میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ، مزایا و معایب

10 مهر 1401 | بلاگ افیلیو

اینفلوئنسر مارکتینگ اگرچه مفهومی نسبتا تازه به حساب می‌آید اما دیگر در تمام دنیا شناخته شده است. اینفلوئنسرها بر اساس تعداد فالوئرهایشان به چند دسته تقسیم می‌شوند. یکی از این دسته‌ها، میکرو اینفلوئنسرها هستند که می‌توان گفت به‌طور تخمینی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر فالوئر در یک پلتفرم دارند. خیلی از شما به این فکر می‌کنید که با محتواهای متفاوتی، فالوئر جذب کنید و به اینفلوئنسر تبدیل شوید و یا در کسب‌وکار خود از آن‌ها کمک بگیرید؛ برای این کار پیش از هر چیز بهتر است با مزایا و معایب میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شوید.

مزیت: حتما میکرو اینفلوئنسرهایی در زمینه کاری شما فعالیت دارند

در هر موضوعی که فکرش را کنید، می‌توانید مطمئن باشید میکرو اینفلوئنسرهایی وجود دارند که درباره آن موضوع برای مخاطبانشان مطالبی گذاشته‌اند. از این جهت مجبور نیستید به دنبال مگا سلبریتی‌هایی (اینفلوئنسرهای بزرگ) باشید که تبلیغ محصولتان را پست کنند و برایتان مشتری جذب کنند. به جای آن می‌توانید چند میکرو اینفلوئنسر پیدا کنید که به حیطه کاری شما علاقه داشته باشند. این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

ایراد: آن‌ها مشتریان بالقوه بسیار کمتری دارند

طبق بررسی سایت marketingdive، نرخ لایک اینفلوئنسرهایی که کمتر از هزار فالوئر دارند نزدیک به ۸٪ است و آن‌هایی که بین هزار تا ده هزار فالوئر دارند، نرخ لایک ۴ درصدی دارند و با افزایش فالوئرها نرخ لایک کاهش می‌یابد. این یعنی میکرو اینفلوئنسرها به‌طور بالقوه نفوذ بیشتر و روابط بهتری با دنبال‌کنندگان خود دارند.

اما نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که اگر حساب کنید، ۸ درصد ۱۰۰۰ نفر می‌شود ۸۰ نفر و ۴ درصد ۱۰۰۰۰ نفر می‌شود ۴۰۰ نفر. بنابراین درست است که میکرو اینفلوئنسرها روابط هدفمندتری ایجاد می‌کنند اما دسترسی کمتری به افراد دارند. برای همین است که باید از چند میکرو اینفلوئنسر در زمینه کاری خود استفاده کنید تا این کمبود جبران شود.

مزیت: میکرو اینفلوئنسرها ارتباط موثری با یکدیگر دارند

میکرو اینفلوئنسرها دیگر افراد مشهور در حوزه کاری خود را می‌شناسند و با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌اند. آن‌ها می‌دانند چه کسانی ارتباط موثرتری با مخاطبان خود دارند و روابط بهتری ایجاد کرده‌اند. احتمالا این افراد حتی پست‌های یکدیگر را به اشتراک می‌گذارند.

و این موضوع برای شما به عنوان صاحب کسب‌وکار، عالی است. زیرا از طریق یک میکرو اینفلوئنسر می‌توانید به بسیاری دیگر از افراد موثر در حوزه خود دسترسی پیدا کنید. و اگر ارتباط مثبت و سازنده‌ای ایجاد کرده باشید، روابط با بقیه این افراد نیز به‌نحو مثبتی شکل می‌گیرد. این راه نسبتا آسانی برای شناخته شدن و رشد کسب‌وکار شماست.

ایراد: ایجاد ارتباط موثر با میکرو اینفلوئنسرها زمان بر است

اگر برای ایجاد روابط با افیلیت‌ها زمان نگذارید، مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید. هرچه تعداد میکرو اینفلوئنسرهایی که با آن‌ها همکاری می‌کنید بیشتر باشد، زمان بیشتری برای بهینه‌سازی روابط نیاز است.

به‌ویژه اگر تیم بازاریابی کوچکی دارید، نظارت بیشتری بر اثربخشی فعالیت اینفلوئنسرها لازم است. در این صورت اگر با افراد زیادی همکاری کنید، مدیریت شرایط برایتان دشوار می‌شود. به همین دلیل باید تعداد همکاران افیلیت را در حد قابل کنترلی نگه دارید.

مزیت: آن‌ها برای برند شما وفاداری می‌آورند

شاید بهترین مزیت همکاری با میکرو اینفلوئنسرهای حوزه کاری مشترک برای شما این باشد که آن‌ها باعث افزایش اعتماد افراد به برند شما می‌شوند. طبق یک نظرسنجی که در سال ۲۰۱۶ در توییتر انجام شد، ۴۹٪ از افراد تایید کردند که هنگام بررسی محصول یا خدمات مختلف نظر اینفلوئنسرها برایشان مهم است. حالا به یاد بیاورید که میکرو اینفلوئنسرها نرخ تعامل بالاتری هم دارند.

اگر بتوانید به‌درستی از اینفلوئنسرهایی که دنبال‌کنندگانشان به آن‌ها اعتماد دارند و پیشنهاداتشان را می‌پذیرند، استفاده کنید می‌توانید به برند قابل اعتماد فالوئرهای آن‌ها تبدیل شوید.  

ایراد: آن‌ها برای همیشه «میکرو اینفلوئنسر» باقی نمی‌مانند

شبکه‌های اجتماعی همیشه در حال رشد هستند و افراد هم در این شبکه‌ها رشد می‌کنند. بسیار دیده شده که فردی در توییتر، اینستاگرام یا دیگر شبکه‌ها به سرعت مشهور شده است. بنابراین طبیعی است که اغلب میکرو اینفلوئنسرها نیز یا به آهستگی و یا به سرعت رشد کنند و به مگا اینفلوئنسر تبدیل شوند. و چون هزینه کار با آن‌ها نیز افزایش می‌یابد، در چنین موقعیتی یا باید هزینه بیشتری بپردازید و یا باید به فکر پیدا کردن اینفلوئنسرهای کوچک‌تر باشید.

اگر منصفانه نگاه کنیم ایراد خوبی است زیرا در راه بزرگ شدن آن‌ها، دسترسی‌های شما هم بیشتر می‌شود. پس به عنوان افیلیت مارکتر باید با مشکلات احتمالی در این مسیر نیز مقابله کنید.

در این مطلب سعی داشتیم با شرح مزایا و معایب کار با اینفلوئنسرها به شما کمک کنیم تا با آگاهی از مزایا و مشکلات، وارد رابطه با میکرو اینفلوئنسرها شوید و مسیر درست‌تری را برای کار خود انتخاب کنید.

درباره تاکتیک‌های میکرو اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر بدانید. 

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.