چگونه از رنگ‌ها در بازاریابی استفاده کنیم؟ (روانشناسی رنگ‌ها)

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
چگونه از رنگ‌ها در بازاریابی استفاده کنیم؟ (روانشناسی رنگ‌ها)

مغز برای تشخیص ویژگی‌های محصولات و برندها از رنگ‌هایی که آن‌ها به‌کار می‌برند، استفاده می‌کند. این همان روانشناسی رنگ‌هاست که خود موضوع مفصلی است. آیا علاقه دارید درباره این مبحث بیشتر بدانید؟ این مطلب راهنمای کاملی از نحوه استفاده از رنگ‌ها در بازاریابی و تبلیغات است.

مطالعه بیشتر در زمینه روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی

مغز انسان با برخی رنگ‌ها ارتباط خاصی برقرار می‌کند که در بازاریابی برای جذب مخاطبان هدف می‌توان از این روابط استفاده کرد. به همین دلیل است که بعضی از رنگ‌های مشابه در تبلیغات بارها تکرار می‌شوند. این‌ها رنگ‌هایی است که مخاطبان نسبت به آن تمایل دارند و با نیازها و انتظارات آن‌ها از برندها مطابقت دارد.

بخشی از انتخاب پالت رنگ ایده‌آل شما برای بازاریابی و تبلیغات از جنبه زیبایی‌شناسی، بخشی آزمایشی و بخشی از جنبه علمی است. در واقع علم بازاریابی رنگ همان چیزی است که در این مطلب به آن پرداختیم تا بتوانید پیام برندتان را به بهترین شکل به مخاطبان خود منتقل کنید.

چرا رنگ‌ها در بازاریابی و تبلیغات اهمیت دارند؟

رنگ‌ها هم با ما صحبت می‌کنند و در سطح احساسی با ما ارتباط برقرار می‌کنند، بنابراین در متقاعدسازی ما موثرند. رنگ یک محصول می‌تواند ما را متقاعد کند که نسبت به همان محصول با رنگی متفاوت، طعم تازه‌تری دارد. حتی تولیدکنندگان دارو نیز درباره اثربخشی داروها از رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که مصرف‌کنندگان اثر آن‌ها را مرتبط با احوال خود می‌دانند.

داده‌های تحقیقاتی می‌گویند ۸۵٪ از مصرف‌کنندگان، رنگ را دلیل اصلی انتخاب محصول برای خرید عنوان می‌کنند. به گفته محققان روانشناسی رنگ، حدود ۴۰ درصد از مصرف‌کنندگان نظرات خود را در مورد وبسایت‌ها بر اساس طراحی آن‌ها عنوان می‌کنند و رنگ بیش از هر عامل دیگری در این نظرات نقش دارد. در این مواقع اگر انتخاب رنگ ضعیف و نامناسب باشد، کاربران از وبسایت خارج می‌شوند و دیگر به آن باز نمی‌گردند.

رنگ‌ها چطور با خریداران ارتباط برقرار می‌کنند؟

رنگ‌ها در بازاریابی و تبلیغات مهم هستند اما چالش واقعی در روانشناسی رنگ‌ها برقراری ارتباط و مکالمه با خریداران است. شما احتمالا اصول روانشناسی رنگ‌ها را می‌دانید؛ مثلا قرمز نشانه اشتیاق است و سفید نماد تمیزی. اما این تنها آغاز مسیر پیچیده‌ای است که رنگ می‌تواند بر طرز فکر و احساس خریدار در مورد یک محصول تاثیر بگذارد.

به‌طور مثال محققان به ارتباط فوری بین برخی ترکیب‌های رنگی مانند قرمز، آبی درباری، سیاه و نارنجی با خریداران اشاره کرده‌اند. یا مثلا ترکیب صورتی ملایم با آبی آسمانی که خریداران لباس سنتی به آن تمایل دارند. یا اینکه قهوه‌ای انتخاب خوبی برای بسته‌بندی محصولات نیست زیرا خریدار را به یاد محصولات فاسد شده می‌اندازد.

