چگونه اینفلوئنسر شویم؟ راهنمای مقدماتی + نمونه موردی

آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ دی ۱۴۰۲
چگونه اینفلوئنسر شویم؟ راهنمای مقدماتی + نمونه موردی

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

مدتی است که واژه «اینفلوئنسر» به گوش بیشتر مردم آشناست. کسانی که برندها می‌خواهند با آن‌ها همکاری کنند و به‌وسیله این همکاری فروش خود را بیشتر کنند و دنبال‌کنندگان آن‌ها هم به دنبال توصیه‌های تخصصی آنان هستند. با وجود محبوبیتی که درباره اینفلوئنسر مارکتینگ ایجاد شده طبیعی است که مردم درباره فرآیند اینفلوئنسر شدن کنجکاو شوند.

فرآیند تشکیل اجتماعی از دنبال‌کنندگان وفادار اصلا کار ساده‌ای نیست و به تلاش‌های زیادی نیاز دارد. برای تبدیل شدن به اینفلوئنسر باید نکات مهمی را بدانید اما پیش از آن نگاه عمیق‌تری به مفهوم اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی بیندازید. ما در این کشف و شهود، همراهتان خواهیم بود.

رمزگشایی از معمای اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر به زبان ساده شخصیتی شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی است که تعداد زیادی کاربر وفادار او را دنبال می‌کنند و با او در تعاملند. در حقیقت این افراد برای طرفداران خود گزارش‌های دوستانه ارائه می‌دهند. طرفداران این اینفلوئنسرها اغلب آن‌ها را به عنوان پیشوا و توصیه‌کننده قبول دارند و پیشنهاداتشان را می‌پذیرند. اینفلوئنسرها معمولا بین افراد به عنوان چهره‌های بانفوذ و متخصص در زمینه فعالیت خود شناخته می‌شوند.

می‌خواهید راز قابل اعتماد و تاثیرگذار بودن این اشخاص را بدانید؟

سلبریتی‌های قدیمی راهی برای ارتباط با مخاطبان خود نداشتند اما اینفلوئنسرها به دلیل دسترسی به رسانه‌های اجتماعی می‌توانند با فالوئرهای خود ارتباط شخصی و مستقیم برقرار کنند. زندگی اینفلوئنسرها برای مخاطبانشان پر رمز و راز نیست و همین شفافیت، مخاطبانشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

آن‌ها با آشکار کردن بخش‌هایی از زندگی خود برای مخاطب با آن‌ها روابط صمیمانه برقرار می‌کنند و اعتمادشان را جلب می‌کنند. اینفلوئنسرها سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند که به اصطلاح، حرفشان در میان جامعه طرفدارانشان خریدار دارد. نسل هزاره (millennials) به اینفلوئنسرها بیشتر از افراد مشهور باور دارد.

امتیاز تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر چیست؟

مدت زیادی است که برندها و بازاریاب‌ها و دیجیتال مارکترها به اهمیت همکاری با اینفلوئنسرها پی برده‌اند. بارزترین مزیت اینفلوئنسر مارکتینگ این است که به بازاریابان امکان دسترسی به اجتماعی از طرفداران اینفلوئنسر را می‌دهد. این موضوع مشکل بازاریاب‌ها را در شناسایی بازار هدف حل می‌کند و کار را بسیار ساده می‌نماید. کافی است اینفلوئنسری را انتخاب کنند که زمینه فعالیتش همراستا با کسب‌وکار آن‌هاست. به همین دلیل است که بازاریاب‌ها به دنبال اینفلوئنسر مارکتینگ هستند و طبیعتا این مسئله برای اینفلوئنسر هم مزیت محسوب می‌شود و سودآور است.

چه کسی دوست ندارد که بتواند بر زندگی دیگران تاثیر خوبی بگذارد و در تصمیم‌گیری افراد نقش موثری ایفا کند؟ اینفلوئنسرها قدرت متقاعد کردن دنبال‌کنندگانشان را دارند و در مبحث بازاریابی دیجیتال، مهم‌ترین عامل افزایش تبدیل (conversion) هستند.  

اینفلوئنسرها با چه چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند؟

بسیاری از مردم دوست دارند اینفلوئنسر شوند و این شغل سودمند را انتخاب کنند اما پشت این کار پر زرق و برق هم سختی‌هایی وجود دارد که شاید به چشم مخاطب نیاید.  

