چک لیست ایجاد سایت فروشگاهی، مواردی که برای ساخت فروشگاه آنلاین باید در نظر بگیرید

روند ساخت یک فروشگاه آنلاین می تواند گیج کننده باشد، به خصوص زمانی که در ابتدای مسیر هستید. ممکن است ندانید که ابتدا باید چه کاری انجام دهید و احتمالاً شما بخشی از همه کارها  را به ترتیب تصادفی انجام می دهید. متاسفانه، این کار ممکن است منجر به این شود که از برخی از مراحل چشم‌پوشی شود. برای اطمینان از اینکه آماده کسب موفقیت هستید، یک چک لیست سایت فروش آنلاین برای صاحبان فروشگاه جدید ایجاد کرده ایم.

چک لیست فروشگاه آنلاین چیست؟

چک لیست فروشگاه آنلاین (یا چک لیست وب سایت فروش آنلاین) لیستی از اقداماتی است که برای راه اندازی موفقیت آمیز یک فروشگاه آنلاین باید انجام شود. این به شما کمک می‌کند تا قبل از راه‌اندازی هر فروشگاهی درباره مراحل، فرآیندها و منابعی که برای ساده‌سازی مسیر پیش‌رو نیاز دارید فکر کنید.

چرا چک لیست فروشگاه آنلاین بسیار مهم است؟

بسیاری از ما در حال حاضر از چک لیست‌ها برای مواردی مانند خرید و … استفاده می کنیم. چک لیست‌ها به ما کمک می کنند مطمئن شویم که هیچ مرحله ای در یک فرآیند نادیده گرفته نمی شود. به طور مشابه، یک چک لیست فروشگاه آنلاین می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که راه اندازی فروشگاه آنلاین شما در حال پیشرفت است.

بسیاری از کارآفرینان در انبوه مراحلی که باید در ابتدای مسیر به آن بپردازند، غرق می‌شوند.

چه موضوعی را انتخاب کنم؟ تصاویر را کجا قرار دهم؟ آیا باید یک آیکن سبد خرید در هر صفحه داشته باشم یا فقط صفحه محصول؟ از چه عناصر طراحی و برنامه‌هایی برای به جلو بردن فروشگاه خود استفاده کنم؟ درگاه پرداخت چیست و چگونه آن را تنظیم کنم؟

با چک لیست فروشگاه آنلاین، می توانید فرایند ایجاد فروشگاه خود را راحت‌تر پیش ببرید. بنابراین، برای کمک به شما برای موفقیت در راه‌اندازی سایت فروشگاه آنلاین، چک لیست دقیقی را به اشتراک می‌گذاریم که بسیاری از کارآفرینان موفق هنگام راه‌اندازی فروشگاه آنلاین از آن پیروی کرده‌اند.

چک لیست راه اندازی فروشگاه آنلاین شما

1. یک دامنه سفارشی ثبت کنید

انتخاب یک نام دامنه سفارشی برای فروشگاه آنلاین به شما کمک می کند تا برند خود را به رسمیت بشناسید و به خاطر سپردن آدرس وب شما برای افراد آسان تر می شود.

ابتدا باید از ابزار بررسی نام دامنه استفاده کنید تا ببینید آیا نام مورد نظر شما در دسترس است یا خیر. اگر در دسترس است، می توانید دامنه سفارشی خود را از طریق سایت‌های هاست و دامین خریداری کنید.

اگر دامنه نام کسب و کار شما قبلاً گرفته شده است، لزوماً به این معنی نیست که باید به نقطه اول برگردید. این مرحله جایی است که یک سازنده خودکار نام می تواند به شما کمک کند تا نام های خلاقانه‌ای برای فروشگاه آنلاین خود پیدا کنید. به عنوان مثال، شرکت Little Boy Blue از نام shoplittleboyblue.com برای URL خود استفاده می‌کند.

2. صفحات استاندارد خود را ایجاد کنید

هر فروشگاه آنلاین به چند صفحه نیاز دارد که بتواند اطلاعات مفیدی را در مورد کسب و کار خود فهرست کند. برخی از بازدیدکنندگان می خواهند داستان شما و نحوه راه اندازی شرکت را بدانند. برخی می‌خواهند در سایت جستجو کنند و برخی سعی می کنند اطلاعات بیشتری در مورد محصولات لیست شده در وب سایت شما به دست آورند.

