انواع افیلیت مارکتینگ

آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ دی ۱۴۰۲

انواع افیلیت مارکتینگ؛ کدام یک برای من مناسب‌تر است؟ | وقتی با فردی راجع به افیلیت مارکتینگ صحبت می‌کنید راحت‌تر است که تصور کنید که هر دوی شما به یک چیز فکر می‌کنید، اما بسیاری از اوقات این چنین نیست.

برای مثال کسی که زمینه فعالیتش در حوزه سئو بوده درمقایسه با فردی که در حوزه تبلیغات کلیکی (PPC) فعالیت می‌کند ممکن است دید متفاوتی نسبت به افیلیت مارکتینگ و مفهوم آن داشته باشد.

نکته در اینجاست که احتملاً بیشتر از آن چیزی که شما تصور می کنید مدل افیلیت مارکتینگ وجود دارد و شما باید تصمیم بگیرید که کدام یک از این مدل‌های افیلیت مارکتینگ را می‌خواهید در پیش بگیرید.

۵ نوع اصلی افیلیت مارکتینگ

۱) ناشران محتوا

ناشر محتوا در درجه اول یک وبلاگ نویس مسلّط به سئو است. او با ساخت یک وب سایت افیلیت در ازای دریافت کمیسیون، خوانندگان را به محصول یا خدمات یک شرکت دیگر راهنمایی می‌کند.

اگر شما یکی از میلیون ها وبلاگ نویسی هستید که از تولید و انتشار محتوا در وبلاگ یا وب سایت خود لذت می برید، افیلیت مارکتینگ راهی عالی برای کسب درآمد از این کار است.

همینطور اگر می‌خواهید یک افیلیت مارکتر باشید اما بودجه محدودی دارید، راه‌اندازی یک وبلاگ یک راه کم هزینه اما بسیار مؤثر برای کسب درآمد است.

طبق آمار:

ارزش بازاریابی محتوا بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در سال است.

۴۶ درصد از مردم توصیه های بلاگر/ ولاگر ها را در نظر می گیرند.

۳۴ درصد از خریداران پس از مطالعه محتوای با کیفیت، اقدام به خریدی ناخواسته می کنند.

Google AdSense محبوب ترین روش کسب درآمد برای وبلاگ نویسان است و پس از آن افیلیت مارکتینگ قرار دارد.

محبوب ترین نوع محتوا در بین وبلاگ نویسان، مقاله های چگونه/چطور (how-to)، با 77 درصد، محتوای لیستی (57%) و سپس اخبار و ترندها (47%)  است.

مزایای ناشری محتوا

موانع ورود کم – تقریباً هر کسی می تواند یک وبلاگ یا وب سایت را در مورد موضوع مورد نظر خود راه اندازی کند.

کسب و کاری کم هزینه – بسته به نیاز شما، هزینه اجرای یک وبلاگ می تواند کمتر از چند صد هزار تومان در سال باشد.

ساعات کاری پاره وقت – اگر یک شغل تمام وقت دارید اما می خواهید پول بیشتری به دست آورید، راه اندازی وبلاگ را در نظر داشته باشید.

ترافیک ارگانیک رایگان – یک وبلاگ بهینه شده برای سئو می تواند ترافیک ارگانیک زیادی را از موتورهای جستجو دریافت کند.

پتانسیل درآمد بالا – وبلاگ نویسان موفق می توانند درآمدی جایگزین شغل تمام وقت از وبلاگ خود کسب کنند.

درآمد غیرفعال (پسیو) – وبلاگ نویسی به شما امکان می دهد درطول ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته، حتی در تعطیلات، درآمد کسب کنید.

تولید محتوا را می توان برون سپاری کرد – اگر زمان محدودی برای تخصیص به وبلاگ خود دارید، می توانید اکثر وظایف وبلاگ نویسی را به دیگران واگذار کنید.

معایب ناشری محتوا

تلاش و کوشش بسیار – ایجاد محتوای با کیفیت بالا، زمان و تلاش قابل توجهی می طلبد. این کار طرحی برای یک شبه پولدار شدن نیست.

برای دیدن نتایج زمان می برد – بسته به میزان زمان و تلاشی که در وبلاگ خود سرمایه گذاری می کنید، ممکن است شش ماه یا بیشتر طول بکشد تا اولین ریال خود را به دست آورید.

