متاورس چه تاثیری بر آینده افیلیت مارکتینگ می‌گذارد؟

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
متاورس چه تاثیری بر آینده افیلیت مارکتینگ می‌گذارد؟

برای اینکه برندها در بازار رقابتی امروزی بتوانند در زمین بازی باقی بمانند، باید به روز باشند. افیلیت مارکتینگ آنلاین نوعی جدید از بازاریابی به شمار می‌رود که اکثر برندها از آن استفاده می‌کنند و یا در آینده به استفاده ار آن نیاز پیدا خواهند کردند. حال متاورس هم مفهوم جدیدی است که می‌توان از آن بهره برد و در آینده شاید یک اتفاق همه‌گیر تبدیل شود.

امروزه افیلیت مارکتینگ از یک کانال فروش پرسود که تنها تعداد معدودی از کسب و کارها از آن استفاده می‌کردند، به یک ضرورت پر اهمیت بازاریابی در کمتر از یک دهه تبدیل شده است. در واقع، امروزه بیش از ۸۰ درصد از برندها از نوعی افیلیت مارکتینگ استفاده می‌کنند. علاوه بر این، بیش از ۴۰ درصد از برندهای آمریکایی، برنامه های افیلیت مارکتینگ خود را به عنوان کانال برتر جذب مشتری خودشان برشمرده‌اند.

همانطور که افیلیت مارکتینگ از یک کانال اختیاری نه چندان ضروری به یک ضرورت مطلق برای بقای برندها تبدیل شده است، متاورس نیز در حال شکل گیری است تا همین مسیر را طی کند. مانند افیلیت مارکتینگ، متاورس نحوه خرج کردن و کسب درآمد مردم و تعامل افراد با برندها و کسب و کارهای مختلف را تغییر می دهد.

اما متاورس چیست و چرا اخیراً این همه سر و صدا کرده است؟ در واقع آنقدر سر و صدای آن زیاد بود که حتی فیس بوک هم در این فرآیند نام خود را به متا تغییر داد. با این مقاله از آکادمی افیلیو، بزرگ‌ترین پلتفرم افیلیت مارکتینگ در ایران، همراه باشید.

متاورس دقیقاً چیست؟

متاورس (Metaverse) به زبان ساده، یک شبکه مجازی از جهان‌های سه بعدی است که در آن افراد آواتارهایی برای خود می سازند و با دیگران و دنیای اطرافشان تعامل برقرار می‌کنند، درست همانطور که در دنیای واقعی این کار را انجام می دهند. متاورس با ترکیبی از فناوری‌ها، مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و بلاک‌چین (Blockchain) ممکن شده است. به طور عادی، کاربران از طریق هدست های واقعیت مجازی به متاورس دسترسی داشتند. اما اکنون کاربران می توانند از طریق صفحه نمایش کامپیوتر خود یا هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود، به متاورس دسترسی داشته باشند.

جهان به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک دهکده جهانی به هم پیوسته است. از طریق متاورس، مردم در سراسر جهان می‌توانند با یکدیگر و چیزهای اطراف خود از طریق جهان‌های رندر شده سه بعدی و شبیه‌سازی‌ها تعامل داشته باشند. تجربه مجازی و شبه زندگی واقعی متاورس تا حدودی مانند تجربیاتی است که کاربران در بازی های محبوبی مانند Fortnite و Roblox با آن مواجه می شوند. این پلتفرم‌های بازی، طبق تعریف، متاورس را شامل می‌شوند و به مردم در سراسر جهان این امکان را می‌دهند تا در جوامع سه بعدی مجازی، مجهز به ارزهای خود و سایر عناصر و چارچوب‌های اجتماعی، در تعامل باشند.

متاورس هنوز یک پلتفرم واحد و یکپارچه نیست، بلکه مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مجزای متاورس است. با این حال، در آینده ای نه چندان دور، متاورس احتمالاً به یک پلتفرم باز و واحد تبدیل خواهد شد که مردم سراسر جهان می توانند به آن دسترسی داشته باشند، مانند اینترنت.

