راه‌های افزایش فروش آنلاین

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
راه‌های افزایش فروش آنلاین

افزایش فروش هدف اصلی بسیاری از کسب‌وکارهاست. چه یک کسب‌وکار کوچک و نوپا باشید و چه یک شرکت بزرگ، قطعا افزایش فروش موضوع بسیار مهمی برای شماست. در سال‌های اخیر سهم فروش آنلاین کالا یا خدمات بسیار بیشتر شده و فروشندگان به دنبال راه‌های افزایش فروش آنلاین هستند. برای این منظور روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان اجرا کرد. برخی از آن‌ها استراتژی‌های ویژه‌ای هستند و بعضی دیگر عمومی‌ترند. در این پست شما را با تکنیک‌های مهم و قابل اجرایی که به‌منظور افزایش فروش آنلاین می‌توانید در پیش بگیرید آشنا می‌کنیم.

istockphoto-1061369956-170667a.jpg

مخاطب هدف خود را بشناسید

برای آن‌که بتوانید در رابطه با فعالیت‌های بازاریابی برای فروش محصول خود تصمیم درستی بگیرید، باید مشتریان خود را بشناسید. اگر فروشگاهی داشته باشید که مشتری حضوری از آن خرید می‌کند، با برقراری ارتباط نزدیک با مشتری از راه مکالمه می‌توانید به نیازهای او پی ببرید. اما فروشگاه آنلاین متفاوت است و شما برای به‌دست آوردن شناخت از مشتری به کارهای دیگری نیاز دارید.

برای شناسایی نیازها و ترجیحات مشتری‌های آنلاین می‌توانید از ابزار آنالیتیکس استفاده کنید. گرچه هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین مکالمه رو در رو باشد اما شما نیز ابزار زیادی مثل ایمیل، چت آنلاین و تلفن دارید که می‌توانید از آن‌ها برای پرسیدن علائق مشتریان استفاده کنید.

در فروش، صداقت داشته باشید

شاید این نکته بدیهی به‌نظر برسد اما بسیاری آن را رعایت نمی‌کنند. وجود صداقت در محتوایی که شما به قصد فروش آنلاین می‌نویسید نه تنها اعتماد به برندتان را تقویت می‌کند بلکه شهرتتان را نیز نزد مخاطبان بالا می‌برد. شما باید بتوانید هر ادعایی که کرده‌اید را ثابت کنید. مصرف‌کنندگان امروزی هوشیارند و با یک جستجو به‌راحتی متوجه صداقت یا عدم صداقت شما می‌شوند پس این موضوع را در تمامی کمپین‌های خود رعایت کنید.

مزیت رقابتی خود را مشخص کنید

شما چه محصول یا خدمات متفاوتی برای مشتری خود دارید که دیگران آن را ندارند؟ باید مزیت رقابتی خود را بشناسید و درباره آن در همه کانال‌هایی که دارید، اطلاع‌رسانی کنید. می‌توانید به نوعی آن را در شعار (تگ‌لاین) خود بگنجانید یا در یک مکان دائمی در صفحه اصلی سایت خود آن را بنویسید، در تبلیغات شبکه‌های اجتماعی و یا در ایمیل مارکتینگ خود به آن اشاره کنید. کمپین بازاریابی خود را حول آن ایجاد کنید و با بیان دائم این ویژگی منحصربه‌فرد و پررنگ کردن آن در ذهن افراد به آن‌ها یادآوری کنید که چرا بهتر است به فروشگاه آنلاین شما بیایند و محصول شما را بخرند.  

تجربه کاربری را آسان کنید

هدف شما به عنوان یک وبسایت فروشگاهی باید این باشد که مشتری به سادگی هرچه تمام‌تر آن‌چه را که به دنبال خریدن آن است پیدا کند و آن را بخرد. اگر آنالیتیکس نشان می‌دهد که حجم زیادی مخاطب به سمت سایت شما آمده اما بدون خرید آن را رها کرده‌اند، شاید باید دلیل را در تجربه کاربری وبسایت خود جستجو کنید.  

