۸ دلیل برای اثبات موثر بودن افیلیت مارکتینگ در صنعت توریسم

آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ دی ۱۴۰۲
۸ دلیل برای اثبات موثر بودن افیلیت مارکتینگ در صنعت توریسم

مسافرت و صنعت توریسم هم مانند تمامی صنایع دیگر به تبلیغات و بازاریابی نیاز دارد. یکی از روش‌های بازاریابی که می‌تواند بسیار مفید و موثر واقع شود، افیلیت مارکتینگ است. اما چگونه؟ در این مطلب قرار است با این حیطه بیشتر آشنا شوید.

افیلیت مارکتینگ برای توریسم و مسافرت

در حوزه مسافرت و توریسم، رابطه بین یک مرچنت و یک ناشر با استفاده از استراتژی افیلیت مارکتینگ شکوفا می‌شود. وقتی شما به عنوان یک مرچنت برنامه افیلیت را راه‌اندازی می‌کنید امیدوار هستید که مصرف‌کنندگان از پیشنهاداتی مانند پروازهای ارزان که ارائه کرده‌اید، آگاه شوند. مدیران افیلیت شرکت شما، مسئول استخدام ناشران در صنعت مسافرت هستند.

وقتی شما نرخ کمیسیونی برای افیلیت در نظر می‌گیرید، افیلیت شروع به نوشتن پست‌های بلاگ و یا ایجاد بنرهای تبلیغاتی می‌کند و لینک‌های افیلیت شما را در آن قرار می‌دهد تا با این وسیله ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما هدایت کرده و موجب افزایش تولید لید (سرنخ) برای وب سایت شرکت شما شود.

مسافران معمولا مشتاقند که درباره سفرهای خود در یک بلاگ بنویسند. آن‌ها تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند. این وبلاگ‌نویسان برای نوشتن، طیف گسترده‌ای از موضوعات را در اختیار دارند؛ از چگونگی رستوران‌های محلی تا نحوه رزرو هتل در یک کشور دیگر… و این‌جا جایی است که ناشران می‌توانند از آن بهره ببرند. به عنوان مثال آژانس‌های مسافرتی می‌توانند تخفیف‌های پرواز یا هتل را به بازاریاب‌های افیلیت بدهند تا آن‌ها این پیشنهادات را برای مخاطبانشان تبلیغ کنند. یا رستوران‌ها می‌توانند منوی ویژه خود را به‌وسیله افیلیت مارکترها تبلیغ نمایند.

ارائه محصولات ویژه افیلیت به ناشران می‌تواند آن‌ها را تشویق کند که تبلیغات خود را بهبود دهند. نتیجه تلاش آن‌ها در بهبود تبلیغات، باعث افزایش درآمد شرکت شما می‌شود و مرچنت‌های افیلیت را به افزایش نرخ کمیسیون افیلیت مارکترهای برتر خود ترغیب می‌کند.

نقش پررنگ افیلیت مارکتینگ در صنعت گردشگری

صنعت گردشگری از جمله صنایعی بود که در زمان شیوع پاندمی کرونا بیشترین آسیب را دید. میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست دادند و بسیاری از کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها تعطیل و یا متحمل ضرری سنگین شدند. در آن زمان مردم در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فعال‌تر شدند و پست‌های بلاگ و محتواهای ویدئویی تولید کردند.

حال با کاهش شیوع ویروس همه‌گیر و شروع دوباره سفرها، مردم می‌خواهند به تماشای مکان‌هایی بروند که در زمان پاندمی در ویدئوهای یوتیوب و… دیده و به آن‌ علاقه‌مند شده بودند. هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی در حال افزایش ظرفیت رزرو آنلاین هستند و فروش آنلاین محصولات و خدمات، بیش از پیش در میان مردم دنیا رایج شده است. نقش پررنگ افیلیت مارکترها اینجا نمایان می‌شود. شرکت‌هایی که از این همه‌گیری جان سالم به‌در برده‌اند، در رقابت شدیدی با یکدیگر قرار می‌گیرند و مردم هم طبیعتا به دنبال بهترین گزینه‌ها هستند. airbnb معروف‌ترین وبسایتی است که در این زمینه فعالیت می‌کند.

