از شبکه افیلیت مارکتینگ استفاده کنم یا در سایت خود پیاده‌سازی کنم؟

آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ دی ۱۴۰۲
از شبکه افیلیت مارکتینگ استفاده کنم یا در سایت خود پیاده‌سازی کنم؟

هر شرکتی که برای اولین بار می‌خواهد بازاریابی افیلیت (همکاری در فروش) را امتحان کند، دو انتخاب پیش رو دارد که تصمیم‌گیری در آن ممکن است کمی دشوار باشد؛ اینکه آیا باید از شبکه افیلیت مارکتینگ استفاده کند یا شبکه افیلیت خود را در سایت‌اش راه‌اندازی نماید؟

در مطلب پیش رو از بلاگ افیلیو، قرار است جوانب مثبت و منفی هر یک از این دو حالت را بررسی کنیم تا شما هنگام تصمیم‌گیری برای این فرآیند، با توجه به مزایا و معایب هر یک از آن‌ها بتوانید آسان‌تر و بهتر انتخاب کنید.

پیوستن به شبکه افیلیت موجود

شبکه افیلیت

مزایا

بزرگترین مزیت پیوستن به شبکه افیلیتی که موجود است همین موجودیت آن است. این شبکه افیلیت یا سیستم همکاری در فروش، قبلا به وجود آمده و ثبات دارد. بنابراین دیگر نیازی نیست که به دنبال شرکای افیلیت بگردید. تقریبا هر کسب‌وکاری می‌تواند به یک شبکه افیلیت بپیوندد و به‌سرعت به ناشران فعال در حیطه کسب‌وکار خود دسترسی پیدا کند.

مضاف بر این، به پلتفرم جدایی نیاز نخواهید داشت. تمامی ابزاری که برای ردیابی و ارتباط نیاز دارید در این بسته وجود دارند. فقط کافی است کار با آن را آموزش ببینید اما آن هم دشوار نیست زیرا برنامه‌های اکثر شبکه‌های افیلیت با رابط کاربری (UI) ساده‌ای ساخته شده‌اند که مدیریت آن برای مشتریان سخت نباشد. 

علاوه بر همه این‌ها، پیوستن به یک شبکه افیلیت استقرار یافته و باثبات، باعث صرفه‌جویی در زمان شما نیز می‌شود.

معایب

بدیهی است که برای سپردن بخشی از کار به یک شرکت دیگر باید هزینه پرداخت کرد. پیوستن به یک شبکه افیلیت (همکاری در فروش) هم همینطور است. باید هزینه باز کردن یک حساب جدید را بپردازید. علاوه بر این شرکت مذکور، درصدی از درآمد فروش شما را که از راه افیلیت حاصل شده، به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند. میزان این کمیسیون برای هر شرکتی متغیر است. برای اطمینان از این‌که شبکه از حساب شما درآمد کسب می‌کند معمولا باید ماهیانه بدون توجه به میزان بازگشت سرمایه (ROI) میزان حداقلی پول بپردازید. در نهایت هم وقتی وارد این حیطه شدید، اغلب مجبور می‌شوید پول بیشتری خرج کنید تا درآمد بیشتری از افیلیت به‌دست بیاورید. همه این‌ها هزینه‌های زیادی به شما تحمیل می‌کند.

بعد از این موضوع، بزرگترین مشکلی که در پیوستن به شبکه همکاری در فروش خواهید داشت، عدم امکان کنترل بازاریابی افیلیت به دست خودتان است. برنامه‌های خوب افیلیت به شما امکان شخصی‌سازی کردن همه‌چیز را می‌دهند اما به‌طور کلی، شما بخشی از یک سیستم خواهید بود و باید به سیاست‌ها و قوانین آن‌ها پایبند باشید. چنین شرایطی برای برندهایی که می‌خواهند تمامی جوانب بازاریابی در کنترل خودشان باشد، دشوار می‌شود.  

علاوه بر اینکه کسب‌وکارها باید توجه کنند که تمام لینک‌هایی که به سایتشان می‌رسد، از طریق شبکه افیلیت هدایت می‌شوند (زیرا آن‌ها باید از این راه کلیک‌ها را محاسبه کنند). بنابراین اگر به سئو اهمیت می‌دهید باید این مورد را نیز در نظر بگیرید.