آشنایانتان را به طی کردن فرآیند خرید در فروشگاه آنلاین خود بگمارید. فرض کنید به دنبال کالایی هستید که در این فروشگاه وجود دارد. راه‌های مختلف برای رسیدن به اقلام مورد نیاز تا مرحله خرید را امتحان کنید تا ببینید آیا با مشکلی مواجه می‌شوید؟ در این صورت می‌توانید مشکل را رفع کنید. حتما بخش‌های مهم سایت مثل بخش جستجو، جایگاه محصولات و پرداخت را چک کنید تا ایرادی نداشته باشند.

برای اینکه بفهمید مشتری از کجا فروشگاه آنلاین شما را پیدا کرده از آنالیتیکس استفاده کنید

باید از زمان و منابع بازاریابی هوشمندانه استفاده کنید. با استفاده از ابزار تجزیه‌وتحلیل نظیر گوگل آنالیتیکس می‌توانید بفهمید مشتری‌ها شما را از چه راهی پیدا کرده‌اند. فهمیدن این نکته باعث می‌شود تلاش‌های بازاریابی خود را در نقاط بهتر و موثرتری متمرکز کنید. فرض کنید یک فروشگاه لوازم آشپزی دارید و مطلبی در بلاگ خود درباره غذای سالم و ارگانیک نوشتید که ترافیک زیادی به سمت فروشگاه آنلاین شما آورده. در این شرایط باید مطالب بیشتری درباره این موضوع پرطرفدار بنویسید. یا اگر بیشتر فروش شما از سمت تبلیغات حاصل می‌شود احتمالا ارزش این را دارد که بیشتر روی تبلیغات سرمایه‌گذاری کنید.

در وبسایت خود امکان گفتگوی آنلاین قرار دهید

وجود چت آنلاین در وبسایت یکی از امکانات خوب و کاربردی به شمار می‌رود و اعتماد کاربران را جلب می‌کند. به‌ویژه از بعد از فراگیری پاندمی کرونا که افراد بیشتری در جهان به مراوده آنلاین با کسب‌وکارها روی آوردند.  پس اگر هنوز این امکان را در سایت خود ندارید، حتما آن را اضافه کنید. آنچه مسلم است شما نمی‌توانید همواره آنلاین و پاسخگو باشید بنابراین بهتر است از سیستم پاسخگوی آنلاین استفاده کنید و به وسیله آن به مشتریان اطلاع دهید که چه زمانی پیغامشان را خواهید دید. همچنین می‌توانید از فناوری دستیار مجازی (VAT) استفاده کنید؛ افزونه‌ای که به سایت شما متصل می‌شود و پاسخ‌های رایج را به پرسش‌های اصلی مشتریان می‌دهد.  

تمرکز اصلی خود را بر خدمات مشتریان بگذارید

مشتری‌ها برای خدمات خوب بسیار ارزش قائلند و در تصمیم‌گیری برای خرید، خدمات برای آن‌ها عامل کلیدی محسوب می‌شود. حتما در وبسایت خود یک صفحه «ارتباط با ما» داشته باشید و شماره تلفن، نشانی ایمیل و درصورت وجود امکان چت آنلاین، لینک آن را در این صفحه قرار دهید. راه دیگری که می‌تواند پاسخگوی سریع نیازهای ابتدایی مشتریان باشد، قرار دادن صفحه «پرسش‌های رایج» و پاسخ‌های آن (FAQ) در وبسایت است.

پاسخگویی سریع به مشتریانی که با شما تماس می‌گیرند، نکته مهمی است. از آن‌جایی که امکان مکالمه حضوری در فروشگاه‌های آنلاین وجود ندارد، بهتر است از فرصت‌های موجود در ایجاد روابط با مشتری نهایت بهره را ببرید.

برای پرداخت، یک فرآیند ساده ایجاد کنید

فرآیند پرداخت بخشی از تجربه کاربر است و برای بسیاری از فروشگاه‌ها جایگاه مهمی محسوب می‌شود. حتما یک بخش «تسویه‌حساب مهمان» قرار دهید تا کاربران بتوانند بدون آن‌که درگیر پر کردن فرم‌های طولانی عضویت شوند، خرید انجام دهند. بخش پرداخت را به چند صفحه یا یک صفحه که قابلیت گسترش دارد تقسیم کنید و مراحل غیرضروری را حذف نمایید تا مشتری یکباره با حجم زیادی از فرم‌های اطلاعات خریدار مواجه نشود و احساس نکند که تحت فشار قرار گرفته است یا باید زمان زیادی را صرف این کار کند. متن‌ها را کوتاه و مختصر بنویسید و از کلمات رایج و استاندارد مثل «خرید» و نماد سبد خرید استفاده کنید تا چیزی مبهم نباشد. دشوار بودن مرحله پرداخت درصد زیادی از خریداران را منصرف می‌کند اما ساده بودن این مرحله حتما به افزایش خرید می‌انجامد.

