برای بازاریابی و فروش آنلاین محصولات و خدمات روشهای زیادی وجود دارد. از اینفلوئنسر مارکتینگ تا بازاریابی موتور جستجو (SEM)، تبلیغات کلیکی (PPC)، بازاریابی محتوایی، بازاریابی شبکههای اجتماعی تا بازاریابی ایمیلی و افیلیت مارکتینگ. اما لازم نیست بازاریابها به این روشها بهطور مجزا نگاه کنند. میتوان آنها را به شکل ترکیبی انجام داد. بسیاری از شرکتها برای بازاریابی محتوایی محتوا تولید میکنند و بعد از راه کانالهای اجتماعی و با کمک اینفلوئنسرها آن را منتشر مینمایند. یا حتی ممکن است بخشی از محتوا را در قالب تبلیغات کلیکی منتشر کنند یا با بازاریابی ایمیلی آن را برای مخاطبان خود ارسال نمایند.
در اینفلوئنسر مارکتینگ هم روشها متنوع است. بسیاری از آنها خود را به تبلیغ یک برند محدود نمیکنند و محصولات و خدمات مختلفی را تبلیغ میکنند. برندها هم از این شخصیتهای معروف در شبکههای اجتماعی برای تبلیغ محصولاتشان استفاده میکنند. اینفلوئنسرها فالوئرهایی دارند که معمولا به محصولاتی که آنها تبلیغ میکنند، علاقه نشان میدهند.
از طرف دیگر اینفلوئنسرها هم از قدرت نفوذ خود برای بازاریابی و تبلیغ نزد مخاطبان وفادارشان بهره میبرند و میتوانند به عنوان افیلیت (همکار فروش) هم فعالیت کنند. در حقیقت هم اینفلوئنسرها و هم بازاریابان افیلیت، قدرت نفوذ خود را از شناختهشده بودن خود میگیرند. هر کسی که بیشتر نزد مخاطب آشنا و مشهور باشد، شانس بیشتری برای اینکه یک اینفلوئنسر مارکتر و یا یک افیلیت مارکتر شود، دارد. تکیه هر دوی این روشها بر استراتژی بازاریابی دهان به دهان است.
برای توضیح اینکه اینفلوئنسرها چگونه میتوانند همکاران فروش خوبی باشند، باید ابتدا درباره تفاوت این دو فعالیت بیشتر بدانید. با افیلیو همراه باشید.
تفاوت بین اینفلوئنسر مارکتینگ و افیلیت مارکتینگ
همانطور که گفته شد اینفلوئنسرها افراد شناختهشدهای هستند که در شبکههای اجتماعی از قدرت نفوذ خود برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده میکنند. این افراد معمولا در یک صنعت خاص تخصص بهدست میآورند و شهرتشان بهعلاوه تخصصی که در زمینه فعالیت خود دارند، باعث میشود دنبالکنندگانشان به حرف آنها اعتماد داشته باشند و توصیههایشان را بپذیرند.
اینفلوئنسرها در ازای محتوای تبلیغاتی، درآمد کسب میکنند. این محتوا ممکن است مقاله، عکس، ویدئو و غیره باشد. اینفلوئنسرهای حرفهای تبلیغ برندهایی را قبول میکنند که با زمینه فعالیتشان مرتبط و برای دنبالکنندگانشان مفید است. برند در ازای تبلیغ، مبلغ توافقشده را به اینفلوئنسر میپردازد. تولید محتوای تبلیغاتی معمولا (نه همیشه) بر عهده اینفلوئنسرهاست زیرا آنها سلیقه مخاطبان خود را بهتر میشناسند.
افیلیت مارکتر (همکار فروش) محصول یا خدمات را بهصورت آنلاین تبلیغ میکند اما کار او کمی با اینفلوئنسر تفاوت دارد. برخی از برندها برای تبلیغ خود، کار با افیلیت مارکترها (همکاران فروش) را انتخاب میکنند. پس از آن برنامه افیلیت و شبکههای افیلیت مورد نظر خود را انتخاب و این همکاری را شروع میکنند.
افیلیت مارکتر از برنامه یا شبکه افیلیت برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده میکند. برنامه یا شبکه افیلیت به هر فردی که قرار شده بازاریابی افیلیت (همکاری در فروش) را انجام دهد، یک کد جداگانه (یا گاهی یک URL جدا) اختصاص میدهد تا مشخص شود هر مشتری سایت از سوی کدام افیلیت آمده است. وقتی مشتری لینکی را دنبال میکند که دارای آن کد یا URL مشخص است و پس از آن خرید را انجام میدهد، بازاریاب افیلیت میتواند درصد مقرر شده خود را از درآمد حاصل از این فروش دریافت کند.