پس پیوستن به شبکه افیلیت می‌تواند بسیار گران تمام شود و کنترل فرآیند بازاریابی را از دست صاحب کسب‌وکار خارج کند. بنابراین ممکن است این روش برای مشاغل سخت باشد. 

راه‌اندازی برنامه افیلیت داخلی

istockphoto-1267656803-170667a (1).jpg

مزایا

اگر از این روش استفاده کنید، همه چیز مال شما و به دست شماست. با ساختن شبکه و پلتفرم مدیریتی خود، کنترل کاملی بر همه چیز خواهید داشت؛ بر اینکه با چه کسانی کار می‌کنید، آن‌ها چگونه بازاریابی محصول یا خدمات شما را انجام می‌دهند، چه میزان کمیسیون پرداخت می‌کنید و غیره. هیچ تغییری در سیاست‌های کاری وجود ندارد که نگران آن باشید. این شما هستید که جزییات برند، لحن برند و نحوه اجرای بازاریابی افیلیت (همکاری در فروش) را تعیین می‌کنید. 

با این حساب این روش برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود. حتی اگر یک پلتفرم تازه بسازید یا بخرید، باز هم هزینه‌هایتان از سپردن کار به شبکه افیلیت و عضویت ماهانه در یک شبکه فعالِ همکاری در فروش کمتر خواهد بود. هزینه‌های نگهداری شبکه افیلیت داخلی ناچیز است، بنابراین اگر می‌بینید نتوانستید هزینه‌های خود را در بیاورید، راه را اشتباه رفته‌اید.

وقتی شبکه افیلیت داخلی خود را راه‌اندازی کردید، در برابر تقلب (فراد) هم می‌توانید سیاست‌های خود را به کار ببرید و به‌طور کامل روی لینک‌های افیلیت کنترل داشته باشید. بنابراین اگر روش‌های افیلیت با استانداردهای شما مطابقت نداشته باشد، به‌سادگی می‌توانید از پرداختن کمیسیون تقلبی اجتناب کنید.

وقتی مستقیم با سیستم همکاری در فروش با شرکای افیلیت کار می‌کنید، رابطه محکم‌تری با آن‌ها برقرار خواهید کرد و به نتایج بهتری دست پیدا می‌کنید. یکی از مهم‌ترین دلایلش این است که وقتی واسطه‌ای وجود ندارد که باید از سود خود کم کنید و به او پورسانت بدهید، می‌تونید نرخ کمیسیون بالاتری را برای ناشران و اینفلوئنسرهای سطح بالا هزینه کنید.

معایب

پیدا کردن و دستیابی و نگهداری افیلیت داخلی تلاش زیادی می‌طلبد. اشتباه است اگر که فکر کنید ساختن روابط حرفه‌ای به زمان نیاز ندارد. ایجاد روابط حرفه‌ای که به نتایج خوبی منجر شود به زمان و انرژی زیادی نیازمند است. بنابراین ساختن و توسعه شبکه لازم، برای شما زمان‌بر خواهد بود. درحالی که پیوستن به شبکه افیلیت موجود و فعال، رشد سریعی عایدتان خواهد کرد اما ساختن شبکه داخلی رویکردی تدریجی نیاز دارد. به همین دلیل اگر کسب‌وکار شما برای این ساختن زمان و انرژی نگذارد، احتمالا بازگشت سرمایه (ROI) ملموسی نخواهید داشت. افیلیت‌های خوب با صبر و در گذر زمان پیدا می‌شوند.

برای ایجاد شبکه داخلی همکاری در فروش، باید زمانی را به درک معیارهای اولیه و اساسی افیلیت اختصاص دهید تا بتوانید تلاش‌های بازاریابی خود را مورد سنجش قرار دهید. درک مفهوم ارزش طول عمر مشتری (LTV) و KPIهای اساسی چندان سخت نیست اما باید قبل و در طول اجرای برنامه بازاریابی خود کمی محاسبات ریاضی انجام دهید.

حالا که جوانب مثبت و منفی هر دو روش را خواندید، فکر می‌کنید کدام مدل برای شما بهتر عمل می‌کند؟ شراکت با شبکه افیلیت یا ایجاد شبکه داخلی؟