علاوه بر این می‌توانید تا حد ممکن برای راه‌های پرداخت، تنوع ایجاد کنید.

پلتفرم تجارت الکترونیکی را متناسب با نیازتان انتخاب کنید

پلتفرمی که ویژگی‌های ساده داشته باشد و مشتری به‌راحتی بتواند در آن حرکت کند، فرآیند خرید را ساده می‌کند و این به نفع شما خواهد بود. در این شرایط شما می‌توانید به جای آن‌که وقت خود را صرف رشد فروشگاه آنلاین کنید، وقتتان را صرف رشد کسب‌وکارتان کنید. حتی اگر نوع کار شما به‌گونه‌ای است که به یک وبسایت کامل نیازی ندارید، از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که ساده هستند و به مشتریان امکان پرداخت و خرید آنلاین را می‌دهند، بی‌آن‌که نیاز به یک وبسایت کامل باشد.

محتوای درست و مفید ایجاد کنید

مردم وقتی به دنبال اطلاعاتی می‌گردند، برای پیدا کردن جواب اول از همه به گوگل رجوع می‌کنند. سعی کنید به وسیله محتوای خلاقانه برای مشتریان خود علاقه و اطلاعات مرتبط با نیازشان را ایجاد کنید. شما می‌توانید به وسیله سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) کاری کنید که افراد فروشگاه آنلاینتان را پیدا کنند. به‌جای آن‌که درباره محصول خود بنویسید، درباره مشکلات رایجی بنویسید که استفاده از محصولتان راه حل آن مشکلات است. یا اینکه درباره نحوه کاربرد محصول خود بنویسید. مثلا اگر اسباب بازی می‌فروشید، درباره این بنویسید که این اسباب بازی می‌تواند وقت کودک را به‌طور مفید پر کند یا باعث تقویت هوش او شود. همچنین به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو صفحاتی را در اولویت نتایج خود قرار می‌دهند که به‌طور منظم و پیوسته محتوا تولید می‌کنند. در مجموع تلاش کنید محتویات سایتتان، پاسخگوی تمام سوالات بازدیدکنندگان باشد.  

سئو را از یاد نبرید

image (3).png

در فروشگاه‌هایی که مشتریان حضوری از آن‌ها خرید می‌کنند و در مسیر عبور آن‌ها در خیابان قرار گرفته‌اند، مردم هنگام عبور ویترین را می‌بینند و وارد می‌شوند. اما در فروشگاه آنلاین، شما باید به افراد کمک کنید تا پیدایتان کنند. به‌طور ویژه باید بر روی بهبود رتبه کلمات کلیدی کسب‌وکار خود که مردم آن را جستجو می‌کنند، در موتورهای جستجو کار کنید. درصد زیادی از افراد، برندهای تجارت الکترونیکی را در نتایج جستجوی آنلاین یافته‌اند.  

نظر مشتریان درباره محصولات را در صفحه محصولات قرار دهید

image-1.png

شاید این‌که اجازه بدهید مشتری‌ها هم نظرات مثبت و هم نظرات منفی خود را درباره محصولتان در صفحه شما بنویسند کمی ترسناک به نظر برسد اما این کار فروش شما را بالا می‌برد زیرا دیدن نظرات، روی افراد تاثیر می‌گذارد. اگر برای یک محصول به‌طور پیوسته نظرات منفی نوشته می‌شود، باید فکری به حال بهبود آن کنید. بهتر است هم امکان امتیاز دادن و هم امکان نظر نوشتن را در سایت خود برای مخاطبان قرار دهید. اجازه دهید افراد به ساده‌ترین شکل ممکن نظرشان را در سایت شما پست کنند. بهترین راه، استفاده از پلتفرم‌هایی است که این ویژگی را دارند.