برون سپاری می تواند گران باشد – برون سپاری تولید محتوا می تواند گران باشد و بازگشت این سرمایه ممکن است زمان ببرد.

۲. خرید رسانه/تبلیغات پرداخت به ازای کلیک

یک افیلیت مارکتر پرداخت به ازای کلیک (PPC) یک خریدار رسانه در پلتفرم هایی مانند تبلیغات فیس بوک، تبلیغات یوتیوب، تبلیغات نیتیو (native)، تبلیغات گوگل و … است.

برخلاف ناشران محتوا، افیلیت مارکترهای  پرداخت به ازای کلیک نمی‌خواهند ساعت‌ها صرف نوشتن پست‌های وبلاگی کنند. پست‌هایی که ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا در گوگل رتبه بگیرند. آنها به دنبال نتایج فوری هستند و هیچ راهی سریعتر از تبلیغات پولی برای دستیابی به آن وجود ندارد.

افیلیت مارکتر پرداخت به ازای کلیک کاربرانی که روی تبلیغات آنها کلیک می کنند را مستقیماً (با استفاده از لینک افیلیت) یا از طریق یک صفحه فرود میانی (معروف به صفحه پل) به صفحه فروش فروشنده می فرستند. صفحات فرود (Landing pages) معمولاً برای گرفتن آدرس ایمیل بازدیدکنندگان استفاده می شوند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).

مزایای افیلیت مارکتینگ با پرداخت به ازای کلیک

سریع نتیجه گرفتن – هنگامی که تبلیغات شما اجرا شد، می توانید بلافاصله شروع به دریافت کمیسیون کنید.

سریع و آسان – یادگیری ایجاد تبلیغات مختلف ممکن است زمان ببرد. اما هنگامی که فرآیند را درک کردید، سریع و ساده است.

تبلیغ محصولات و خدمات مختلف و زیاد – به عنوان یک خریدار رسانه یا  افیلیت مارکتر پرداخت به ازای کلیک می‌توانید کمپین‌های افیلیت زیادی را به طور همزمان در بخش‌های مختلف با تلاش نه چندان زیادی اجرا کنید.

بر روی مخاطب هدف خود متمرکز شوید – اکثر پلتفرم های تبلیغاتی دارای قابلیت هایی هستند که به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد بر اساس معیارهای مشخصی مانند سن، درآمد و علایق و … مخاطب خود را هدف قرار بدهند.

معایب افیلیت مارکتینگ با پرداخت به ازای کلیک

تبلیغات ممکن است گران باشد – به عنوان یک افیلیت مارکتر، ممکن است در یک سیستم مزایده برای قرار دادن تبلیغ با بسیاری از افیلیت مارکترهای دیگر رقابت کنید. نمایش آگهی شما در جایی که بیشترین بازدید یا بیشترین فروش را داشته باشد ممکن است بسیار گران تمام شود.

هیچ تضمینی برای کسب درآمد وجود ندارد – هر کمپین تبلیغاتی بازدهی مثبتی به شما نخواهد داد. شما کمپین هایی با نرخ بازگشت سرمایه مثبت و منفی خواهید داشت و منفی‌ها ممکن است هزینه زیادی برای شما داشته باشند.

۳. افیلیت مارکتینگ ایمیلی

بازاریابان ایمیلی می‌توانند فهرست‌های ایمیل عظیمی را با محوریت یک نوع مخاطب یا موضوع خاص (مثلاً لیستی از زنان بالای ۵۰ سال یا لیستی از علاقه‌مندان به نجاری) فراهم کنند. این باعث می شود که آنها برای افیلیت مارکتینگ ایمیلی مناسب باشند، زیرا می توانند مردم را به سمت محصولات آن حوزه هدایت کنند.

بسیاری از افیلیت مارکترها معتقدند که پول در همین لیست‌ها است. آنها به این نکته اشاره دارند که امکان ارسال ایمیل به هزاران نفر از افراد حاضر در نیچ شما که می خواهند ایمیل های شما را دریافت کنند چیزی بسیار بسیار ارزشمند است.