قبل از اینکه با استفاده از سازنده وب‌سایت به ایجاد صفحات محصول و پرداخت‌ها بپردازید، مطمئن شوید که موارد زیر را در سایت فروشگاه آنلاین خود دارید:

صفحه اصلی: این صفحه مهم‌ترین صفحه در وب سایت شما است. صفحه اصلی شما به ایجاد ظاهر و احساس کلی فروشگاه شما کمک می کند و اطمینان می دهد که مشتریان برای مرور صفحات دیگر، ناوبری واضحی دارند. پیوندها به صفحات دسته بندی شما و صفحات محصول در صفحه اصلی شما قرار می گیرند.

صفحه درباره ما: در اینجا، مشتریان شما در مورد هدف کسب و کار شما، نحوه شروع شرکت شما و ارزش های برند شما اطلاعات به دست می‌آورند. به مشتریان داستان برند خود و آنچه که سازمان شما ارائه می‌دهد، توضیح دهید.

صفحه تماس با ما: صفحه تماس با ما نحوه ارتباط مشتریان با شما را مشخص می کند. موقعیت مکانی، شماره تلفن، ایمیل و حتی فرم تماس را می‌توانید در آن نمایش دهید.

تماس با ما فروشگاه آنلاین

صفحه سؤالات متداول: اگر افراد زیادی سؤالات مشابهی در مورد محصولات یا خدمات شما می پرسند، با پاسخ دادن به این سوالات در صفحه سوالات متداول، در زمان خود و آنها صرفه‌جویی کنید. شما می‌توانید در این صفحه موضوعاتی مانند مدت زمان و شیوه حمل و نقل یا آنچه که قوانین مرجوعی کالای شما را شامل می شود را اطلاع دهید. برای الهام گرفتن از نوع سؤالاتی که باید در صفحه سؤالات متداول خود درج کنید، بخش سؤالات متداول فروشگاه Allbirds  را بررسی کنید.

قوانین و مقررات: چه چیزی در محصول یا خدمات شما گنجانده شده است؟ چه نوع سیاست های قانونی برای محافظت از خود و کاربران دارید؟

حریم خصوصی: این صفحه به نحوه استفاده شما از اطلاعات مشتری می پردازد. وکلا اغلب می‌توانند در مورد نحوه بیان قوانین حفظ حریم خصوصی و خط مشی رازداری سایت شما مشاوره ارائه دهند.

3. فرآیند پرداخت خود را بهینه کنید

تجربه کاربری تسویه حساب شما می تواند شانس فروش شما را افزایش دهد یا از بین ببرد. با بالا بودن نرخ رها شدن سبد خرید فروشگاه آنلاین، عاقلانه است که اصطکاک را به حداقل برسانید و هر گونه خطا را در هنگام تسویه حساب برطرف کنید. هنگام انجام مراحل پرداخت خود، از این موارد مطمئن شوید:

  • خریداران به راحتی می توانند محتویات سبد خرید خود را ویرایش کنند
  • نرخ حمل و نقل در هنگام تسویه حساب ظاهر می شود
  • اعمال کدهای تخفیف آسان است
  • روش های پرداخت مختلفی در دسترس است
  • مشتریان به راحتی می توانند جزئیات حمل و نقل را وارد کنند
  • در صورت بروز مشکل، دسترسی به صفحه تماس آسان است
  • شما یک ایمیل برای تایید هر خرید ارسال می کنید
  • در سایت فروشگاه آنلاین بین المللی، تغییر زبان و ارز امکان پذیر است.

4. کانال های فروش خود را انتخاب کنید

مصرف کنندگان امروزی از چندین کانال برای خرید از یک برند استفاده می کنند. این بدان معناست که گسترش تلاش‌های شما در پلتفرم‌های مختلف، شانس شما را برای فروش بیشتر افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال، ممکن است وب سایت فروشگاه آنلاین خود را با مارکت‌هایی مانند دیجی‌کالا ترکیب کنید، جایی که می‌توانید محصولات خود را در کنار سایر فروشندگان بفروشید. شما حتی می توانید در فروش شبکه‌های اجتماعی شرکت کنید زیرا برخی از مشتریان شما احتمالاً محصولات را در پلتفرم های اجتماعی خریداری می کنند.

