید. مثلا اینکه استارتاپ شما در پیامهای خود از لحن معمولی استفاده میکند یا لحن رسمی؟
پس از آشنایی اولیه، اگر در برندتان موردی بهروزرسانی شد، حتما شرکت افیلیت را در جریان آن قرار دهید تا حین تبلیغ برای مخاطبان آن را در نظر بگیرد.
علاوه بر این مطمئن شوید که شرکت افیلیت درصورت نیاز، راههای ارتباطی تماس با شما را میداند. این راهها میتواند ایمیل، پیام متنی و یا فرم آنلاینِ دریافت بازخورد باشد.
۷. فروش افیلیت را ردیابی کنید
شاید شما به عنوان یک استارتاپ منابع کافی برای ردیابی تمام معیارهای افیلیت نداشته باشید. خوشبختانه ابزار مقرونبهصرفهای برای این کار وجود دارد.
ردیابی فروشی که از سوی شرکتهای افیلیت صورت میگیرد مهمترین معیار برای سنجش عملکرد و پیشرفت این همکاری در فروش است. این به شما کمک میکند تا ببینید آیا به اهداف خود رسیدهاید یا بخشهایی از برنامه افیلیت شما به بهبود و تجدید نظر نیاز دارد.
سخن پایانی
افیلیت مارکتینگ برای استارتاپها یک استراتژی ایدهآل است که بدون آنکه درآمد را زیاد تحت تاثیر قرار دهد، نهایت بهره را از سرمایهگذاری حاصل میکند.
این روش بازاریابی آگاهی از برند شما را بالا میبرد و برای شما ترافیک میآورد و مهمتر از همه، فروش را افزایش میدهد. علاوه بر اینها یک افیلیت مارکتینگ موفق نتایج بلندمدتی به همراه دارد و ردیابی فروش و میزان بازگشت سرمایه (ROI) را آسان میکند.
0 نظر