بازاریابی ایمیلی سریع ترین و ارزان ترین راه برای تبلیغ برنامه های افیلیت مارکتینگ است زیرا شما صاحب و منبع ترافیک هستید. اکثر افرادی که از وبلاگ شما بازدید می کنند یا روی یکی از تبلیغات شما کلیک می کنند، دیگر هرگز این کار را تکرار نمی‌کنند. اما اگر آدرس ایمیل آنها را داشته باشید، می توانید هر وقت خواستید به آنها ایمیل ارسالک کنید.

یکی از بزرگترین پشیمانی‌هایی که افیلیت مارکترها دارند این است که چرا زودتر شروع به تهیه لیست ایمیل نکرده اند.

مزایای افیلیت مارکتینگ ایمیلی

لیست شما یک دارایی است – بسیاری از متخصصان بازاریابی معتقدند که شما می توانید به طور متوسط ماهیانه ۱ دلار به ازای هر مشترک کسب کنید. این رقم قطعی و مسجل نیست و به متغیرهای زیادی بستگی دارد. اما اگر فهرست خود را تغذیه کنید، می‌تواند به خودی خود دارایی سودآوری باشد.

روش مقرون به صرفه بازاریابی – می توانید مشترکین جدید را در یک روند ایمیل خودکار ثبت کنید که در وقت و انرژی شما صرفه جویی می کند.

ترافیک گرم (Warm Traffic) – لیست شما شامل افرادی است که شما را می شناسند و از قبل به حوزه فعالیت شما علاقه مند هستند.

معایب افیلیت مارکتینگ ایمیلی

بازاریابی ایمیلی رایگان نیست – گرچه برخی از شرکت های اتوماسیون ایمیل مارکتینگ طرح های رایگان ارائه می دهند اما ویژگی های محدودی دارند. همچنین هر چه لیست شما بزرگتر شود، هزینه بیشتری برای خدمات باید پرداخت کنید.

۴) اینفلوئنسری در رسانه های اجتماعی

اینفلوئنسرها در جنبه‌های زیادی با افیلیت مارکترها همپوشانی دارند، اما تفاوت اصلی این است که آنها باید برای کسب درآمد مخاطب و دنبال‌کننده ایجاد کنند. آنها معمولاً این کار را در یک پلتفرم محبوب مانند فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک، توییتر، لینکدین و یا پینترست انجام می دهند. آنها همچنین ممکن است این کار را در سایت هایی مانند Quora انجام دهند.

احتمالاً اینفلوئنسرهای کمتری را فعّال در بازاریابی پاسخ مستقیم (منجر شدن سریع به خریدار یا لید) خواهید دید، زیرا آنها در بین مخاطبان خود شهرت پیدا کرده‌اند و نمی‌خواهند مخاطبان خود را سریعاً و در همان ابتدا وارد فرایندهای فروش کنند، امری که ممکن است کمی تهاجمی و از بین برنده اعتماد به نظر برسد

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله افیلیت مارکتینگ و اینفلوئسر مارکتینگ، تفاوت در چیست؟  در آکادمی افیلیو مراجعه کنید.

اینفلوئنسرها معمولاً برای خدمات خود ابتدا یک پیش پرداخت دریافت می کنند. با این حال، اینفلوئنسرها با مخاطبان نسبتاً زیادی که دارند می توانند به افیلیت مارکترهای موفقی تبدیل شوند.

مزایای اینفلوئنسری

از مخاطبان موجود خود کسب درآمد کنید – اگر دنبال کنندگان زیادی در رسانه های اجتماعی دارید، تبلیغ محصولات به عنوان یک افیلیت مارکتر و دریافت کمیسیون می تواند یک جریان درآمد با ارزش و اضافی برای شما خلق کند.

ترافیک سریع و رایگان – برخلاف سایر انواع افیلیت مارکتینگ، مجبور نیستید برای ترافیک هزینه کنید یا ماه ها منتظر بمانید تا افراد محتوای شما را مشاهده کنند.

سریع و آسان – می توانید برای یک برنامه افیلیت مارکتینگ ثبت نام کنید و به احتمالاً اولین کمیسیون خود را در عرض چند دقیقه پس از آگاهی‌رسانی به دنبال‌کنندگان خود در مورد آن محصول یا خدمت به‌دست آورید.

معایب اینفلوئنسری

به یک پایگاه طرفداری (Fanbase) بزرگ  نیاز دارید – غالباً پست در مورد یک محصول در رسانه های اجتماعی توجه قابل توجهی جذب نمی کند مگر اینکه شما یک پایگاه طرفداری بزرگ داشته باشید که به کاری که انجام می دهید و محتوای شما اهمیت دهد.

