چگونه کسب و کار خود را برای زمان رکود آماده کنیم؟

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
چگونه کسب و کار خود را برای زمان رکود آماده کنیم؟

به احتمال زیاد اکثراً با افراد عجیب و غریب (اما بی خطری) که در خیابان و یا در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند که «پایان نزدیک است!» آشنا هستید. تقریباَ هر جایی یکی از این افراد دارد. اگرچه بدبینی آن‌ها ممکن است آزار دهنده باشد، اما پشتکار این افراد ستودنی است. خوب، وقتی ما نیز می گوییم ممکن است یک رکود در راه باشد، نمی خواهیم ما را به عنوان آن فرد عجیب و غریب در نظر بگیرید. در واقع، ما حتی اصراری نداریم که شما حرف ما را قبول کنید.

ما در آکادمی افیلیو ادعا نمی کنیم که اقتصاددان هستیم، بنابراین نظرات ما در مورد آنچه که باید یا نباید از نظر مالی انجام دهید گزاره‌هایی قطعی و صد در صدی نیستند. اما به عنوان یک پلتفرم افیلیت مارکتینگ تلاش کرده‌ایم توصیه‌هایی برای افیلیت مارکترها و فروشندگان فراهم کنیم. توصیه‌هایی که برای گذار از رکود احتمالی می‌تواند کمک‌کننده باشند. با همه این‌ها، نکاتی مفید ممکن است از دل این توصیه‌ها برای شما وجود داشته باشد. پس با ما همراه باشید.

فرا رسیدن پایان…مبهم است!

بر اساس مطالعه ای که توسط انجمن ملی اقتصاد کسب و کار (NABE) در آگوست 2019 انجام شد، 72 درصد از اقتصاددانان شرکت‌کننده در مطالعه پیش بینی کردند که رکود اقتصادی تا پایان سال 2021 رخ خواهد داد.اما همان‌طور که گرانت فریدلند، از همکاران فوربس و گروه مشاوره بوستون، در مقاله‌اش با عنوان «رکود اقتصادی آینده: وقتی دیگران می‌ترسند، هوشمند باشید» بیان می‌کند، هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند اقتصاد قرار است چه واکنشی نشان دهد.

فریدلند می نویسد: «اجازه دهید روشن کنم که نه من و نه هیچ کس دیگری در این سیاره، مطمئناً نمی دانیم که رکود بعدی چه زمانی رخ خواهد داد، چقدر این رکود عمیق یا طولانی مدت خواهد بود، یا اینکه از نظر وسعت به شکل جهانی و یا بیشتر به صورت محلی و منطقه‌ای خواهد بود.»

او در ادامه به بررسی برخی از عوامل کلیدی می‌پردازد که کسب‌وکارها را در دوران رکود متمایز می‌کند. برای اطلاعات بیشتر از این عوامل به ادامه مطلب توجه کنید.

وقتی/اگر شرایط دشوار شود…

این یک واقعیت است که بازار جهانی می تواند زمین نبردی دشوار و همچنین یک عامل سرسخت و تسلیم ناپذیر در تخریب کسب و کارها باشد. این دقیقاً همان چیزی است که تجارت را بسیار جذاب می کند. یافتن مزیت‌ها در فضای محدودیت های بازار باعث می شود چالشی سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز وجود داشته باشد. گاهی اوقات شما برنده می‌شوید، و … خوب، گاهی اوقات نیز شما توسط یک رکود تحت فشار زیادی قرار می‌گیرید.

وقتی صحبت از رکود اقتصادی می شود، برخی از شرکت ها دوام نمی‌آورند. برخی دیگر نمی توانند دوباره روی پاهای خود بایستند و برخی سینه‌خیز پیش می‌روند. با این حال، برخی از مشاغل و کسب و کارها هستند که در زمان مواجهه با ناملایمات و دشواری‌ها نیز فرصت پیدا می‌کنند. این کسب‌وکارها می‌دانند که اگرچه ممکن است نتوانند رکود را کنترل کنند، اما می‌توانند نحوه واکنش خود را به سناریوهای احتمالی متعدد کنترل کنند.