در اینجا چند کانال فروش آنلاین وجود دارد که می توانید به وب سایت خود اضافه کنید:

  • دیجی کالا
  • eBay
  • Amazon
  • Instagram Shopping
  • Facebook Shopping
  • Facebook Messenger
  • Pinterest
  • TikTok
  • Google Shopping

بسیاری از کانال‌های فروش به هسته وب سایت شما می‌توانند متصل شوند، بنابراین می توانید به راحتی محصولات، سفارشات و مشتریان را در تمام پلتفرم ها ردیابی کنید.

5. روی سئوی فروشگاه آنلاین کار کنید

اکثر مشتریان شما جستجوی محصول خود را در گوگل آغاز می کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، ارزش آن را دارد که مطمئن شوید هر زمان که مشتریان شما کلمات مرتبط با محصولات یا خدمات شما را جستجو می کنند، وب سایت شما نمایش داده می‌شود.

سئوی فروشگاه آنلاین شامل چندین مرحله است، مانند:

تحقیق کلمات کلیدی: عباراتی را که مشتریان ممکن است برای یافتن فروشگاه شما استفاده کنند، بیابید و فهرست کنید.

بهینه سازی کلمات کلیدی: از کلمات کلیدی انتخابی خود در توضیحات محصول، توضیحات دسته بندی، توضیحات عناوین متا، H1 ها و URL ها استفاده کنید.

بهینه سازی تصاویر: از “alt attributes” و توضیحات متا تصویر استفاده کنید تا شانس خود را برای قرار گرفتن در رتبه های بالا در کلمات کلیدی خاص افزایش دهید.

نشانه‌گذاری اسکیما: استفاده از schema markup با نمایش rich snippets  شانس شما را برای نمایش در بالای نتایج جستجوی گوگل افزایش می‌دهد.

ایجاد نقشه سایت: یک نقشه سایت طراحی کنید و آن را به گوگل ارسال کنید تا خزنده ها بتوانند سایت شما را مسیریابی کنند. این به گوگل کمک می کند تا صفحات شما را دسته بندی کند.

بهینه سازی عملکرد وب سایت: روی یک CDN سرمایه گذاری کنید، هاست مناسبی انتخاب کنید و فایل های تصویری خود را فشرده کنید تا وب سایت شما به سرعت بارگذاری شود و تجربه مشتری بهبود یابد.

از بازاریابی محتوا استفاده کنید: از وبلاگ ها برای بهبود رتبه بندی در کلمات کلیدی خود استفاده کنید و از طریق پست مهمان به صفحات با ارزش خود لینک دهید.

6. بازاریابی ایمیلی را راه اندازی کنید

بازاریابی ایمیلی راهی عالی برای استقبال از مشتریان جدید و هم چنین تغذیه مشتریان فعلی است. از برنامه‌های بازاریابی ایمیلی مانند  Klaviyo استفاده کنید و ایمیل هایی مانند موارد زیر را طراحی و ایجاد کنید. استفاده از قابلیت اتوماسیون که نرم افزارهای بازاریای ایمیلی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند، کار را بسیار ساده‌تر می‌کند. 

ایمیل های خوش آمد گویی: برند خود را به مشتریان معرفی کنید، و انتظارات آن‌ها از شما را جهت‌دهی کنید.

ایمیل‌های سبد خرید رها شده:  موارد موجود در سبد خرید را به مشتریان یادآوری کنید.

ایمیل های تایید سفارش: به مشتریان اطلاع دهید که درخواست سفارش خود را دریافت کرده اید.

ایمیل های فروش موازی: مواردی را تبلیغ کنید که مکمل خرید اصلی مشتری هستند.

ایمیل های اطلاع رسانی حمل و نقل: مشتریان را در مورد وضعیت تحویل سفارش خود به روز نگه دارید. شرکت کارت تبریک Postable این کار را برای از بین بردن اضطراب پس از خرید و ایجاد اعتماد با مشتریان انجام می دهد.

7. ابزارهای تحلیلی را نصب کنید

تجزیه و تحلیل کلید بهینه سازی یک فروشگاه موفق است. داده های درست به شما نشان می دهد که مشتریان شما چه نوع محصولاتی را بیشتر دوست دارند، چه زمانی بیشتر احتمال خرید دارند و موارد دیگر.

بسیاری از خدمات فروشگاه سازی با تجزیه و تحلیل و گزارش داخلی ارائه می شوند تا بتوانید مواردی مانند نرخ تبدیل و ترافیک را ردیابی کنید. با این حال، بسیاری از مشاغل فروشگاه آنلاین از ابزارهای شخص ثالث مانند Google Analytics نیز استفاده می کنند.

