زمانی که به عنوان یک افیلیت مارکتر شروع به رشد و توسعه می کنید، نه تنها سود شما افزایش می یابد، بلکه تعداد و اندازه اعدادی که باید به آنها توجه کنید نیز افزایش مییابد. آکادمی افیلیو این راهنما را برای کمک به شما ایجاد کرده تا بدانید چه دادههایی نیاز به ردیابی دارند و چه دادههایی برای بهبود عملکرد شما لازم هستند . برای اطلاع از این معیارها و نحوه تفسیر آنها تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.
بهترین داده ها برای ردیابی توسط افیلیت مارکترها
توجه به اعداد و ارقام برای نظارت بر اوضاع دیجیتال مارکتینگ شما بسیار مهم است. با این حال، به راحتی ممکن است در ردیابی اعداد و معیارها گمراه شوید.
طبق Moz.com (سایتی در حوزه سئو و ارائهدهنده ابزار سئو که به کسب و کارها در بهبود جایگاه در موتورهای جستجو کمک میکند)، تلاش برای بهینه سازی بدون داده بی معنی است:
«اگر دادهها را جمعآوری نکنید، تنها بر اساس پیشفرضها و شم و احساسات تغییرات ایجاد میکنید. داشتن شم خوبه، اما تصمیم گیری صرفاً بر اساس شم شما به جای ریشه یابی فرضیات در میان دادهها می تواند باعث اتلاف زمان و پول شود.
در ادامه، ما بهترین معیارهایی که نیاز است روی آنها نظارت داشته باشید را فهرست کردهایم تا بتوانید شم و احساسات خود را با شواهد واقعی همراه کنید و از فکر کردن به اینکه که چه دادههایی باید ردیابی شوند خلاص شوید.
نرخ تبدیل یا CR
نرخ تبدیل (Conversion Rate) با تقسیم تعداد کل تبدیل ها بر تعداد کل بازدیدکنندگان یک وب سایت یا صفحه فرود (Landing Page) خاص محاسبه می شود. «تبدیل» میتواند به هر اقدامی که شما میخواهید انجام شود اشاره داشته باشد، کاری که غالباً توسط دعوت به اقدام (CTA) موجود در صفحه بر آن تمرکز شده است. برای مثال، تبدیل می تواند فروش، کلیک، دانلود یا ثبت ایمیل باشد.
ردیابی نرخ تبدیل مهم است زیرا دید و بینشی درباره عملکرد یک صفحه ایجاد میکند. البته دانستن اینکه سایت شما چه تعداد بازدید کننده دارد یا چه تعداد تبدیل می دهد نیز مهم است. اما این نرخ تبدیل است که می تواند پایش شود و به عنوان یک عدد در هدفگذاریها استفاده شود.
اگر میخواهید نرخ تبدیل خود را بهبود ببخشید و آن را به درصد معینی برسانید، یکی از اولین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که دلایلی که ممکن است باعث تبدیل نشدن ترافیک شما شده باشند را به صورت فرضیههایی مطرح کنید. این کار به بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) معروف است. بهینهسازی نرخ تبدیل از تست A/B برای مشخص کردن عناصری که باعث بهبود یا آسیب رساندن به وقوع تبدیل در صفحه فرود میشوند بهره میگیرد. یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای بهبود نرخ تبدیل خود انجام دهید این است که موارد مختلف را مدام آزمایش کنید.
این معیار معمولاً برای افیلیت مارکترهایی که با وب سایت کار میکنند استفاده می شود. بدیهی است که هرچه نرخ تبدیل بیشتر باشد وضعیت مطلوبتر است.
درآمد به ازای هر کلیک (EPC)
درآمد به ازای هر کلیک (Earnings Per Click) با در نظر گرفتن کل درآمدی که در یک دوره زمانی خاص ایجاد کرده اید و سپس تقسیم آن عدد بر تعداد کل کلیک هایی که در همان دوره ایجاد کرده اید محاسبه می شود. این عدد دید و بینشی در مورد تاثیر هر یک عدد کلیک در درآمد شما فراهم میکند.
این عدد به ویژه در فضای تبلیغات هزینه به ازای کلیک (PPC یا CPC) و هزینه به ازای هر هزار نمایش (CPM) اهمیت دارد. اگر مقدار هزینه هر کلیک برای کلیکهایی که روی تبلیغات شما میشود را مشخص کنید، می توانید از طریق مقایسه EPC خود با CPC از وضعیت کمپینها آگاه شوید. اگر EPC شما بالاتر باشد یعنی در حال کسب درآمد هستید.
