5 مدل پرداخت کمیسیون افیلیت مارکتینگ برای برندها تا بهترین نتیجه را بگیرند

آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ دی ۱۴۰۲
5 مدل پرداخت کمیسیون افیلیت مارکتینگ برای برندها تا بهترین نتیجه را بگیرند

با توجه به اینکه افیلیت مارکتینگ و استقبال از آن در سال‌های اخیر رشد زیادی کرده است، نیاز برندها به همکاری با افیلیت مارکترهای مناسب و حفظ انگیزه و تشویق آنها نیز اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

طبق نظرسنجی اخیر راکوتن، افیلیت مارکتینگ یکی از کانال‌های فروش بیش از ۸۰ درصد برندها است. با این حال، برندهایی که به دنبال حفظ موفقیت خود در فضای بسیار رقابتی افیلیت مارکتینگ هستند، باید افیلیت مارکترهای خود را راضی نگه دارند و دائماً انگیزه و اشتیاق آن‌ها را تحت نظر داشته باشند.

مانند سایر کانال‌های بازاریابی و فروش، شرکت‌ها باید مرتباً برنامه‌های افیلیت مارکتینگ خود را بررسی کنند تا از رکود و در نهایت شکست آنها جلوگیری کنند. یک راه ایده آل برای برندها که به کمک آن می‌توانند برنامه های افیلیت مارکتینگ خود را توسعه دهند، مدیریت درست ساختار کمیسیون آنها است.

برندها باید ساختارهای کمیسیون منحصربفردی را ارائه دهند و به طور منظم آنها را با مشوّق‌های جدید به روز کنند تا افیلیت مارکترهای خود را راضی و با انگیزه نگه دارند. بدون نظارت و مدیریت دائمی بر ساختار کمیسیون برنامه های افیلیت خود، برندها ممکن است دچار رکود شوند و عملکردی ضعیف از افیلیت مارکترها مشاهده کنند.

اهمیت ساختارهای کمیسیون مشخص

برای اینکه برندها بتوانند یک برنامه افیلیت مارکتینگ موفق را اجرا کنند، باید روی افیلیت مارکترهای خود تمرکز کنند و ساختارهای کمیسیون مشخص و متنوعی را به آن‌ها ارائه دهند. ساختارهایی که باید متناسب با انواع مختلف افیلیت مارکترهایی که برند با آن‌ها همکاری می‌کند، طراحی شوند. برندها در حال تنوع بخشیدن به استراتژی برنامه‌های افیلیت خود با استفاده از انواع مختلف افیلیت مارکترها و همچنین استفاده از شبکه‌ی افیلیت مارکتینگ برای ماندن در رقابت هستند.(برای آگاهی از انواع افیلیت مارکتینگ مقاله انواع افیلیت مارکتینگ؛ کدام یک برای من مناسب‌تر است؟ از آکادمی افیلیو را مطالعه کنید) با ایجاد تنوع، برندها از دسترسی به نیچ و مخاطبان جدید و افزایش آگاهی از برند و رشد فروش سود می برند.

همچنین برندها باید به طور مستمر ساختار کمیسیون خود را بررسی کنند تا ببینند آیا با اهداف برنامه افیلیت فعلی آنها و افیلیت مارکترهایی که در برنامه آن‌ها فعال هستند، همسو است یا خیر. برندها برای افزایش و به حداکثر رساندن ROI برنامه‌های افیلیت باید ساختارهای کمیسیون منحصر به فرد را برای ارزش منحصر به فردی که هر نوع افیلیت مارکتر ارائه می کند ایجاد کنند. علاوه بر این، ساختارهای کمیسیون باید به همان اندازه منعطف و مشخص باشند، زیرا برای ایجاد انگیزه در عملکرد انواع مختلف افیلیت مارکترها و ایجاد انگیزه برای عملکرد مداوم، ضروری هستند.

در ادامه، ما به پنج ساختار کمیسیون افیلیت مارکتینگ برای برندها می پردازیم تا برای کسب بهترین نتیجه از افیلیت مارکتینگ در برنامه افیلیت خود پیاده‌سازی کنند.

کمیسیون افیلیت مارکتینگ

ساختار کمیسیون شماره ۱: حاشیه ثابت رقابتی

یکی از بهترین راه‌هایی که برندها می‌توانند به کمک آن در افیلیت مارکترها انگیزه ایجاد کنند و حتی نیروهای افیلیت جدید را جذب کنند پیاده‌سازی ساختار کمیسیون حاشیه ثابت و رقابتی در صنعت فعالیت‌شان است. ساختارهای کمیسیون حاشیه ثابت شامل استفاده از کمیسیون ثابت و از پیش تعریف شده برای افیلیت مارکترها، صرف نظر از مبلغ واقعی فروش است. به عنوان مثال، یک نمونه آن می تواند برندی باشد که به یک شرکت افیلیت ۱۰ درصد حاشیه ثابت برای فروش هر یک از محصولات برند ارائه می دهد. این ساختار کمیسیون در درک و ردیابی هم برای افیلیت مارکترها و هم برای برندها ساده است و در عین حال اختلاف‌ها را کاهش می‌دهد و مشوقی برای فروش بیشتر می‌شود.

اشتباه رایجی که برندها هنگام تنظیم ساختار کمیسیون حاشیه ثابت خود مرتکب می شوند، ارائه نکردن حاشیه ثابت رقابتی در صنعت خود است. افیلیت مارکترها به نوعی مشابه نیروهای فروش برند هستند، بنابراین برندها باید همیشه با کمیسیونی جذاب به افیلیت مارکترهای خود انگیزه بدهند.