خطر از بین بردن طرفداران شما – تبلیغ یک محصول معمولی نه چندان مشهور ​​می تواند به اعتبار شما آسیب برساند.

5) مدیر انجمن (Community Manager)

بسیاری از بهترین افیلیت مارکترها در حال حاضر برای توسعه کسب‌وکار خود دارند به انجمن‌ها (Community) روی می‌آورند، زیرا آنها بسیاری از مشتریان بالقوه خود را چنین جاهایی می‌یابند، جاهایی مانند گروه Slack، گروه فیس بوک، Discord، انجمن وب سایت‌ها و غیره. همچنین برنامه‌های پیام‌رسان مانند واتساپ و سایت های عضویتی دارای تماس تصویری با اپلیکیشنی مانند زوم نیز گزینه مناسبی برای این کار هستند.

رسانه های اجتماعی رابطه بین افراد و سازمان ها را دگرگون کرده است. مردم به طور طبیعی جذب جوامعی می شوند که با در میان آن‌ها حس و حال خوبی دارند. به عنوان یک مدیر انجمن، هدف شما ایجاد قبیله ای از افراد است که این افراد علایق مشترکی دارند و از تعامل با سایر اعضا لذت می برند.

برای اینکه قبیله خوب عمل کند، مدیر انجمن باید اعضا را تشویق کند تا نقش فعالی در انجمن ایفا کنند. علاوه بر آن اعضا باید قوانین انجمن را نیز رعایت کنند، قوانینی که شامل مودبانه و متمدّنانه بودن همه تعاملات است.

استفاده از لینک‌های افیلیت برای تبلیغ محصولات یا خدمات در انحمن می تواند دشوار باشد. اعضا معمولاً از سایر اعضایی که لینک‌هایی که در راستای منافع شخصی خودشان است را بع اشتراک می‌گذارند استقبال نمی کنند. با این حال، اگر برای انحمن خود ارزش‌آفرینی کنید و نیز صادقانه به آنها بگویید که یک افیلیت مارکتر هستید، آنها غالباً هیچ مشکلی برای حمایت از شما نخواهند داشت.

 مزایای مدیریت انجمن

مدیران انجمن تأثیرگذار هستند – اعضا اغلب برای مشاوره و توصیه به مدیران انجمن مراجعه می کنند.

به شما کمک می کند تا به عنوان یک متخصص شناخته شوید – احتمال خرید یک محصول یا خدمات بر اساس توصیه شخصی که از نظر آن فرد متخصص است، بیشتر است.

معایب مدیریت انجمن

ساختن یک انجمن زمان می برد – ترغیب افراد برای پیوستن به قبیله شما یک شبه اتفاق نمی افتد. ممکن است سالها طول بکشد تا بتوانید یک انجمن بزرگ بسازید.

نگه‌داشت انجمن به زمان نیاز دارد – به عنوان یک مدیر انجمن، باید به طور فعال در انجمن مشارکت داشته باشید. برای نظارت بر نظرات، خوشامدگویی به اعضای جدید و پاسخ به سؤالات اعضا باید در آن فعّال باشید.

۴ نوع رایج دیگر برنامه های افیلیت مارکتینگ

علاوه بر روش‌هایی که گفته شد، مدل‌های افیلیت مارکتینگ دیگری هم وجود دارند که به عنوان روش بازاریابی پاسخ مستقیم (تبدیل مخاطب به خریدار یا لید به صورت سریع) شناخته نمی شوند. با این حال این روش‌ها روش های کاملاً معتبری برای سایت‌های فروشگاهی و فروشنده‌هایی هستند که به دنبال فروش محصولات و خدمات خود هستند.

۱) سایت های کوپن

برخی از کسب و کارها مانند ثبت دامنه و خدمات میزبانی سایت، ممکن است کدهای کوپن قابل ردیابی را به افیلیت مارکترها ارائه کنند تا آن‌ها با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. بسیاری از افیلیت‌مارکترها این کدهای تخفیف را در سایت های کوپن قرار می دهند.

۲) سایت های بازپرداخت نقدی

سایت‌های بازپرداخت نقدی (Cashback) ، نیز بین بسیاری از خریداران محبوب هستند. آنها معمولاً بر برندها تمرکز می کنند. در این مدل مقداری از مبلغ خرید شما در حساب کاربری‌ شما شارژ می‌شود.