ایجاد جامعه‌ای از افراد که شما را دنبال و به شما اعتماد کنند کار ساده‌ای نیست. این کار به مرور زمان دشوارتر از پیش هم می‌شود زیرا افراد زیادی در تلاش برای اینفلوئنسر شدنند. بنابراین جلب اعتماد فالوئرها کار پرزحمتی است. تولید محتوای معتبر و جلب توجه مخاطبان به تلاش زیادی نیاز دارد.

علاوه بر این به عنوان یک اینفلوئنسر در زمان همکاری با برندها باید بسیار محتاط باشید. فالوئرهای شما در حقیقت به دلیل محتوای شخصی و صادقانه‌ای که برایشان منتشر می‌کنید به شما علاقه‌مند و وفادار می‌شوند. اگر قرار باشد آن‌ها را با محتواهای تبلیغاتی و اسپانسری بمباران کنید، ممکن است به اعتبارتان لطمه وارد شود و فالوئرهایتان را از دست بدهید.

با وجود این مشکلات باز هم تصمیم دارید اینفلوئنسر شوید؟ ادامه مطلب برای شماست. با افیلیو همراه باشید.

چگونه می‌توان به یک اینفلوئنسر تبدیل شد؟

چگونه اینفلوئنسر شویم

زندگی یک اینفلوئنسر برای دیگران جذاب است. آنچه دیده نمی‌شود، تلاش مداومی است که آن‌ها صرف نمایش زندگی خود به گونه‌ای زیبا و جذاب می‌کنند.

حقیقت این است که هیچ راه آسان و پاسخ روشنی به این سوال که چگونه باید به اینفلوئنسر تبدیل شد، وجود ندارد اما در مسیر تلاش برای رسیدن به این هدف، روش‌هایی وجود دارد که راه را هموارتر می‌کند:

زمینه فعالیت خود را مشخص کنید

 این بسیار مهم است که یک زمینه را برای فعالیت مشخص کنید و در آن مهارت به‌دست بیاورید. شما نمی‌توانید در تمام زمینه‌ها متخصص باشید. قوت‌ها و صعف‌های خود را بشناسید و زمینه فعالیتتان را بر مبنای نقاط قوت انتخاب کنید. نقاطی که توانایی تقویت مهارت‌هایتان را در آن دارید.

تصمیم‌گیری برای انتخاب یک زمینه فعالیت خاص، کمک می‌کند که مخاطبانتان را هم مشخص کنید و محتوایتان را بر مبنای علائق و ترجیحات آن‌ها تولید کنید. در این تصمیم‌گیری می‌توانید این دسته‌بندی را مد نظر قرار دهید:

·        سفر

·        سبک زندگی

·        مد

·        غذا

·        زیبایی

·        ورزش

·        بازی

·        سرگرمی

·        تکنولوژی

·        تندرستی و تناسب اندام

ناچار نیستید خودتان را محدود به انتخاب تنها یکی از این دسته‌بندی‌ها کنید. می‌توانید دو گروه یا بیشتر را با هم ترکیب کنید، به این شرط که با هم همخوانی داشته باشند. مثلا می‌توانید سفر و سبک زندگی را با هم انتخاب کنید یا مد و زیبایی را با هم.

و باز هم اجباری نیست که به همین موضوعات پایبند باشید. به عنوان یک اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی باید بتوانید کار منحصربه‌فردی انجام دهید. کاری که به شما در تقویت نقاط قوتتان قدرت دهد. در این راه از نمایش ویژگی‌های خود اجتناب نکنید.

به‌عنوان مثال نرگس کلباسی از چهره‌های شناخته شده در شبکه‌های اجتماعی است که شهرت خود را به‌واسطه فعالیت‌های اجتماعی و ساماندهی امور خیریه به دست آورد.  

پلتفرم خود را انتخاب کنید

اینفلوئنسر باید در اینترنت حضور پررنگ و مداومی داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که باید در تمام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فعالیت کنید، بلکه بسته بر زمینه فعالیت معمولا پلتفرم خاصی برایتان مناسب‌تر است.