DtTllPXWwAA-aAs-1024x681.jpg

خب باز گردیم به گرانت فریدلند، او مجدداً بیان می‌کند: «یکی از ویژگی‌های شرکت هایی که در دوران رکود رشد می کنند این است که سناریوهای متعددی را برای خود ترسیم می کنند، گزینه های خود را بر روی میز می‌گذارند و همچنین به طور استراتژیک در محصولات یا خدماتی سرمایه گذاری می‌کنند که می‌تواند به بهترین مشتریانشان در زمانی که به بیشترین کمک نیاز دارند یاری برساند. به عبارت دیگر، به مشتریان کمک می‌کنند تا از طوفان اقتصادی عبور کنند.»

به عنوان یک کارآفرین، یکی از بهترین راه‌ها برای در دسترس نگه‌داشتن گزینه‌های خود، همانطور که فریلند پیشنهاد می‌کند، این است که افیلیت مارکتینگ را با استراتژی‌های خود ادغام کنید و توجه خود را بر روی چیزهایی که در قلمرو کنترل شما هستند متمرکز کنند.

چیزهایی را که می‌توان کنترل کرد

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، هیچ کس نمی داند که رکود در چه زمانی اتفاق می‌افتد یا چگونه خواهد بود. در واقع، این چیزی است که خارج از کنترل هر کسی است. پس منطقی است که یک راه خوب برای آماده شدن در برابر رکودی مملو از هرج و مرج و سختی های غیرقابل پیش بینی، سرمایه گذاری بر یک جریان درآمدی باشد که کاملاً تحت کنترل شما است. برای یک کارآفرین مدرن، این همان افیلیت مارکتینگ است

تبدیل شدن به یک افیلیت مارکتر به هزینه اولیه بسیار کمی در مقایسه با پتانسیل درآمد نیاز دارد. افیلیت مارکتر نیازی به خرید، تولید یا ذخیره محصول را ندارد. آنها همچنین ملزم به ارسال سفارشات و یا نظارت بر خدمات مشتری نیستند. با از بین بردن این هزینه‌های سربار، هزینه برای شروع به عنوان یک افیلیت مارکتر کاهش می‌یابد و کنترل هزینه‌ها برای افیلیت مارکتر ساده‌تر می‌شود.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها به طور کامل عقب‌نشینی می‌کنند، یک افیلیت مارکتر این آزادی را دارد که چه محصولاتی را برای تأیید و تبلیغ انتخاب کند و چگونه و چه زمانی پیام‌های بازاریابی خود را تغییر دهد. افیلیت مارکترها، به کمک متغیرهای کمی که به سودشان وابسته است، همه چیز تحت کنترلشان است و حتی می‌توانند در شرایط رکود پیشرفت و رشد کنند. در اینجا چند عامل وجود دارد که وقتی همه چیز تحت فروپاشی است، می‌توانید آنها را کنترل و برنامه ریزی کنید:

مصرف کننده خود را بشناسید

رکودها مانند رودخانه ها هستند. اغلب بی‌نظم، پرتلاطم و غیرقابل پیش‌بینی هستند و به قول معروف هرگز نمی‌توانید در یک آب دوبار شنا کنید. هیچ دو رکود اقتصادی یکسان نیستند و به همین دلیل، افیلیت مارکترها باید هوشیار و سازگار باشند. بنابراین، درک نحوه تفکر مصرف‌کنندگان در زمان رکود اقتصادی بسیار مهم است. کمی تحقیق کنید و دریابید که در زمان وقوع رکود، کدام بخش دموگرافیک پذیرای بازاریابی شما هستند.