۳) سایت های خرید مقایسه ای

سایت خرید مقایسه‌ای می تواند یک ابزار عالی برای خریداران باشد. این سایت‌ها به افراد کمک می کند تا عواملی مانند حمل و نقل و قیمت را از فروشگاه‌های آنلاین مختلف مقایسه کنند تا بهترین گزینه را انتخاب کنند.

۴) برنامه های ارجاع

بسیاری از برندها بازدیدکنندگان و مشتریان خود را تشویق می کنند دوستان یا خانواده خود را به آنها معرفی کنند و در ازای آن جایزه دریافت کنند.

انتخاب مسیر افیلیت مارکتینگ مناسب 

حال سوال این است که کدام مسیر (یا مسیرهای) افیلیت مارکتینگ را باید انتخاب کنید؟

این مسئله به توانایی ها و مجموعه مهارت های شما بستگی دارد. در کدام یک قوی‌تر هستید، تولید ویدئو، نوشتن، ارتباط برقرار کردن یا طراحی؟

آیا شما بیشتر یک فروشنده هستید یا یک معلم؟

برای تصمیم گیری صحیح، باید مسیر سفر مشتری افیلیت مارکتینگ  را درک کنید.

سعی کنید محصولات یا خدماتی را که با آنها آشنا هستید یا حتی بهتر از آن، از آنها استفاده می کنید یا شخصاً آنها را تست کرده اید را تبلیغ کنید. به عنوان یک افیلیت مارکتر، وظیفه شما فروش محصول یا خدمات نیست. کار شما این است که به مردم راه حلی که می‌تواند مشکل آنها را حل کند را نشان دهید.

بهترین راه برای درک مخاطب هدفتان این است که عضوی از مخاطبان هدف خود باشید. از یادگیری مهارت های جدیدی که می تواند به شما در ارائه خدمات بهتر به مخاطبان هدف کمک کند، استقبال کنید.

تبدیل شدن به نوع جدیدی از افیلیت مارکتر

نکته مهمی که باید درک کنید این است که انواع افیلیت مارکتینگ منحصر به فرد نیست و در واقع آنها می توانند یکدیگر را تقویت کنند. از تبدیل شدن به یک افیلیت مارکتر در دو یا چند کانال جذب مخاطب نترسید و یا زمانی که معقول به نظر می‌رسید به نوع جدیدی روی بیاورید. توجه داشته باشید که مدل‌های کنونی از ابتدا نبوده‌اند و رفته رفته به مرور زمان به کمک خلاقیت ایجاد شده‌اند.

در صورت امکان، یک محتوا را به چند شکل ارائه دهید تا در کمترین زمان بیشترین ریچ (Reach) را داشته باشید.

به عنوان مثال، یک پست وبلاگ ایجاد کنید و از محتوای آن در یک ویدیو یا پادکست استفاده کنید. ویدیو را در وبلاگ، یوتیوب،اینستاگرام و فیسبوک خود به اشتراک بگذارید. با استفاده مجدد از پست اصلی وبلاگ در قالب های مختلف، می توانید به مخاطبان گسترده تری دسترسی پیدا کنید.

جمع‌بندی

راه های زیادی وجود دارد که می توانید محصولات را به عنوان یک افیلیت‌مارکتر تبلیغ کنید. و لازم نیست خود را به یکی از پنج مدل افیلیت‌ مارکتینگ که در این مقاله ذکر شده است محدود کنید. امتحان کردن چیزی جدید ممکن است شما را از منطقه امن خود خارج کند و به یادگیری نیاز داشته باشد، اما اکثر اوقات ارزشش را دارد!

و اگر تجربه بازاریابی آنلاین ندارید یا فقط کمی تجربه دارید، نگران نباشید. افیلیو می تواند به شما کمک کند.

 افیلیو بزرگترین پلتفرم افیلیت مارکتینگ در ایران است و با برندها و فروشندگان متعددی نظیر دیجی‌کالا و همچنین با بیش از ۲۰ هزار ناشر همکاری دارد.

برای دریافت راهنمایی و مشاوره رایگان از کارشناسان افیلیو کافی است فرم موجود در صفحه زیر را پر کنید.