چرا متاورس اتفاق بزرگی است؟

متاورس به طور مداوم در حال رشد است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۴ به یک بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری تبدیل شود. همچنین پیش‌بینی می شود در کمتر از یک دهه، به یک بازار شگفت‌انگیز ۳۰ تریلیون دلاری تبدیل شود. با این حال، متاورس هنوز نسبتاً در مراحل ابتدایی خود است و عملاً یک بوم خالی برای برندها و بازاریابان است. به عبارت دیگر، اکنون زمان آن فرا رسیده است که برندها در حالی که رقابت نسبتاً کم است، آستین‌ها را بالا بزنند و دست به کار شوند.

pasted-image-0-5.png

متاورس جهان را برای همیشه تغییر خواهد داد، درست همانطور که اینترنت چند دهه پیش این کار را انجام داد. این پدیده به برندها اجازه می‌دهد تا مخاطبان مورد نظر خود را هدف قرار دهند و روابط معناداری با مشتریان خود در سراسر جهان ایجاد کنند. متاورس فرصت‌های درآمدی کاملاً جدیدی را از طریق رسانه‌ای کاملاً نو و بکر در اختیار برندها خواهد گذاشت.

درست مانند پذیرندگان اولیه اینترنت، مانند غول‌های اینترنتی از جمله آمازون، که پتانسیل عظیم اینترنت را دیدند و در این فرآیند بسیار موفق شدند، همین امر در مورد متاورس نیز صادق است.

برندهای بزرگ و معروف، مانند دیزنی و نایک، در حال حاضر سرمایه گذاری هنگفتی بر روی متاورس کرده اند و شاهد تعامل بالای کاربران با برند خود در متاورس هستند. به طور مشابه، همان شرکت‌ها روز به روز در حال ایجاد و افزایش موقعیت‌های شغلی جدید هستند، به‌ویژه موقعیت‌های شغلی که بر روی متاورس متمرکز شده‌اند. به عنوان مثال، فیسبوک (اکنون با نام متا) اخیراً اعلام کرده است که طی ۵ سال آینده ۱۰۰۰۰ شغل در اروپا ایجاد خواهد کرد تا به ساخت متاورس کمک کند.

به طور مشابه، متاورس فرصت های بی‌شماری را برای برندها فراهم می کند تا برنامه‌های افیلیت مارکتینگ خود را در این رسانه جدید توسعه دهند. متاورس محیطی را فراهم می‌کند که محتوا و تجربیات تولید شده توسط کاربر را ارتقا می‌دهد. از این رو، با مشارکت با افیلیت مارکترهای مناسبی که در متاورس حضور دارند، برندها می‌توانند به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند و محصولات خود را به روشی کاملاً جدید با شرکت‌های افیلیتی که در آینده متاورس سهیم هستند و با برند آن‌ها همکاری می‌کنند، تبلیغ کنند.

از آنجایی که افیلیت مارکتینگ در متاورس در مراحل اولیه خود است، برندها در تمام صنایع و نیچ‌ها می‌توانند محتوای دیجیتالی منحصربه‌فرد و سازگار با متاورس که نشانی از برند را نیز دارد را برای استفاده و تبلیغ برای افیلیت مارکترها تولید کنند. در حال حاضر، برندهای فناوری برای فعالیت در متاورس بسیار مناسب هستند زیرا افیلیت مارکترهای این فضا به دنبال برنامه‌های افیلیت از شرکت‌های فناوری در واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و … هستند.

جمع‌بندی

متاورس به طور پیوسته در حال رشد است و پیشرفت آن در آینده قابل پیش‌بینی است. مانند افیلیت مارکتینگ در روزهای اولیه آن، برندهایی که از مرحله شروع و ایجاد متاورس ورود پیدا می‌کنند و شروع به بهره‌برداری از پتانسیل عظیم آن می کنند، به طور موثری برند و محصولات خود را در آینده بیمه خواهند کرد.

برندهای بزرگ و عظیمی مانند نایک و دیزنی در حال حاضر از مزایای سرمایه گذاری بودجه‌ تبلیغاتی خود در متاورس بهره می‌برند، احتمالاً زمان زیادی نخواهد برد تا شرکت‌هایی با شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت به زودی از آن استفاده کنند.

متاورس پلتفرم مناسبی به برندها ارائه می‌دهد تا به کمک آن به مخاطبان هدف خود دست یابند و با آنها، به روش هایی که قبلاً تصور نمی شد، تعامل برقرار کنند. با تبدیل شدن به اولین پذیرندگان متاورس، برندها می توانند از جریان‌های درآمدی کاملاً جدیدی بهره ببرند و برنامه افیلیت خود را در جایی فراتر از دنیای واقعی فعلی، در دنیای مجازی و به هم پیوسته در حال ظهور، اجرا کنند.