وبسایت خود را برای نمایش در موبایل بهینه‌سازی کنید

image-2.png

پیش از هر چیزی مهم این است که خرید از فروشگاه آنلاین شما در دستگاه‌های تلفن‌های همراه هم به‌صورت درست و کاربردی قابل انجام باشد. زیرا بسیاری از مشتریان آنلاین، برای خرید محصولات از موبایل خود استفاده می‌کنند. از یک پلتفرم تجارت الکترونیکی استفاده کنید که با آن، وبسایتتان در تلفن‌های هوشمند هم به‌درستی کار کند. مشتری شما باید بتواند در هر لحظه به وسیله دستگاهی که در دستش قرار دارد خرید انجام دهد. همچنین از طراحی ساده و کاربردی استفاده کنید.

از محصولات خود عکس‌های باکیفیت بگذارید

image-3.png

تصاویر مهمند. در صورت لزوم برای تصویربرداری از محصولات خود از عکاس حرفه‌ای استفاده کنید تا بتواند ویژگی‌های محصولتان را درست نشان دهد. از این‌که تصاویر دقیقا نشان‌دهنده ویژگی‌های محصولتان هستند، اطمینان حاصل کنید زیرا بیشتر وقت‌ها افراد می‌گویند دلیل پس دادن کالایی که آنلاین خریده‌اند این است که در تصویر طور دیگری به نظر می‌آمده. علاوه بر این تجربه نشان داده، محصولی که بیش از ۱ تصویر داشته باشد (مثلا ۳ یا ۴ تصویر) برای اکثریت افراد قابل قبول‌تر است و برای خرید، بیشتر به آن اعتماد می‌کنند.   

از راه بازاریابی ایمیلی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید

ایمیل مارکتینگ ممکن است قدیمی به نظر برسد اما هنوز هم موثر است. با استفاده از یک پلتفرم تجارت الکترونیک که به‌طور خودکار نشانی‌های ایمیل را جمع می‌کند، می‌توانید به سادگی محتوای مربوط به فروش، اطلاعیه درباره محصول جدید یا هر نکته دیگر را با مشتری‌ها درمیان بگذارید. راه دیگری که می‌توانید با آن آدرس ایمیل‌های بیشتری از افراد جمع‌آوری کنید، ارائه پیشنهادات ویژه برای عضویت در بلاگ است؛ مثل ارائه کد تخفیف. اگر می‌خواهید کاربران به‌طور منظم از اخبار مربوط به کسب‌وکار شما مطلع شوند، خبرنامه ایمیلی تنظیم کنید و به‌طور منظم برای لیست ایمیل‌های مخاطبان خود بفرستید.

در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

به‌طور مداوم در شبکه‌های اجتماعی برای مخاطبان هدف خود محتوای جذاب خلق کنید. با کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توانید کاری کنید که افراد فروشگاه آنلاین شما را پیدا کنند و یا برای آن‌هایی که در حال حاضر مشتریتان هستند، وفاداری به برند ایجاد کنید. بسیاری از برندها در فضای آنلاین به‌وسیله تعاملات در شبکه‌های اجتماعی کشف و شناخته می‌شوند. مثلا اگر تصاویر باکیفیت یا ویدئوهایی از محصولات خود را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید و از این راه مشتریان را به وبسایت خود هدایت کنید، خواهید دید که میزان کلیک در وبسایت و میزان خرید محصولاتتان بالا می‌رود.

علاوه بر این حتما در شبکه‌های اجتماعی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و پاسخ نظرات آن‌ها را بدهید. این یک ابزار بالقوه فروش است که افزایش آگاهی از برند، فروش بیشتر و رضایت مشتری را در پی خواهد داشت.   

هزینه حمل‌ونقل را تا حد امکان پایین نگه دارید

بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ آنلاین هزینه حمل‌ونقل را از مشتری نمی‌گیرند و این خدمات را رایگان ارائه می‌دهند. به همین خاطر بسیاری از مشتریان تا به مرحله پایانی پرداخت نرسند، هزینه حمل‌ونقل را در ذهن خود محاسبه نمی‌کنند. بسیاری از مصرف‌کنندگان به‌دلیل وجود هزینه‌های اضافی مانند حمل‌ونقل، از خرید برخی اقلام آنلاین منصرف می‌شوند. برای این منظور چند راه حل دارید، اگر امکان دارد هزینه حمل‌ونقل را روی اجناس حساب کنید. اگر امکان چنین کاری نیست، برای سقفی از سفارش‌ها ارسال رایگان ارائه دهید و یا این‌که از پیش، برای ارسال مبلغ ثابتی در نظر بگیرید.