برای مثال اگر زمینه فعالیت شما مد است، در انتشار محتواهای بصری، اینستاگرام برای شما بهتر از توییتر و لینکدین است. به‌طور کلی درصد زیادی از اینفلوئنسرها اینستاگرام را ترجیح می‌دهند و نتایج خوبی از آن به‌دست می‌آورند. اما طبیعتا در همه زمینه‌ها نمی‌توانید تلاش‌هایتان را فقط بر روی این پلتفرم متمرکز کنید. محتوا باید با پلتفرم همخوانی داشته باشد.

گزارش وبسایت مارکتینگ هاب در سال ۲۰۲۱ درباره میزان محبوبیت پلتفرم‌ها برای اینفلوئنسرها:

نکته دیگری که اهمیت دارد این است که بدانید مخاطبان شما بیشتر از کدام پلتفرم استفاده می‌کنند تا تمرکز خود را بیشتر روی همان پلتفرم بگذارید.

محتوایتان را اولویت‌بندی کنید

مهم‌ترین عامل موفقیت یک اینفلوئنسر انتشار «محتوای باکیفیت» است. محتوای منحصربه‌فرد و معتبر قطعا نظر مخاطبان را جلب می‌کند. صرف نظر از موضوع محتوایی که منتشر می‌کنید، ارزشمند بودن محتوا را در اولویت قرار دهید زیرا این تنها راه برقراری ارتباط موثر و مداوم با دنبال‌کنندگان شماست.

بسته به زمینه فعالیت خود می‌توانید انواع محتوا نظیر پست‌های بلاگ، تصاویر، ویدئو، پادکست و… را منتشر کنید. راه جذاب دیگری که دارید، برگزاری مسابقه و اهدای جوایز به شرکت‌کنندگان است. مثلا می‌توانید این کار را با همکاری برندهایی که با آن‌ها کار می‌کنید انجام دهید.

نکته: سعی کنید محتواهایتان حتما ویژگی و امضای مشخصی داشته باشد که آن را از محتوای سایر اینفلوئنسرها در جایگاهتان متمایز کند. این روش در تثبیت جایگاهتان به شما کمک زیادی می‌کند.

به مخاطب خود گوش دهید

یک راه موثر برای آن‌که بدانید مخاطب از شما انتظار انتشار چه محتوایی دارد، گوش دادن به اوست. با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بپرسید چه می‌خواهند. ایده‌های محتوایی مرتبط با کار خود را در گوگل جستجو کنید و به عبارات کلیدی پایان صفحه نتایج جستجوی گوگل مراجعه کنید. ببینید افراد در این زمینه چه چیزهایی را جستجو کرده‌اند. این روش می‌تواند راهنمای موثری برایتان باشد.

برای آن‌که محتوایتان نظر مخاطبان را جلب کند باید نسبت به جامعه دنبال‌کنندگان خود درک عمیقی داشته باشید. بیشتر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی بخش تجزیه‌وتحلیل (آنالیتیکس) دارند. در این بخش‌ها شما به داده‌های آماری نظیر جنسیت، منطقه جغرافیایی، شغل و رفتار آنلاین مخاطبان خود دسترسی دارید. این داده‌ها می‌تواند بینش معناداری از مخاطبان هدف به شما بدهد.

علاوه بر این‌ها توجه ویژه‌ای به بخش نظرات روی پست‌های بلاگ و شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. این قسمت می‌تواند معدن طلایی از ایده‌های محتوایی تازه باشد که مخاطبانتان می‌خواهند بخوانند یا ببینند. استفاده از نظرسنجی درباره ترجیحات، خواسته‌ها و نیازهای مخاطب هم راه خوبی برای رسیدن به هدف است. پس از فالوئرهایتان نظر بپرسید.

از هشتگ‌های درست استفاده کنید

محتوای شما هرچقدر هم مفید باشد، زمانی ارزش و معنا دارد که مخاطب مرتبط آن را ببیند. برای این کار باید از هشتگ‌های مرتبط و مناسب استفاده کنید. مخصوصا اگر به تازگی اینفلوئنسر مارکتینگ را شروع کردید و می‌خواهید مخاطبانتان را گسترش دهید این موضوع دوچندان اهمیت پیدا می‌کند.

