اینفلوئنسر مارکتینگ برای محصولات FMCG

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
اینفلوئنسر مارکتینگ برای محصولات FMCG

شاید فکر می‌کنید که صنایعی مثل مد، مسافرت یا تندرستی و تناسب اندام برای اینفلوئنسر مارکتینگ مناسب‌ترند اما نتایج مشاهده شده در سال ۲۰۲۱ نشان داد که در سال پیش از آن، برندهای کالاهای FMCG یا در اصطلاح، تندمصرف، در این فضا به سرعت رشد کرده‌اند. بسیاری از این برندها در حوزه اینفلوئنسر مارکتینگ سرمایه‌گذاری کردند تا مصرف کنندگان را به خرید آنلاین محصولات روزمره خود تشویق کنند.

برندهای (Fast-moving consumer goods) یا همان FMCG توانستند با تولیدکنندگان محتوا تیم بازاریابی قدرتمندی تشکیل دهند و همکاری دو جانبه موفقیت‌آمیزی داشته باشند. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب نگاهی به این موضوع بیندازیم تا اگر صاحب برندی از کالاهای تند مصرف هستید، بدانید که چرا باید به اینفلوئنسر مارکتینگ فکر کنید.

برندهای FMCG چطور می‌توانند با تولیدکنندگان محتوا کار کنند؟

FMCG شامل محصولات متنوعی مثل غذا و نوشیدنی، سلامت و تغذیه، مراقبت شخصی و نظافت است. محصولاتی که چرخه خرید هفتگی یا ماهانه دارند و سرعت خرده‌فروشی آن‌ها با هزینه نسبتا پایین، زیاد است. این کالا معمولا در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند اما در سال‌های اخیر، مصرف‌کنندگان زیادی به خرید آنلاین کالاهای FMCG روی آوردند و درصد هزینه‌ برندها در روش‌های بازاریابی برای فروش آنلاین هر سال افزایش می‌یابد.

اینفلوئنسرها با تولید محتوای تبلیغاتی برای این برندها می‌توانند کاربران را مستقیما به صفحات فرود (لندینگ پیج) مربوط به خرید این نوع کالاها هدایت کنند. این کار به‌وسیله قرار دادن لینک خرید یا به‌شیوه افیلیت مارکتینگ انجام می‌شود که گزینه‌های مناسبی برای این فرآیند هستند و مزایای زیادی هم برای برندها و هم برای اینفلوئنسرها دارند.

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ برای برندهای FMCG

اینفلوئنسر مارکتینگ

افزایش فروش آنلاین

پس از شیوع همه‌گیر ویروس کرونا، برندهای FMCG هم نیاز زیادی برای حضور در فضای آنلاین و جذب مخاطبان آن احساس کردند. این برندها به‌وسیله همکاری با تولیدکنندگان محتوا توانستند حضور آنلاین خود را بیشتر کنند و به‌صورت ارگانیک مخاطبان را جذب نمایند. به این طریق در شرایطی که خرید آنلاین برای مصرف‌کنندگان مهم بود، این برندها توانستند فروش آنلاین خود را افزایش دهند.

کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ در این موقعیت به کمک این برندها شتافتند تا محصولشان را در معرض دید مخاطب قرار دهند. درصد قابل توجهی از این محصولات به واسطه اینفلوئنسرها در اینستاگرام تبلیغ شدند. حال که شرایط تغییر کرده نیز برندهای FMCG همچنان در فضای آنلاین باقی ماندند زیرا نتایج مثبتی از فروش آنلاین به‌دست آوردند.

ایجاد اعتماد در مخاطب

محصولات FMCG را معمولا می‌توان در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های اطراف محل زندگی پیدا کرد. اما در شرایطی که مردم کمتر می‌خواهند از خانه بیرون بروند، روش‌های آنلاین خرید محصولات بسیار کاربردی است. ضمن این‌که انواع فروشگاه‌های آنلاین در سال‌های اخیر بیش از پیش توسعه یافته‌اند و طرفداران خود را دارند.

یک مثال برای این بحث می‌تواند رول دستمال کاغذی باشد که در سال ۲۰۲۰ با کمبود مواجه شده و جستجوی آن در گوگل ۸۰٪ افزایش یافته بود. مصرف‌کنندگانی که با مراجعه به فروشگاه‌ها موفق به خرید این محصول نشده بودند، به ناچار در فضای آنلاین به دنبال آن می‌گشتند.

با اینفلوئنسر مارکتینگ، برندهای FMCG می‌توانند مستقیما به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنند، واسطه‌ها را کنار بگذارند و یک رابطه قابل اعتماد و معتبر بین برند و مصرف‌کننده ایجاد کنند.

همراهی با عصر دیجیتال

بسیاری از برندهای FMCG سال‌ها بدون ورود به دنیای دیجیتال به فروش می‌رفتند. اما رخدادهای سال‌های اخیر (پاندمی) باعث شد این برندها هم به فکر همگام شدن با عصر دیجیتال بیفتند. در حقیقت درصد زیادی از مدیران صنایع مختلف پس از شیوع پاندمی به این نتیجه رسیدند که این همه‌گیری به‌طور قابل توجهی تحولات در دنیای دیجیتال را تسریع کرد. اینفلوئنسر مارکتینگ، راهی سریع و ساده برای برندهاست تا پا به پای این تحولات به سوی پیشرفت حرکت کنند و از این راه نیازهای مصرف‌کنندگان را راحت‌تر برآورده نمایند.