روانشناسی رنگ‌ها فقط در مورد برانگیختن احساسات نیست،‌ بلکه درباره برآورده کردن انتظارات مصرف‌کنندگان از محصولات و برندهاست. برخی از رنگ‌ها اصلا برای بعضی از محصولات یا خدمات مناسب و مطابق با انتظارات مشتریان نیستند؛ مثل لوگوی زرد و نارنجی روشن برای بانک.

این انتظارات تا حد زیادی ریشه در بیولوژی دارد. قرمز رنگ محبوبی برای برندهای غذایی است، زیرا میوه‌های قرمز روشن یا گوشت تازه بریده شده، رسیده و آماده مصرف هستند. طبیعت به ما می‌آموزد که رنگ‌های خاص چه معنایی دارند و در طراحی بهتر است مطابق با قوانین طبیعت از رنگ‌ها استفاده کنیم. مخاطبان نیز بر همین اساس برای خرید تصمیم می‌گیرند.

روش تاثیرگذاری رنگ‌ها بر ادراک انسان از جهان همیشه مشهود نیست، ارتباط با رنگ‌ها می‌تواند بر مبنای پیشینه فرهنگی یا سلیقه شخصی افراد متفاوت باشد. اما بر اساس علم روانشناسی رنگ‌ها، کلیاتی وجود دارد. این علم را با تحقیق درباره مخاطبان هدف ترکیب کنید تا بینش عمیق‌تری نسبت به ترجیحات مصرف‌کنندگان به دست آورید.

تاثیر رنگ‌ها بر تبلیغات و بازاریابی چیست؟

رنگ‌ها می‌توانند بر خریداران تاثیر بگذارند و هر رنگ دارای فهرستی از موضوعات است که برای انسان تداعی می‌کند. شما می‌توانید از این لیست برای بهبود بازاریابی و تبلیغات خود استفاده کنید. در ادامه درباره هر رنگ توضیح می‌دهیم تا بهترین موقعیت‌ها را در استفاده از رنگ‌های خاص برای اهداف بازاریابی و تبلیغات خود تشخیص دهید.

آبی

photo-1486848538113-ce1a4923fbc5.jpeg

 مواردی که آبی به خاطر می‌آورد:

·        آرامش

·        سکون

·        طراوت

·        ثبات

·        مسئولیت‌پذیری

·        صلح

·        استراحت

·        اندوه

آبی برای بانک‌ها رنگ محبوبی است زیرا نشان‌دهنده اعتبار و ثبات است؛ ارزش‌هایی که مصرف‌کنندگان از افرادی که پولشان را به آن‌ها سپرده‌اند تا مدیریت کنند، انتظار دارند. یک استدیوی یوگا هم ممکن است در بروشور خود از رنگ آبی استفاده کند تا بر حس آرامشی که بازدیدکنندگان از آن انتظار دارند، تاکید کند. همینطور یک برند تجهیزات ایمنی مثل کلاه ایمنی و عینک هم می‌تواند از رنگ آبی استفاده کند تا به کاربران بگوید می‌توانند برای محافظت از خود به آن‌ها اعتماد کنند.

سبز

photo-1589691962030-8d2b7f2a1ffe.jpeg

سبز برای برندهای بالغ و حرفه‌ای بهترین است. این رنگ به کم کردن فشار خون و آرام کردن ضربان قلب در بینندگان معروف است. برخی از مواردی که به داشتن ارتباط با رنگ سبز معروفند:

·        امور مالی

·        محیط زیست

·        سلامتی

·        خوش‌شانسی

·        رشد

·        ثروت

·        هماهنگی

·        تعادل

·        تسکین

·        بازسازی

رنگ سبز بسیاری از افراد را به یاد آرم بازیافت می‌اندازد؛ برای همین هم مناسب برندهایی است که خود را دوستدار محیط زیست معرفی می‌کنند. رنگ سبز برای اسپا هم انتخاب مناسبی است زیرا تجربه آرامبخش و تازه‌ای را که مشتریان ماساژ انتظار دارند، به ذهن متبادر می‌کند.