ساختار کمیسیون شماره ۲: فرسایش زمانی

ساختار کمیسیون فرسایش زمانی (Time Decay) به برندها این امکان را می‌دهد تا به افیلیت مارکترهایی که از نظر زمانی نزدیک‌ترین تأثیر را بر تبدیل مخاطبان گذاشته‌اند، پاداش بدهند. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک افیلیت مارکتر دارید که در ابتدا مصرف کننده را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک محصول خاص جذب می کند. در مقابل، افیلیت مارکتر دیگر، با همان مصرف کننده قبل از خرید تعامل ایجاد می‌کند. در کمیسیون فرسایش زمانی افیلیت مارکتر دوم کمیسیون کامل یا بخش مهمتر آن را، بسته به ساختار کمیسیون فرسایش زمانی تعیین شده توسط برند، دریافت می کند. این ساختار کمیسیون برای برندهای بزرگی که در طول زمان دچار اشباع بیش از حد کمپین‌های خود شده‌اند، به خوبی حواب می‌دهد. همچنین برای برندهایی که می‌خواهند با چندین نوع افیلیت مارکتر و در کانال‌های مختلف ترافیک همکاری کنند، عالی است.

ساختار کمیسیون شماره ۳: مبتنی بر موقعیت

ساختارهای کمیسیون مبتنی بر موقعیت (Position-Based) با پاداش دادن به شرکت‌های افیلیتی که در مراحل یا موقعیت‌های حیاتی مسیر سفر خرید مصرف‌کنندگان بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند، عمل می‌کند. به عنوان مثال، یک برند ممکن است به یک شرکت افیلیت که در اولین مرحله و ابتدای مسیر مصرف کننده را درگیر خود می کند، پاداشی ارائه دهد و در عین حال به یک شرکت افیلیت که بر خرید آنها و در انتهای مسیر بر آن‌ها تأثیر می‌گذارد نیز پاداش ارائه دهد. این ساختار کمیسیون، فرآیند ذهنی مصرف‌کنندگان و شیوه‌های خرید امروزی را در نظر می‌گیرد و بر این اساس به شرکت‌های افیلیت و افیلیت مارکترها که نقش کلیدی در طی مسیر سفر خرید مشتریان داشته‌اند، پاداش می‌دهد.

ساختار کمیسیون شماره ۴: کدهای کوپن

ساختارهای کمیسیون کدهای کوپن یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین ابزار کمیسیون هستند. این ساختار کمیسیون با پاداش دادن به افیلیت مارکترها به ازای هر فروشی که با کد کوپن منحصربه‌فرد آن افیلیت مارکتر انجام شده، صرف نظر از اینکه مشتری کد کوپن را از کجا دریافت کرده است، کار می‌کند. به عنوان مثال، یک مصرف کننده ممکن است کد کوپن را در یک ایمیل دیده باشد، آن را در یک پادکست شنیده باشد، یا آن را در یوتیوب دیده باشد. صرف نظر از مبدا کوپن، افیلیت مارکترها برای هر خرید با آن کد کوپن پاداش دریافت می‌کنند. این ساختار به برندها اجازه می دهد تا با گروه بزرگی از افیلیت مارکترها به صورت آنلاین یا آفلاین همکاری کنند، زیرا کدهای کوپن به راحتی قابل ردیابی هستند.

ساختار کمیسیون شماره ۵: ردیابی بین پلتفرمی

با توجه به مسیر سفر خرید مصرف کنندگان امروزی که شامل استفاده همزمان از چندین دستگاه است، ساختارهای کمیسیون ردیابی بین پلتفرمی به طور روزافزون در حال تبدیل شدن به یک باید هستند. برای مثال، یک مصرف‌کننده ممکن است از طریق یک شرکت افیلیت در حالی که در  تلفن همراه خود فید رسانه‌های اجتماعی را پیمایش می‌کند، از محصولی مطلع شود، اما بعداً وقتی در خانه و با لپ‌تاپ است، محصول را خریداری کند. ساختارهای کمیسیون بین پلتفرمی، به افیلیت مارکترها به ازای اقدام پاداش می‌دهند، حتی اگر خریداران قبل از خرید بین دستگاه‌ها جابجا شوند.

جمع‌بندی

استفاده حداکثری از برنامه‌های افیلیت مارکتینگ خود مستلزم آن است که با ارائه ساختارهای متنوع و چندگانه کمیسیون، به شرکت‌های افیلیت و افیلیت مارکترهای خود انگیزه دهید و مشوّق آن‌ها باشید. این ۵ ساختار تنها برخی از رایج ترین ساختارهای کمیسیون افیلیت مارکتینگ هستند و ساختارهای بسیار بیشتری نیز وجود دارند. هنگام همکاری با چندین نوع افیلیت مارکتر، هیچ ساختار کمیسیون واحدی بهترین جواب را نمی‌دهد.

ایجاد انگیزه و پاداش‌دهی برای انواع مختلف افیلیت مارکترها نیازی نیست که حتماً کار پر زحمتی باشد. به همین دلیل است که افیلیو اینجاست تا به ایجاد ساختار و پرداخت کمیسیون‌های شما کمک کند. برندهایی که به دنبال ایجاد یا ارتقای برنامه افیلیت مارکتینگ خود هستند و می‌خواهند ساختارهای کمیسیون تشویقی متناسب با اهداف تجاری خود و افیلیت مارکترهای خود ایجاد کنند، با تکمیل فرم دریافت مشاوره رایگان افیلیت مارکتینگ می‌توانند از کارشناسان افیلیو راهنمایی دریافت کنند.