متوجه شوید چه افرادی خرج می کند

جان کوئلچ و کاترین جوکز، هر دو از همکاران هاروارد بیزینس ریویو، بیان می کنند که چهار بخش عمده از مصرف کنندگان در دوران رکود اقتصادی وجود دارد: مصرف کنندگانی که ترمز شدید می گیرند، مصرف کنندگان دردمند اما صبور، مصرف‌کنندگان دارای رفاه و مصرف کنندگان در لحظه زندگی‌ کن.

هر یک از این بخش ها الگوهای خرید خود را در دوران رکود به شکلی خاص تنظیم می کنند. تعیین اینکه در زمان های سخت چه نوع خریدارانی را از دست خواهید داد و چه نوع خریدارانی را به دست خواهید آورد، می تواند به افیلیت مارکترها کمک کند تا متوجه شوند که بر چه بخش‌هایی باید متمرکز شوند و چگونه محصولاتی را برای تبلیغ انتخاب کنند.

دریابید که آنها چه چیزهایی می خرند

در تمامی گروه‌های مصرف‌کننده عمل “مصرف” به چهار دسته جداگانه تقسیم می‌شود: ضروری‌ها، قابل بحث ها، به تعویق انداختنی‌ها و صرف نظر کردنی‌ها.

دسته «محصولات ضروری» شامل مواردی است که برای بقا ضروری هستند مانند غذا، سرپناه و پوشاک. «قابل بحث ها» به دسته‌ای گفته می‌شود که می‌توان آن‌ها را فوراً خریداری و توجیه کرد، علی‌رغم وجود رکود. «به تعویق انداختنی‌ها» دسته‌ای هستند که نیازی به خرید فوری ندارند و می‌توان خرید آن‌ها را به بعد موکول کرد و «صرف نظر کردنی‌ها» خریدهای غیرضروری هستند که قابل توجیه نیستند.

همزمان با کشف اینکه چه کسانی در دوران رکود احتمال خرید بالاتری دارند، افیلیت مارکترها می‌توانند با مشخص کردن چیزهایی که مصرف‌کنندگان نیاز دارند و حاضرند برای آن‌ها هزینه‌ کنند، درآمد خود را افزایش دهند.

از آنجایی که افیلیت مارکترها تحت فشار و محدودیت‌هایی مشابه کسب‌وکارهای قدیمی یا حتی فروشندگان آنلاین نیستند، می‌توانند پیام‌ها، برندینگ و کپی خود را برای دموگرافیک خاصی تغییر دهند. این امر به افیلیت مارکترها اجازه می دهد تا به طیف وسیع تری از مصرف کنندگان و محصولات بازار دسترسی داشته باشند و در عین حال الگوهای خرید در حال تحول آن دسته از مصرف کنندگان را زیر نظر بگیرند.

به دنبال کشف فرصت‌ها باشید

و در نهایت، آخرین توصیه، اما نه کم اهمیت‌ترین آن‌ها، در این لیست از پیشنهادات این است:

اگر در حال حاضر یک افیلیت مارکتر هستید یا اگر قصد دارید به یک افیلیت مارکتر تبدیل شوید تا کسب و کار خود را در برابر رکود مقاوم کنید، تلاش کنید رکود اقتصادی را به عنوان فرصتی برای بهبود مهارت های استراتژیک و اصلاح رویکرد کسب و کارتان ببینید. زمان ایده آلی برای کسب و کار نیست، اما زمانی هم برای تلف کردن نیست.

افیلیت مارکترها با کمی تحقیق، یادگیری و نگرش “من می‌توانم”، صرف نظر از اینکه در چه صنعتی هستند، می توانند جریانی از درآمد غیرفعال ایجاد کنند که می تواند تأثیرات رکود اقتصادی را کاهش دهد و کسب و کار آنها را تقویت کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شروع به‌عنوان یک افیلیت مارکتر و آگاهی از اینکه چگونه بزرگترین پلتفرم افیلیت مارکتینگ ایران، افیلیو، می‌تواند به پشت سر گذاشتن رکود در کسب‌وکار شما کمک کند، فرم دریافت مشاوره رایگان افیلیت مارکتینگ را تکمیل کنید.