بنفش

photo-1511447333015-45b65e60f6d5.jpeg

بنفش رنگ رازآلودی است؛ رنگی نیست که اغلب آن را در طبیعت می‌بینیم. مواردی که معمولا به این رنگ پیوند می‌خورند عبارتند از:

·        دارای حق امتیاز

·        لوکس

·        جادویی

·        رازآلود

·        افتخار

·        ثروت

·        خیال‌پردازی

·        معنویت

که بسته به کسب‌وکارتان ممکن است مفهوم، شامل چند مورد به‌طور همزمان باشد. بنفش می‌تواند نشان‌دهنده تجمل باشد.

قرمز

photo-1544159465-672a2b0d5f2c.avif

قرمز رنگی جذاب، پر جنب و جوش و داغ است که به طور کلی با موارد زیر مرتبط است:

·        شور و شوق

·        انرژی بالا

·        عشق

·        گرما

·        آتش

·        جنگ

·        خشم

·        خطر

·        اعتماد به‌نفس

قرمز نشان دهنده افزایش متابولیسم و فشار خون است و می‌تواند برای تابلوهای رستوران ایده‌آل باشد زیرا اشتهای مشتریان را تحریک می‌کند.

نارنجی

photo-1517816428104-797678c7cf0c.avif

نارنجی هم به عنوان رنگی شاد شناخته می‌شود که ویژگی‌های مشترکی مانند گرما را با قرمز دارد. سایر روابطی که بین نارنجی با برخی مسائل برقرار است عبارتند از:

·        جوانی

·        توان مالی

·        سرزندگی

·        دوستی

·        شوخ‌طبعی

·        تغییرات فصلی (به ویژه تابستان تا پاییز)

اگر به دنبال جذب کودکان و نوجوانان پر انرژی هستید که اوقات خوشی را صرف کنند (مثلا در یک شهر بازی) نارنجی رنگ بسیار خوبی است. نارنجی برای یک برند زیبایی هم می‌تواند رنگ بسیار مناسبی باشد.

زرد

photo-1521913626209-0fbf68f4c4b1.avif

معمولا مشتریان رنگ زرد را با خوش‌بینی و مقرون‌به‌صرفه بودن مرتبط می‌دانند. رنگ زرد این مزیت را دارد که هم سبک و هم پررنگ است. برخی از مواردی که به این رنگ نسبت داده می‌شود:

·        انرژی

·        خوشبختی

·        خطر

·        جوانی

·        بازیگوشی

·        نشاط

·        گرما

یکی از موارد بالا با بقیه فرق دارد و آن هم «خطر» است. این مورد در ابتدا ممکن است منفی به نظر برسد اما دقیقا همان چیزی است که برخی برندها به آن نیاز دارند؛ مثلا برند ابزار برقی از زرد استفاده می‌کند که به مشتری نشان دهد که باید با آن وسایل با احتیاط رفتار کند.

صورتی

photo-1559251606-c623743a6d76.avif

صورتی رنگ ملایمی است. آنچه رنگ صورتی در ذهن تداعی می‌کند:

·        ظرافت

·        سرگرمی

·        خوشبینی

·        شیرین

·        رمانتیک

·        صلح‌آمیز

صورتی برای شیرینی‌فروشی‌ها رنگ محبوبی است. یک مربی دفاع شخصی زنان هم می‌تواند از گرافیک‌های صورتی استفاده کند تا نشان دهد به زنان می‌آموزد که چگونه جسور باشند و از خود محافظت کنند.