استفاده از ترکیبی از ابزارها برای تجزیه و تحلیل می تواند دید عمیق تری از سفر مشتری به شما بدهد و تشخیص اینکه چه کاری باید انجام دهید تا بیشترین فروش را داشته باشید را آسان‌تر می کند.

8. مالیات و شیوه‌های حمل و نقل خود را تنظیم کنید

بررسی کنید که مالیات و نرخ های حمل و نقل برای چیزهایی که می خواهید بفروشید مناسب است. اگر هزینه های حمل و نقل شما به اندازه کافی بالا نباشد، ممکن است با پرداخت هزینه انجام سفارش از جیب خود، سود خود را از دست بدهید.

به این فکر کنید که آیا باید هزینه های اضافی برای حمل و نقل بین المللی اضافه کنید و چقدر باید برای تحویل سریع هزینه کنید. بسته به جایی که مشتریان و کسب و کار شما در آن قرار دارند، ممکن است نیاز به اضافه کردن مالیات بر فروش نیز داشته باشید.

9. برنامه های ضروری را نصب کنید

برنامه‌ها راه بسیار خوبی برای ارتقای عملکرد وب سایت شما هستند. سازندگان سایت مانند Shopify فروشگاه‌های برنامه جامعی دارند که در آن می توانید ابزارهایی برای کمک به همه چیز،از SEO گرفته تا بازاریابی ایمیلی، پیدا کنید. هر برنامه‌ای برای کسب و کار شما ضروری نیست، اما برخی از آنها می توانند به شما کمک کنند تا فروش و ترافیک بیشتری کسب کنید.

به عنوان مثال، ممکن است در نظر داشته باشید که یک برنامه اثبات اجتماعی را به فروشگاه خود اضافه کنید، جایی که می توانید توصیفات و نظرات مشتریان قبلی را برای تشویق به افزایش تبدیل‌ها نمایش دهید. سایر برنامه‌های مفید ممکن است شامل ابزارهای فروش و فروش موازی یا آپسل یا برنامه‌هایی باشند که به شما امکان می‌دهند پرداخت‌های تکراری مبتنی بر اشتراک را تنظیم کنید. اگر در مورد آپسل و چگونگی انجام آن اطلاعات مفیدی نیاز دارید، به مقاله چگونه مانند یک حرفه ای آپسل (UPSELL) انجام دهیم؟ از آکادمی افیلیو مراجعه کنید.

10. قبل از راه اندازی سایت، آن را تست کنید.

با آزمایش کامل وب‌سایت فروشگاه آنلاین خود قبل از راه‌اندازی، اطمینان حاصل کنید که اولین تأثیر درست را روی مخاطبان خود ایجاد می‌کنید. بررسی کنید همه چیز همانطور که باید کار کند و هیچ لینک شکسته یا صفحه‌ای وجود ندارد که بارگیری نمی‌شود. سایت شما باید در همه دستگاه ها (از جمله موبایل) عملکرد خوبی داشته باشد.

هنگامی که وب سایت خود را راه اندازی کردید، متعهد شوید که به طور مداوم تست های A/B را برای بهینه سازی سایت خود انجام دهید. می توانید تست A/B را بر روی این موارد انجام دهید:

  • دکمه های دعوت به اقدام CTA برای بهبود تبدیل
  • روش های پرداخت و عملکرد آن‌ها
  • کمپین های بازاریابی و کمپین‌های ایمیلی

همچنین ارزش آن را دارد که سئو را به طور منظم آزمایش کنید و اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما با مرورگرهای مختلف وب به خوبی کار می کند.

جایزه: چک لیست طراحی وب سایت فروشگاه آنلاین

طراحی وب سایت فروشگاه آنلاین شما می تواند باعث ارتقا یا شکست تجربه مشتری شما شود. بنابراین ما فکر کردیم که چرا یک چک لیست برای آن هم به اشتراک نگذاریم؟ در اینجا چک لیست طراحی وب سایت فروشگاه آنلاین آورده‌ایم که به شما کمک می کند تا عناصر اصلی طراحی را که هنگام ساخت وب سایت فروشگاه آنلاین خود نیاز دارید، درک کنید.