نکته جالب در مورد این معیار سادگی آن است. گرچه ما توصیه نمی کنیم که این معیار (EPC) تنها معیار در ابزار بررسی داده های شما باشد، اما برای ایجاد درکی سریع، معیار خوبی است.
بدیهی است هر چه عدد معیار EPC بالاتر باشد مطلوب تر است.
نرخ بازگشت سرمایه (ROI)
بازگشت سرمایه (Return on Investment) معیاری است که معمولاً در همه صنایع مورد توجه قرار میگیرد و ردیابی می شود. برای افیلیت مارکترها، بازگشت سرمایه به معنای مقایسه تمام هزینه های تبلیغات و بازاریابی با سود خالص است.
بر اساس وبسایت معتبر Investopedia، این بهترین راه برای محاسبه ROI است:
ROI با کم کردن ارزش اولیه سرمایهگذاری از ارزش نهایی سرمایهگذاری (سود خالص) و سپس تقسیم این عدد (سود خالص) بر هزینه سرمایهگذاری و در نهایت ضرب آن در 100 محاسبه میشود.
بنابراین، برای یک افیلیت مارکتر محاسبه بازگشت سرمایه (ROI) با کم کردن تمام هزینه های تبلیغات از سود نهایی و تقسیم این عدد بر مقدار هزینه های تبلیغات محاسبه انجام میشود. سپس این عدد در 100 ضرب می شود تا به صورت درصد بدست آید. اگر این عدد مثبت باشد به این معنی است که از سرمایه گذاری سود کسب کردهاید. اگر عدد منفی باشد، به این معنی است که هزینههای سرمایهگذاری جبران نشده است – یا به بیان ساده، شما در ضرر هستید.
برای محاسبه ROI درست کسب و کار خود، مطمئن شوید که تمام هزینهها را در نظر گرفته اید.
بدیهی است هر چه ROI عدد بزرگتر و مثبتی باشد در وضعیت بهتری قرار دارید.
تعداد کلیک لینکهای افیلیت
نظارت بر تعداد کلیکهای لینک افیلیت به شما این امکان را میدهد که متوجه شوید که کدام لینکها خوب کار میکنند و کدامها نه. این معیار بر حسب تعداد کلیک ها اندازه گیری می شود، بنابراین هر چه این عدد بیشتر باشد یعنی تعداد دفعاتی که افراد روی لینک کلیک کرده اند بیشتر است. با این حال، عدد بالاتر نشان دهنده نرخ تبدیل بالاتر نیست. اگر تعداد زیادی کلیک و تبدیل کمی دارید، باید صفحه فرود را ارزیابی کنید و برخی از بررسی های مرتبط با بهینه سازی نرخ تبدیل CRO را انجام دهید. شاید اگر کلیکهای لینک افیلیت شما زیاد است و نرخ تبدیل پایین، بخواهید تبلیغ این پیشنهاد را متوقف کنید. ممکن است برای اتفاق نیفتادن تبدیل دلایل متعددی وجود داشته باشد. اگر ایراد از سمت فروشنده باشد و برند یا فروشنده برای بهبود پیشنهاد خود تلاش نکند، ادامه دادن تبلیغات فایدهای ندارد. تعداد کلیک های زیاد خوب است، اما لزوماً نشان دهنده رشد فروش یا سود نیست.
تعداد نمایش لینک و تبلیغات
ردیابی تعداد افرادی که واقعاً تبلیغات و لینکهای شما را می بینند یک معیار خوب برای تعیین نرخ تبدیل شما است. اگر تبدیل شما کم و نمایش شما زیاد است، ممکن است بخواهید استراتژی بازاریابی خود را مورد بازبینی قرار دهید یا در نوشته تبلیغاتی خود (Copy) تغییر ایجاد کنید. همانند معیار قبل، تعداد نمایشهای بیشتر نیز خوب است، اما نشان دهنده رشد فروش یا سود نیست.
دلیل اصلی برای ردیابی داده ها این است که متوجه شوید چه چیزی جواب میدهد و چه چیزی نه. بعد می توانید تاکتیک هایی را که جواب میدهند را تکرار کنید و سود خود را افزایش دهید. در آخر قصّه، نهایتاً بهترین معیار و سنجه برای موفقیت، سود است، بنابراین درک اعداد مربوط به آن می تواند از شما یک افیلیت مارکتر قدرتمندتری بسازد.
0 نظر