مرتبط‌ترین و پرطرفدارترین هشتگ‌ها را در حوزه فعالیت خود شناسایی و از آن‌ها در پست‌های خود استفاده کنید. با این کار احتمال این‌که مخاطبان جدید پیدایتان کنند بسیار بالا می‌رود. مخاطبانی که تا پیش از این از وجود شما بی‌اطلاع بوده‌اند.

برای پیدا کردن هشتگ‌های مرتبط با کار خود می‌توانید از ابزاری مثل Keyword Tool هم استفاده کنید تا فرآیند هدف‌گذاری هشتگ‌ها برایتان ساده‌تر شود.

در استفاده از هشتگ افراط نکنید. فقط از تعدادی از هشتگ‌های مرتبط با پست خود استفاده کنید و هشتگ‌های غیرضروری را کنار بگذارید.

علاوه بر همه این‌ها شما می‌توانید هشتگ‌های متناسبی با کار خود را ابداع کنید تا به گستره بزرگتری از مخاطبان دست یابید. دنبال‌کنندگان خود را تشویق کنید تا محتواهایی با هشتگ ابداعی برند شما پست کنند تا هشتگ معروف‌تر شود و آگاهی از برندتان را در شبکه‌های اجتماعی بالا ببرد.

ثبات داشته باشید

یکی از راه‌های حفظ توجه مخاطبان به صفحه شما این است که به‌طور منظم محتوای باکیفیت تولید و منتشر کنید. این منظم بودن باعث می‌شود آن‌ها در انتظار محتوای تازه شما باشند. این کار تعامل مخاطب با شما را به‌طور متمادی حفظ می‌کند.  

برای حفظ نظم انتشار محتوا، جدول زمانی داشته باشید. یا برای ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب محتوای پیوسته و سریالی برایشان آماده کنید.

برای مثال نصیر یاسین، با نام مستعار ناس دیلی، وعده داده بود که به مدت هزار روز، هر روز یک ویدیوی یک دقیقه‌ای  در فیسبوک خود آپلود کند. مردم شروع به پیگیری صفحه فیسبوک او کردند تا بدانند آیا او به قول خود عمل می‌کند یا خیر. ناس به قول خود عمل کرد و در نتیجه ۱۲ میلیون دنبال‌کننده به دست آورد و زندگی بسیاری را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داد.

اگرچه نظم در انتشار محتوا اهمیت زیادی دارد اما نباید کیفیت محتوا را فدای نظم انتشار کنید. اگر قرار بوده محتوایی را پست کنید اما موقعیتی پیش آمده که در زمان مقرر موفق به آماده کردن آن نشدید، با انتشار یک پست اطلاع‌رسانی کنید و به مخاطبان اطمینان دهید که در حال آماده‌سازی برای ارائه مطلب مورد نظر هستید.

از ویژگی استوری در شبکه‌هایی مثل اینستاگرام برای نشان دادن تصاویر ساده‌ای از روند کار استفاده کنید. این کار موجب حفظ تعامل مخاطبان با شما می‌شود.

با اینفلوئنسرهای دیگر همکاری کنید

در زمان شروع کار اینفلوئنسری و مواجه شدن با این چالش که حال باید چگونه خود را مطرح کنید و به مخاطب بشناسانید، شراکت و همکاری با اینفلوئنسرهای مشهور در حوزه کاریتان می‌تواند کمک بزرگی باشد. این کار امکان دسترسی به پایگاه مخاطبان آن‌ها را برای شما فراهم می‌کند و آن‌ها را به سمت پروفایل شما جذب می‌کند.

البته شما باید چیز مفیدی برای ارائه به آن اینفلوئنسرهای شناخته‌شده داشته باشید تا آن‌ها به همکاری با شما ترغیب شوند. اگر اینفلوئنسرهای بزرگ دور از دسترس هستند، حتی می‌توانید با میکرواینفلوئنسرهایی همکاری کنید که طرفداران کم اما بسیار فعالی دارند.

یک کیت رسانه‌ای ایجاد کنید

 کیت رسانه‌ای اصطلاحی است که به نوعی معرفی‌نامه دیجیتالی اشاره دارد و برای یک اینفلوئنسر می‌تواند مانند یک نمونه‌کار عمل کند. در کیت رسانه‌ای شما راه‌هایی را که با آن می‌توانید به برندها کمک کنید، نشان می‌دهید. چه یک برند برای همکاری به شما مراجعه کند و چه بخواهید برندی را معرفی کنید که می‌خواهید با آن کار کنید، داشتن یک کیت رسانه به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک اینفلوئنسر حرفه‌ای شناخته شوید که با اصول پیش می‌رود.