استراتژی‌های اینفلوئنسر مارکتینگ برای محصولات FMCG

۱. شناسایی اهداف برند

یک استراتژی خوب اینفلوئنسر مارکتینگ با هدف‌گذاری شفاف شروع می‌شود. دو هدف مهم و محبوب در اجرای اینفلوئنسر مارکتینگ، افزایش شناخت برند و افزایش فروش هستند. اما معمولا پیشنهاد می‌شود به‌جای تعیین اهداف کلی روی حوزه‌هایی تمرکز کنید که برندتان در آن جا نیاز به رشد دارد. برای ایجاد اهداف مرتبط، استراتژی بازاریابی FMCG موجود خود را مطالعه و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنید.  

۲. تنظیم KPI

وقتی اهداف خود را تعیین کردید، نوبت به تعیین KPI یا شاخص کلیدی عملکرد می‌رسد. این شاخص‌ها را نیز باید همسو با اهدافتان تعیین کنید. KPI ها شامل تعداد کاربران یکتا، فروش به ازای هر اینفلوئنسر، نرخ کلیک یا لیدهای (سرنخ‌های) تولید شده هستند. اینها معیارهایی هستند که در طول کمپین خود ردیابی و تحلیل می‌کنید. هم راستا بودن مداوم استراتژی بر پایه معیارهای کلیدی عملکرد منجر به به دست آوردن مشتریان وفادار بیشتری می‌شود.

۳. درک نوع فعالیت اینفلوئنسر

پیش از شروع همکاری با اینفلوئنسر، درباره کارها و چشم‌انداز او تحقیق کنید. قبل از اینکه کار خود را به آن‌ها بسپارید، زمانی را برای مشاهده و رصد کردن فعالیت‌های اینفلوئنسرها بگذارید و ببینید آن‌ها چگونه برندها را تبلیغ می‌کنند. نباید تبلیغ برندتان را به کسی بدهید که فعالیت‌هایش با ارزش‌های شما سازگاری ندارد.  

۴. ارتباط با اینفلوئنسرها

برای پیدا کردن اینفلوئنسر مورد نیازتان، راه‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید با تحقیق و بررسی استراتژی‌های بازاریابی برندهای FMCG و حوزه کار خود در بازار شروع کنید. در بررسی رقبا خواهید دید که آن‌ها با کدام اینفلوئنسرها کار می‌کنند. پس از آن می‌توانید تصمیم درست‌تری برای استراتژی خود بگیرید.

راه دیگر جستجوی هشتگ‌ها برای پیدا کردن افرادی است که پست‌های اسپانسری می‌گذارند. در آنجا شما می‌توانید مخاطبان آن‌ها را ببینید و بررسی کنید که آیا موضوع با شما هماهنگی دارد یا نه. همچنین می‌توانید از فالوئرهای خودتان شروع کنید؛ کسانی که در شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال می‌کنند. بعد صفحاتی که آن‌ها دنبال می‌کنند را نگاه کنید و ببینید کدام اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند.  

۵. نمایش ارزش‌های خود

بر اساس مطالعه‌ای که به‌دست شرکت مشهور Unilever انجام شده، شرکت‌هایی که استراتژی بازاریابی کالاهای مصرفی خود را طوری طراحی می‌کنند که تبلیغ کالاهایشان در شبکه‌های اجتماعی تاثیر مثبتی داشته باشد، رشد بیشتری دارند. برندهای FMCG برای تبلیغ محصولات خود به این استراتژی نیاز دارند. مضاف بر این، از آنجایی که اینفلوئنسرها قرار است چهره برند شما باشند، انتخاب افرادی که از ارزش برند شما را می‌دانند و از آن پشتیبانی می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. برندهایی که فقط بر روی محصولاتشان تمرکز می‌کنند و ایده‌ای برای این نوع بازاریابی ندارند، اغلب در تعاملات دیجیتال دچار مشکل می‌شوند و در حقیقت از «عصر دیجیتال» عقب می‌مانند. 

سخن پایانی

نمی‌توان انکار کرد که در این سال‌ها، اینفلوئنسر مارکتینگ خود را به عنوان یکی از کارآمدترین ابزار بازاریابی در دنیای دیجیتال ثابت کرده است. بنابراین آن دسته از برندهای FMCG که هنوز فقط در تلویزیون یا بیلبوردها تبلیغ می‌کنند، شانس بزرگی را در استفاده از بازاریابی اینفلوئنسری در صنعت خود از دست می‌دهند.

با کمک اینفلوئنسرها، برندهای FMCG می‌توانند بودجه خود را به حداکثر برسانند، به مخاطبان مناسب خود دست پیدا کنند و با مشتریان احتمالی خود روابط عمیق‌تری ایجاد کنند. پیدا کردن اینفلوئنسرهای مناسب، با هدف‌گذاری و ایجاد KPIها ممکن می‌شود. با اینفلوئنسرها تماس بگیرید و ارزش‌هایتان را از طریق آن‌ها به مخاطبان نمایش دهید. 

نکته آخر در همین زمینه که دانستن آن خالی از لطف نیست، این است که دیجی‌کالا جت (محصولی از دیجیکالا) که منحصرا پلتفرم فروش آنلاین محصولات FMCG است، از مشتریان افیلیو است. افیلیت مارکترها و ناشران می‌توانند محصولات دیجی کالا جت را تبلیغ کنند و از فروش آن‌ها پورسانت به‌دست بیاورند. اگر مشتاق هستید تا این مدل کسب درآمد را امتحان کنید، به پنل افیلیو مراجعه کنید تا راهنمایی‌های کامل را دریافت نمایید.