احساس فوریت را القا کنید

image-4.png

با حفظ شفافیت و صداقت، سعی کنید کمی چاشنی فوریتی بودن را به کار خود اضافه کنید. وقتی مشتری احتمالی احساس می‌کند موقعیت خوبی وجود دارد که به‌زودی تمام می‌شود، زودتر نسبت به خرید متقاعد می‌شود. استفاده از عباراتی مثل «تنها ۱۰ روز فرصت دارید.» یا «فروش استثنایی و تخفیف ۳ روزه» می‌تواند چنین حسی را به‌وجود بیاورد. استراتژی‌های زیادی در این رابطه وجود دارد. می‌توانید نسخه محدودی از محصولتان را تولید کنید تا مشتری فورا به سمت خرید آن جلب شود اما اگر قادر به انجام چنین کاری نیستید، می‌توانید از ارائه پیشنهاداتی نظیر ارسال رایگان یا کد تخفیف موقت هم استفاده کنید.

با تبلیغات آنلاین، کلیک بیشتری دریافت کنید

image-5.png

استفاده از تبلیغاتی نظیر گوگل‌ادز باعث می‌شود محصول شما بیشتر دیده شود و نرخ کلیکتان بالا برود. شما محصولی را می‌فروشید و افرادی که آن محصول را نیاز دارند، آن را در گوگل جستجو می‌کنند. نمایش تبلیغات گوگل در کنار لینک شما در نتایج جستجو، آن صفحه را به‌سادگی پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد و آن‌ها را به‌جای سایت رقیب، به سایت شما می‌رساند.

از ضمانت برگشت وجه در صورت نارضایتی استفاده کنید

اغلب اوقات آنچه مصرف‌کننده را از خرید آنلاین منصرف می‌کند ریسکی است که در خرید از راه دور وجود دارد. ریسک ضرر مالی مصرف‌کننده را وادار به فکر می‌کند که اگر محصول را دوست نداشت یا اگر اندازه آن درست نبود و… چه باید کرد؟ کسی دوست ندارد پس از خرید، پشیمان بشود. در این شرایط ضمانت بازگشت پول درصورت بازگشت کالایی که مشتری از آن رضایت نداشته، می‌تواند بسیار کمک کند. این کار تصمیم‌گیری را برای مشتری بسیار آسان‌تر می‌کند و احتمال خرید را بالا می‌برد. بنابراین با این روش، مانع بزرگی را از سر راه خریدار برمی‌دارید.

انتخاب را محدود کنید!

وجود انتخاب‌های فراوان در فروشگاه آنلاین لزوما به فروش بیشتر منجر نمی‌شود. مشتری اگر در میان محصولات بی‌شمار غرق شود، معمولا در خرید دچار بلاتکلیفی می‌شود. اگر محصولاتتان زیاد است، در یک صفحه تعداد معدودی را نمایش دهید. یا آن‌ها را با جزییات دسته‌بندی کنید تا بازدیدکننده سایت به راحتی بتواند کالای مورد نظرش را پیدا کند.

هرچه می‌توانید بیشتر «رایگان» ارائه دهید!

مردم هرچیز رایگان را دوست دارند. هرچه بیشتر برای مشتریان خود هدیه در نظر بگیرید، فروش آنلاین شما و وفاداری مشتری بیشتر خواهد شد. اگر به کالا یا خدمات که می‌فروشید دقت کنید، حتما راه خلاقانه‌ای برای هدیه دادن پیدا می‌کنید. ارائه پیشنهادات رایگان علاوه بر بهبود فروش، به معرفی بیشتر و بهتر برند شما هم منجر می‌شود.    

از بازاریابی مجدد (ریمارکتینگ) استفاده کنید

image-6 (1).png

ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد روش خوبی برای بازگرداندن مشتریانی است که از سایت شما بازدید کرده‌اند، کالایی را دیده‌اند یا سبد خرید را بدون اتمام فرآیند خرید رها کرده‌اند؛ اتفاقی که زیاد می‌افتد. این کار فرصت بزرگی برای تبدیل مشتری بالقوه به مشتری واقعی ایجاد می‌کند.

راه‌های رسیدن به فروش بالاتر بسیارند. حتی اگر چند راه کاربردی را از میان همه روش‌ها انتخاب کنید و درست پیش بروید، نتیجه آن را خواهید دید.