طراحی وب سایت فروشگاه آنلاین: بهترین روش هایی که باید دنبال کنید

پیمایش در دسته‌بندی سایت خود را ساده کنید: جستجوی اقلام و اعمال فیلترهای اندازه، رنگ و نوع محصول را برای مشتریان آسان کنید. هر چه مشتریان راحت‌تر دسته مورد نظر خود را پیدا کنند، تصمیم گیری برای خرید آسان تر خواهد بود.

یک وب‌سایت واکنش‌گرا (responsive) ایجاد کنید: با توجه به اینکه افراد بیشتری نسبت به قبل از موبایل استفاده می‌کنند، نمی‌خواهید قالب وب‌سایت شما در تبلت یا گوشی هوشمند به خوبی نمایش داده نشود. 

از تصاویر محصول فوق العاده استفاده کنید: تصاویر محصول با کیفیت بالا می تواند به ایجاد اعتماد در مشتریان شما کمک کند. خوشبختانه، امکان گرفتن تصاویر شگفت انگیز از محصول با گوشی هوشمند شما نیز وجود دارد. از هر محصول از زوایای مختلف چندین عکس بگیرید و برای هر صفحه محصول یک کاروسل (carousel) بسازید. مشتریان شما از این کار قدردانی خواهند کرد.

از محتوا با قابلیت اسکن سریع استفاده کنید: خریداران زمان زیادی را صرف رمزگشایی محتوای شما نمی‌کنند. با کوتاه نگه داشتن پاراگراف ها و جملات، استفاده از لیست های گلوله‌ای (bulleted lists) برای بلوک های بزرگ متن و پررنگ کردن اطلاعات کلیدی، محتوا را قابل اسکن کنید.

خلاصه: چک لیست راه اندازی فروشگاه آنلاین شما برای سال 2022

ممکن است در این چک لیست طولانی فروشگاه آنلاین کمی غرق شوید. و این یک احساس عادی و قابل درک است. بسیاری از کارآفرینان جدید هنگام شروع کار احساس نامیدی و گیجی می‌کنند. با این حال، نیمی از نبرد اصلی این است که بدانیم چه کاری باید انجام دهیم. امیدواریم دانستن تک تک قدم هایی که باید در چند ماه اول بردارید به شما کمک کند تا به موفقیتی که رویای آن را دارید نزدیکتر شوید.

به طور خلاصه، در اینجا تمام مراحلی وجود دارد که چک لیست فروشگاه آنلاین شما را تشکیل می دهد:

  1. از یک دامنه سفارشی استفاده کنید
  2. صفحات استاندارد سایت فروشگاه آنلاین خود را بسازید
  3. فرآیند پرداخت خود را بهینه کنید
  4. کانال های فروش خود را انتخاب کنید
  5. سئوی سایت فروشگاه آنلاین را شروع کنید
  6. راه اندازی ایمیل مارکتینگ
  7. ابزارهای تجزیه و تحلیل را نصب کنید
  8. مالیات و شیوه‌های حمل و نقل خود را تنظیم کنید
  9. برنامه های مناسب را نصب کنید
  10. تست فروشگاه آنلاین قبل از راه اندازی

با ایجاد فروشگاه آنلاین جدید، چند ماه اول پرمشغله خواهید بود، اما با چک لیست ما، می توانید با سرعت بیشتری و به طور مشخصی پیش بروید و به سرعت بررسی کنید که چقدر پیشرفت کرده اید.

سوالات متداول درباره چک لیست های فروشگاه آنلاین

با چند محصول باید راه اندازی کنید؟

  هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. می توانید با یک محصول شروع کنید و در طول مسیر سایر اقلام را به مجموعه خود اضافه کنید. با این حال، بسیاری از فروشگاه های آنلاین با 10 تا 12 کالا شروع به کار می کنند تا به مشتریان خود مجموعه وسیع تری از محصولات را برای انتخاب ارائه دهند.

الزامات عملکردی اساسی برای یک وب سایت فروشگاه آنلاین چیست؟

  الزامات عملکردی اصلی برای یک سایت فروشگاه آنلاین عبارتند از:

  • ناوبری و دسترسی راحت و مناسب
  • طراحی واکنش گرا (responsive ) به موبایل و تبلت
  • فرآیند پرداخت روان
  • نوار جستجو و دکمه سبد خرید در هر صفحه
  • سیاست حفظ حریم خصوصی و سیاست بازگشت کالا و مرجوعی

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.