خاکستری

photo-1621619856624-42fd193a0661.jpeg

رنگ خاکستری نشان دهنده حرفه‌ای و عملگرا بودن است. ممکن است این رنگ خسته‌کننده به نظر برسد اما نباید اینطور باشد. با یک استراتژی بازاریابی مناسب، خاکستری باید این موارد را به یاد بیاورد:

·        خنثی

·        حرفه‌ای

·        کارآمد

·        رسمی

·        شرکت‌های بزرگ، دارای شخصیت حقوقی

موارد بالا عواملی هستند که یک سرویس حقوق و دستمزد بر روی فاکتورهای خود تاکید می‌کند. خاکستری همچنین می‌تواند یک برند را از حالت جفت بودن خارج کند و تک و متمایز باشد.

مشکی

photo-1468657988500-aca2be09f4c6.avif

مشکی رنگ قدرتمندی است برخی از ارتباط‌هایی که با این رنگ برقرار می‌شوند عبارتند از:

·        لوکس

·        اسرارآمیز

·        قدرت

·        رسمی بودن

·        وقار

·        تیرگی

·        کنترل

مشکی عمدتا مدرن و گاهی مرموز است و با توجه به ویژگی‌های گفته شده برای برخی برندها مناسب است. از آنجایی که رنگ قدرتمندی است، می‌تواند برای یک باشگاه ورزشی رنگ مناسبی باشد که به افراد می‌گوید، قوی‌ترین خود باشید.

سفید

photo-1619252584172-a83a949b6efd.avif

رنگ سفید مثل یک لوح خالیست. تازه و جدید؛ رنگی که تداعی‌کننده موارد زیر است:

·        پاکیزگی

·        خلوص

·        خالی بودن

·        سادگی

·        جوانی

·        افتخار و احترام

·        صلح

·        ملایمت

·        سردی

مفاهیم منفی رنگ سفید را می‌توان به مثبت تبدیل کرد. سفید به عنوان سردترین رنگی که همه را به یاد برف می‌اندازد می‌تواند انتخابی عالی برای برند بستنی باشد و بر برقراری آرامش در یک روز گرم تاکید کند.

قهوه‌ای

istockphoto-1083302826-170667a.jpg

قهوه‌ای رنگ قابل اعتمادی است. در بازاریابی و تبلیغات، قهوه‌ای نشانه‌های زیر را دارد:

·        قابل اعتماد

·        سبک قدیمی

·        خاکی

·        طبیعی

·        گرم

نکته منفی در رنگ قهوه‌ای این است که می‌تواند احساس کثیفی را القا کند. بنابراین برای برندهایی مثل هتل اصلا مناسب نیست. اما برای یک فروشگاه لوازم باغبانی می‌تواند مناسب باشد.

معانی رنگ‌ها بر اساس فرهنگ چه تفاوتی دارد؟

در انتخاب رنگ‌ها همیشه پیشینه فرهنگی مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید. بسیاری از رنگ‌ها در برخی از فرهنگ‌ها تداعی‌های خاصی دارند که در فرهنگ‌های دیگر متفاوت است. گاهی حتی این فرهنگ‌ها منطقه‌ای است.

برای مثال رنگ زرد را در نظر بگیرید. در ژاپن این رنگ معادل شجاعت است اما در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی به‌طور عامیانه نشانه بزدلی تلقی می‌شود. زرد در بسیاری از فرهنگ‌های آمریکای لاتین رنگ سوگواری و مرگ است. در چین این رنگ می‌تواند حاوی معانی مبتذل باشد و در آلمان به معنای حسادت برداشت می‌شود. در خاورمیانه زرد می‌تواند نشان امپراتوری مقدس باشد که اغلب، اعضای طبقات حاکم و سلطنتی می‌پوشند.