جزییات کیت رسانه‌ای شما باید شامل موارد زیر باشد:

·        معرفی خود و تخصصتان

·        تعداد فالوئرهایتان در شبکه‌های اجتماعی

·        جمعیت‌شناسی (دموگرافی) مخاطبان

·        نرخ تعامل

·        شرح همکاری‌های قبلی با برندها

·        گزینه‌های همکاری

این بخش می‌تواند مرجع شما باشد. به غیر از این، می‌توانید یک وبسایت بسازید تا به اعتبار خود بیفزایید و اعتماد مخاطبان هدفتان را بیشتر جلب کنید.

میزبان مسابقات باشید و جایزه اهدا کنید

یکی از راه‌های حفظ تعامل مخاطب این است که از روش «از من بپرس» (ask me anything) استفاده کنید و اجازه بدهید مخاطبان سوالاتشان را مطرح کنند و پاسخ دریافت نمایند. راه دیگر، برگزاری مسابقات و اهدای جوایز است. می‌توانید در ازای لایک و کامنت به فالوئرها جایزه پیشنهاد دهید یا از آن‌ها بخواهید دوستان خود را تگ کنند تا هدیه بگیرند.

به عنوان مثال مسابقه‌ای که در آن فالوئرها باید محتوای خاصی را با هشتگ شما بارگذاری کنند تا واجد شرایط برنده شدن شوند. شما هم برنده را به قید قرعه از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌کنید. اگر مسابقه را درست و اصولی برگزار کنید و برنده‌ها و جوایز را در زمان وعده داده شده اعلام نمایید، بر افزایش میزان مخاطبانتان موثر واقع می‌شود.

از امکان پخش زنده استفاده کنید

حفظ ارتباط شخصی با مخاطبان از مهم‌ترین ویژگی‌های یک اینفلوئنسر خوب است. بیشتر پلتفرم‌ها مثل اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک و… به کاربران اجازه می‌دهند از امکان پخش زنده (live) استفاده کنند. از این امکان به نفع خود استفاده کنید و با نگاهی اجمالی، پشت صحنه فعالیت‌هایتان را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. این کار به فالوئرها احساس صمیمیت القا می‌کند و وفاداری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

میزبانی یک جلسه پرسش و پاسخ به‌صورت زنده یکی از بهترین استراتژی‌ها در استفاده از امکان پخش زنده است زیرا تعامل مخاطب را با شما به میزان زیادی افزایش می‌دهد. در عین حال به شما امکان می‌دهد نسبت به نظرات و علائق آن‌ها آگاهی پیدا کنید. فقط یادتان نرود که درباره زمان این جلسه از قبل اطلاع‌رسانی کنید.

به طرفداران خود پاسخ دهید

هرچه جامعه دنبال‌کنندگانتان بیشتر رشد کند، افراد بیشتری پیدا می‌شوند که تمایل به اشتراک نظراتشان با شما خواهند داشت. پاسخ دادن به تمامی نظرات ممکن است دشوار و زمان‌بر باشد اما توصیه این است که تا حد امکان پاسخگو باشید. این کار اعتماد مخاطبان را به شما حفظ می‌کند.

گاهی ممکن است بتوانید پاسخ پرسش‌های مشترک را در قالب یک پست به تمام مخاطبان ارائه دهید. همچنین این امکان را دارید که هر بازخورد مثبتی را برای همه به نمایش بگذارید تا اعتماد به برندتان تقویت شود. برای آن‌که یک اینفلوئنسر محبوب باشید، نکته کلیدی این است که برای مخاطبان خود به همان اندازه که برایتان ارزش قائل هستند، ارزش قائل شوید.

پس با مفهوم اینفلوئنسر آشنا شدید، مزایا و چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌روست را دریافتید. همچنین با مهم‌ترین نکاتی که لازمه اینفلوئنسر شدن است نیز آشنا شدید. اگر هنوز هم حس می‌کنید به این کار علاقه دارید، زمینه فعالیت خود را پیدا و شروع به کار کنید و اگر به شهرت رسیدید، صداقت را از یاد نبرید.