پس تفاوت عمده اینفلوئنسر مارکتینگ با افیلیت مارکتینگ در نوع قرارداد است. اولی مبلغی را میگیرد تا محصولی را تبلیغ کند و قرارداد دومی مبتنی بر کمیسیون حاصل از فروش است. علاوه بر این با اینفلوئنسر نمیتوان سختگیرانه کار کرد زیرا او به راحتی «نه» میگوید. اینفلوئنسرها برای اعتمادی که مخاطبان به آنها دارند ارزش قائلند و به خاطر یک معامله تجاری به آن آسیب نمیزنند. کانال فروش شرکتهای افیلیت گاهی شبکههای اجتماعی خودشان و گاهی وبسایتهای سفارشی است. شرکتهای افیلیت هرچه بتوانند تعداد بیشتری از افراد را برای خرید محصول فروشنده (مرچنت) متقاعد کنند، درآمد بیشتری کسب خواهند کرد.
واقعیت این است که افرادی که از قبل تعداد قابل توجهی مخاطب دارند، به احتمال زیاد در فروش موفقترند. به همین دلیل است که اینفلوئنسر مارکترها همکاران فروش فوقالعادهای هستند.
یک تفاوت قابل توجه دیگر هم بین این دو وجود دارد. برندها اینفلوئنسرها را به نوعی استخدام میکنند و به آنها هزینه میپردازند تا محصولشان را تبلیغ کنند اما شرکتهای افیلیت به دنبال محصولی میگردند که با بازاریابی آن درآمدی کسب کنند و این درآمد، کاملا وابسته به خرید مشتری از مسیر این بازاریابی است.
پس اینفلوئنسر درآمد ثابتی دارد و افیلیتور بسته به فروش، درآمدش متغیر است.
اینفلوئنسرها همکاران فروش فوقالعادهای هستند
اینفلوئنسرها همکاران فروش خوبی هستند زیرا روی بخشی از جامعه نفوذ دارند و وقتی در زمینه فعالیت خود توصیهای به مخاطبانشان میکنند، آنها میپذیرند. اما آنها در انتخاب آنچه میخواهند تبلیغ کنند، حساسند و گزینشی عمل میکنند. برندها میتوانند استفاده از اینفلوئنسر را به عنوان بخشی از شبکه افیلیت در نظر بگیرند و برای فروشِ بهتر از این امکان استفاده کنند.
شاید بگویید افیلیت مارکتینگ بهتر است زیرا هزینه آن تنها در ازای فروش است اما اینفلوئنسر در ازای تبلیغ پول میگیرد، چه فروش صورت گرفته و چه صورت نگرفته باشد. اما وقتی برای مشارکت در فروش از پتانسیلهای اینفلوئنسر استفاده میکنید، ضرر نخواهید کرد زیرا شما به گستره بزرگی از مخاطبان او دست پیدا کردید و آنها با برند شما آشنا شدند؛ و این مزیت کمی نیست.
فقط توجه کنید که اینفلوئنسری را انتخاب نمایید که محصول یا خدمات شما با زمینه فعالیت او مرتبط است. زیرا در این صورت است که برند شما برای مخاطبان او مناسب و جالب توجه خواهد بود.
این کار همان معامله با اینفلوئنسر مارکتر است، فقط این بار مشتری، مانند مشتریِ شرکتِ افیلیت، یک برند نیست، بلکه شخصی است که با بازاریابی محصول، تلاش میکند حجمی کافی از فروش صورت بگیرد تا هزینههای این همکاری در فروش هم تامین شود.
مثال:
هر کسی که کانال آنلاینی داشته باشد میتواند مانند یک افیلیت مارکتر فعالیت کند و محصول یا خدماتی را بفروشد اما اگر به مخاطبی دسترسی نداشته باشد، نمیتواند فروش چندانی انجام دهد و با مشکل روبهرو میشود. اینفلوئنسر در فضای آنلاین جایگاه ویژهای دارد که میتواند در این کار از آن بهره ببرد.
«پت فلین» بلاگر معروفی است که یک وبسایت به نام Smart Passive Income را اداره میکند و فالوئرهای زیادی دارد. او در این وبسایت، راههای کسب درآمد آنلاین را آموزش میدهد و در میان انواع این روشها، افیلیت مارکتینگ را پیشنهاد میکند. او حتی یک پخشکننده هوشمند پادکست (Smart Podcast Player) راهاندازی کرده و درصدی از هر فروشی را که شرکتهای افیلیت از راه این پخشکننده هوشمند پادکست انجام دهند، به آنها میدهد. پت یک اینفلوئنسر است که برای تعداد زیادی محصول مرتبط با زمینه فعالیت خود و علائق مخاطبانش مانند یک شرکت افیلیت عمل کرده است.
بیشتر شرکتهای افیلیت مخاطبان آنلاین زیادی دارند. اما اینفلوئنسرها در این موضوع بهتر هم هستند و حتی میتوانند هر کاری را که شرکت افیلیت انجام میدهد، در مقیاسی بزرگتر انجام دهند. آنها میتوانند دقیقا از تکنیکهای بازاریابی افیلیت استفاده کنند اما به دلیل شهرت زیاد و تعداد بالای مخاطبان، نتیجه برتر و شگفتانگیزی ایجاد کنند.
0 نظر