پس در انتخاب رنگ برند برای بازاریابی و تبلیغات، تحقیق درباره ارتباطات فرهنگی مخاطبان هدف با رنگ‌ها باید بخشی از فرآیند کاری شما باشد. استفاده از رنگی که با انتظارات مخاطبتان مطابقت ندارد می‌تواند همه چیز را حتی قبل از رسیدن به بازار نابود کند.

بهترین رنگ برای کال تو اکشن شما چیست؟

این درست است که رنگ قرمز نشانه عملگرایی و انجام سریع کارهاست و می‌تواند رنگ مناسبی برای کال تو اکشن (CTA) شما باشد اما بسیاری از شرکت‌ها از این رنگ استفاده می‌کنند، بنابراین نمی‌تواند همیشه انتخاب شما باشد.

بسته به نوع محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنید، دکمه کال تو اکشن (CTA) باید رنگ متفاوتی داشته باشد تا بتوان آن را با مفهوم تبلیغ تطبیق داد. مثلا برای تبلیغ یک مرکز مشاوره احتمالا رنگ سبز انتخاب بهتری است.

اما قوانین دیگری هم وجود دارند که می‌توانید برای طراحی دکمه فراخوان از آن‌ها پیروی کنید:

·        رنگ دکمه فراخوان به اقدام یا همان کال تو اکشن باید به راحتی قابل مشاهده باشد، اما نباید چشم را بزند! باید با طراحی کلی وبسایت شما همخوانی داشته باشد اما به اندازه کافی هم با رنگ‌های زمینه تضاد داشته باشد که آسان دیده شود و کاربر مجبور نباشد دنبال آن بگردد.

·        دکمه‌های فراخوان (و دکمه‌های پرداخت) باید بزرگ، تمیز و ساده باشند و در پس‌زمینه طوری طراحی و تنظیم شوند که حواس مخاطب را پرت نکنند.

اگر برای کمپین «همین حالا بخرید» دکمه CTA طراحی می‌کنید، رنگ‌های گرم می‌توانند برایتان مناسب باشند. روانشناسی رنگ در بازاریابی قرمز، سبز و سایه‌ای از زرد و نارنجی را برای عمل کردن به یک اقدام مناسب می‌داند. قرمز اضطرار برای خرید را القا می‌کند، سبز خریداران را به آرامی برای تصمیم‌گیری راهنمایی می‌کند و تمی از زرد و نارنجی احساس گرما و شادمانی  ایجاد می‌کند. در نهایت شما به خریداران خود حس خوشبختی می‌دهید؛ چه بابت لذت خاصی که از داشتن محصولتان می‌برند و چه از بابت آرامشی که در مواجهه با مشکلاتی که با آن روبه‌رو بودند به آن‌ها ارائه داده‌اید.

چگونه باید استراتژی رنگ در بازاریابی خود را آزمایش کنید؟

روانشناسی رنگ برای تصمیم‌گیری آگاهانه طراحی در تبلیغات و بازاریابی شما مفید است اما آزمایش، تنها راه واقعی برای دانستن این است که آیا تصمیمات درستی می‌گیرید یا خیر. برای این منظور ممکن است مجبور باشید چندین بار تست A/B انجام دهید که ببینید کدام پالت رنگی برای بازار شما موثرتر است. پس از آن می‌توانید رنگ‌های مختلف طرح خود را با خیال آسوده‌تری انتخاب و در کار، پیاده‌سازی کنید.

رنگ‌ها پیام بازاریابی شما را تقویت می‌کنند

حالا درک بهتری از روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و تبلیغات دارید. هرچه بیشتر تلاش کنید که با رنگ‌ها در اذهان تاثیر بگذارید، پیام منحصربه‌فرد برندتان آسان‌تر به مخاطبان منتقل می‌شود. استفاده استراتژیک از رنگ چیزی فراتر از انتخاب رنگی است که به نظر شما زیبا می‌آید. پس حتما از تکنیک‌های روانشناسی رنگ‌ها استفاده کنید.