نباید تاثیر مثبت یک بلاگ خوب در حوزه سفر را که حاوی لینک افیلیت است، برای تولید لید نادیده بگیرید. هنگام راه‌اندازی یک برنامه افیلیت خوب برای ایجاد آگاهی از برند و وفاداری از برند، باید به بازاریاب‌های افیلیت نرخ کلیک (CPC) رقابتی پیشنهاد دهید. به عنوان انگیزه برای تولید محتوای منظم به‌وسیله بازاریا‌ب‌ها، از پیشنهاد افزایش کمیسیون استفاده کنید. با این کار درآمد شرکت و ترافیک وبسایتتان بیشتر می‌شود.

۸ مزیت افیلیت مارکتینگ برای صنعت گردشگری

هزینه کم

در افیلیت مارکتینگ زمانی به ناشران پول می‌پردازید که اقدام مورد نظر شما در پروسه بازاریابی آنان به سرانجام رسیده باشد. به همین دلیل هزینه‌ها برای شما کم و به‌صرفه است و بازگشت سرمایه (ROI) خوبی عایدتان می‌شود.

درآمد بالا

سفر و گردشگری بازار بزرگ و سودآوری است که بسیاری از مردم در آن هزینه می‌کنند. شما خدماتی ارائه می‌دهید که مردم خواهان آن هستند و به‌کارگیری یک برنامه افیلیت هزینه زیادی ندارد. پس از استفاده از این روش، بازگشت سرمایه بالایی (ROI) خواهید داشت و این به شما ثابت می‌کند که به‌کارگیری استراتژی افیلیت مارکتینگ، ارزش‌اش را داشت.

دسترسی به مخاطبان

شما باید ناشران خود را تشویق کنید تا از همه راه‌های موجود برای دسترسی به مخاطبان خود استفاده کنند. استفاده از بازاریابی ایمیلی به عنوان وسیله‌ای برای تولید و پرورش لید (سرنخ) روش هوشمندانه‌ای است. آن دسته از ناشران افیلیت که برای پرورش لید از کمپین‌های ایمیل و ارسال خبرنامه‌های منظم استفاده می‌کنند، برای شرکت‌ها بسیار مؤثر هستند؛ زیرا شما در ازای هر لید به آن‌ها کمیسیون می‌پردازید.

آگاهی از برند

بسیاری از شرکت‌های کوچک و بزرگ به دنبال افیلیت مارکترها هستند. روش درست این است که ببینید میکرو اینفلوئنسرها برای کار شما مناسب‌ترند یا ماکرو اینفلوئنسرها. از آن‌جایی که احتمالا مخاطبان میکرو اینفلوئنسرها که تعداد کمتری فالوئر دارند (بین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار نفر)، مشتریان احتمالی کسب‌وکار شما هستند، با کمک آن‌ها، با صرف هزینه کمتر می‌توانید به گستره بزرگی از مخاطبانتان دست پیدا کنید و آگاهی از برندتان را بالا ببرید.

تطبیق‌پذیری

به آژانس‌های مسافرتی، خطوط هوایی، هتل‌ها و دیگر شرکت‌ها و صنایع آنلاین نگاه کنید. آن‌ها این شانس را دارند تا با تنوع بخشیدن و تطبیق‌پذیری استراتژیک در کارشان، به جمعیت زیادی از مخاطبان هدفشان دسترسی پیدا کنند. ناشران هم می‌توانند تخفیف روی سفرها را تبلیغ کنند یا گزینه‌هایی مثل راهنمای رایگان سفر ارائه دهند. در این شرایط می‌توان تنوع محصولات را بالا ببرید و با انعطاف‌پذیری بیشتر، با چند شرکت افیلیت برای ارسال خبرنامه‌ها و ایمیل‌ها همکاری کنید.  

ردیابی داده‌ها

به‌وسیله یک برنامه افیلیت فعال، می‌توانید بر آمار ناشران خود و عملکرد آن‌ها در مقدار لیدی که تولید می‌کنند نظارت کنید. همچنین میزان کمیسیون افیلیت را تعیین نمایید.

بازاریابی عملکرد محور

زمان تعیین کمیسیون باید نکاتی را در نظر بگیرید که به‌طور همزمان شامل مزیت هم برای شرکت شما و هم برای بازاریاب‌های افیلیت باشد.

یکی از روش‌ها سیستم کمیسیون چند لایه است که با عنوان مولتی لول مارکتینگ (MLM) یا بازاریابی چند سطحی هم شناخته می‌شود. این روش به بازاریاب‌ها کمک می‌کند که با اختصاص کمیسیون‌های افیلیت بر اساس نرخ ثابت یا درصدی از درآمد، زیرشاخه‌های افیلیت ایجاد کنند. ساختار این کمیسیون‌ها به این شکل است که در هر سطح تعیین می‌شود و این، باعث ایجاد انگیزه در ناشران می‌گردد که زیرمجموعه تشکیل دهند.

image (1).png

سودهای بلندمدت

وقتی از روش‌هایی مثل بازاریابی چند سطحی استفاده می‌کنید، بازاریاب‌ها تشویق می‌شوند که طولانی‌مدت با شما همکاری کنند. تقسیم کمیسیون و داشتن سهم عادلانه از درآمد در ازای ترافیک هدایت شده به سمت محصولات شما، به بازاریاب‌ها انگیزه می‌دهد. علاوه بر این برخی شرکت‌ها برای بازاریابان خود علاوه بر نرخ‌های کمیسیون رقابتی و پاداش‌ها، تخفیف‌ها و محصولات ویژه در نظر می‌گیرند تا آن‌ها را در این همکاری نگه دارند.

مثلا اگر نمونه‌ای از محصول خود را برای بازاریاب بفرستید تا بداند چه چیزی را برای مخاطبان تبلیغ می‌کند، نتیجه بهتری از آگاهی از برند خواهید گرفت. این یک راه عالی برای ایجاد رابطه‌ای درست با بازاریاب‌ها و حفظ علاقه آن‌ها به بازاریابی محصولات شما و متقاعد کردن مشتریان برای بازدید از سایت شما و خرید است.

چند نکته برای کمپین‌های افیلیت شما

با چند افیلیت کار کنید

به جای این‌که به یک شرکت افیلیت تکیه کنید، برای این‌که بتوانید تمام جایگاه‌های آنلاین را پوشش دهید با چند شرکت افیلیت همکاری کنید. وقتی بلاگ‌نویسان به‌طور منظم در بلاگ‌های مرتبط با سفر، محتوا منتشر کنند، برنامه افیلیت شما رشد می‌کند. یا مثلا کسانی که غذاها را نقد و بررسی می‌کنند، می‌توانند رستوران شما را تبلیغ کنند و اینفلوئنسرهای حوزه مسافرت هتل‌هایتان را تبلیغ می‌کنند و برتری آن را نسبت به رقبا نشان می‌دهند.

وبسایت خود را برای موبایل بهینه‌سازی کنید

بسیاری از مواقع افراد از کسب‌وکاری که سایت آن در موبایل ضعیف عمل کند، استقبال نمی‌کنند. زیرا درصد زیادی از کاربران اینترنت با گوشی‌های هوشمند خود در فضای آنلاین حضور پیدا می‌کنند. یک صنعت دیجیتال انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و یک وبسایت بهینه‌سازی شده برای موبایل و یا یک اپلیکیشن، تفاوت زیادی در فروش یا عدم فروش ایجاد می‌کند.

از کمپین‌های ایمیلی استفاده کنید

خبرنامه‌ها و کمپین‌های ایمیلی هنوز هم روش موثری در برنامه افیلیت هستند زیرا می‌توانند موجب کسب درآمد و ارتباط مفید با مخاطبان شوند. خودتان را به گوشه‌ای از بازار محدود نکنید و از فرصت‌های مختلف برای جذب گسترده مخاطبان استفاده نمایید. ایمیل‌ها و خبرنامه‌ها باید در دستگاه‌های تلفن همراه به راحتی خوانده شوند در غیر این‌صورت لیدها را از دست خواهید داد.

به محتوا و سئو توجه کنید

هر کسب‌وکاری موفقی به جریان ثابتی از محتوای مرتبط نیاز دارد. این محتوا علاوه بر ایمیل و خبرنامه، شامل پست‌ها و مقالات بلاگ نیز می‌شود. اما به یاد داشته باشید که اگر از کلمات کلیدی مرتبط با سفر و گردشگری و بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو (سئو) استفاده نکنید، محتوایتان ارزشی نخواهد داشت. همه برندهای حوزه گردشگری از این استراتژی استفاده می‌کنند بنابراین نباید از آن‌ها عقب بمانید.

اینفلوئنسر با تعداد مخاطب زیادتر لزوما همیشه بهتر نیست!

هنگام کار با شبکه افیلیت گمان نکنید که هرچه اینفلوئنسر مشهورتر باش، تبلیغات موثرتر است. برعکس، این موضوع اصلا تضمین‌کننده فروش بهتر نیست. مثلا اگر فرد بسیار مشهوری هتل شما را تبلیغ کند شاید مخاطبان فکر کنند این هتل تنها برای طبقه بالای جامعه است. محتوای ساده و جذاب می‌تواند رابطه صمیمانه‌تری با مخاطب برقرار کند و باعث جذب ترافیک ارگانیک بیشتری شود که در نهایت شانس شما را برای افزایش نرخ تبدیل بالا می‌برد.

مشتری‌ها را به همراهی و مشارکت تشویق کنید

به کسب‌وکار خود فقط به عنوان یک راه کسب سود فکر نکنید. به خدمات رضایت‌بخشی فکر کنید که می‌توانید به مخاطب ارائه دهید و او را خوشحال نمایید. مثلا با همکاری بازاریاب‌های خود چالش هشتگ به‌راه بیندازید و افراد را تشویق کنید به رستوران شما بروند و عکس یادگاری خود را با یک هشتگ منتشر کنند و دسر رایگان هدیه بگیرند.

یک استراتژی افیلیت موثر فقط درباره میزان تبدیل سرنخ به مشتری نیست. اگر از مخاطبان خود بازخورد بخواهید، درصد زیادی از آن‌ها حتما استقبال می‌کنند. با استفاده از روش‌هایی مثل پر کردن فرم نظرسنجی در ازای جایزه، به کاربران فرصت دهید که در قرعه‌کشی شرکت کنند.

نکته اینجاست که با این کارها مشتریان را به تعامل با خود دعوت می‌کنید و از محتوایی که در ازای پاداش تولید کرده‌اند (UGC) برای محبوب‌تر شدن خود استفاده می‌کنید.

بر تجارب تمرکز کنید

ایجاد خدمات خوب، مهم‌ترین بخش کسب‌وکارهای حوزه سفر و گردشگری است. به همین دلیل تجربه مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. انعطاف‌پذیری، کلید حفظ مشتری است. خدمات شما باید نیازها و ترجیحات مشتریان را برآورده کند و هیچ دو مشتری‌ای یکسان نیستند. برای این کار می‌توانید از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) استفاده کنید که بتوانید بر اساس داده‌ها، پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده ارائه دهید.

دیجیتالی شدن هم مزیت بزرگی برایتان دارد. اگر اپلیکیشنی برای کسب‌وکار خود بسازید که بتوانید با استفاده از آن به‌طور مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار کنید، راهی عالی را برای نگهداری و حفظ رضایت آن‌ها پیموده‌اید.

در نهایت گوش دادن به نظرات و بازخوردهای مشتریان هم نشان می‌دهد که نگرانی‌ها و دغدغه‌های آنان برای شما مهم است و شما تمایل دارید که خدمات بهتری به آن‌ها ارائه دهید. مشتریان راضی حتما شما را به دوستان خود معرفی می‌کنند پس در حفظ رضایت آن‌ها بکوشید.

یک برنامه خوب مدیریت افیلیت پیدا کنید

برای پیدا کردن یک نرم افزار خوب مدیریت افیلیت، به مقرون‌به‌صرفه بودن، کاربر پسند بودن، وضعیت خدمات مشتری، چگونگی کمیسیون و ویژگی‌های مورد نیاز خود دقت کنید.