چگونه با برنامه وفاداری مشتریان، برند خود را ارتقا دهیم؟

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
چگونه با برنامه وفاداری مشتریان، برند خود را ارتقا دهیم؟

برنامه‌های وفاداری مشتریان میلیاردها دلار ارزش برای بسیاری از خرده‌فروشان، خطوط هوایی، هتل ها و سایر شرکت ها دارد. با این حال بسیاری از شرکت های فعال در تجارت الکترونیک هنوز برنامه وفاداری مشتریان را به اقدامات خود اضافه نکرده‌اند.

هنگامی که از تاثیر و مزایای یک برنامه وفاداری مشتریان در درآمد و نتیجه نهایی آگاه شدید، زمان آن است که نکات زیر برای راه‌اندازی برنامه وفاداری مشتریان خود به کار بگیرید.

برنامه‌های وفاداری مشتریان بر اساس اعداد و ارقام

برنامه‌های وفاداری مشتریان ابزار مهمی برای افزایش فروش و حفظ مشتریان قدیمی هستند. آنها مجموعه‌ای از مزایا و تلاش‌های بازاریابی هستند که باعث می‌شود مشتریان قدیمی برای خرید دوباره بازگردند.

برخی از برنامه‌های وفاداری برای خریدهای مکرر تخفیف ارائه می‌کنند. در موارد دیگر، برنامه‌های وفاداری مشتریان مزایای انحصاری مانند دسترسی اولویت دار به محصولات جدید و… را ارائه می‌دهند. بسیاری از شرکت ها طرفداران پر و پا قرص برنامه‌های وفاداری مشتریان هستند زیرا مطالعات نشان می‌دهد که این برنامه‌ها می‌توانند فروش را افزایش دهند.

۱. اولویت برای بازاریابی شخصی

بر اساس گزارش eMarketer، شصت و هشت درصد از بزرگسالان ایالات متحده آن دسته از برنامه های وفاداری مشتریان را دوست دارند که به آن‌ها پیشنهادات و یا تخفیف‌های شخصی و انحصاری را بر اساس سابقه خریدشان ارائه می‌کنند. همین مطالعه همچنین نشان داد که مشتریان فروشندگانی را که پیشنهادهای وفاداری ویژه ارائه می‌دهند، به آنهایی که فقط تخفیف ارائه می‌دهند، ترجیح می‌دهند. در نهایت، مشتریانی که از برنامه‌های پاداش استفاده می‌کنند، بسیار بیشتر از کسانی که از برنامه‌های پاداش استفاده نمی‌کنند، هزینه می‌کنند.

۲. احتمال خریدهای مکرر

Wirecard اعلام کرده که بیش از 70٪ از مصرف کنندگان احتمالاً پس از دریافت پاداش برنامه وفاداری مشتریان، دوباره خرید می‌کنند. با این حال، برخی از پاداش ها موثرتر از دیگران هستند. بر اساس این مطالعه، مشتریانی که پاداش‌های برگشت نقدی و یا پیش‌پرداخت اعتباری دریافت می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که بار دیگر از همان برند خرید کنند.

۳. ایجاد درآمد قابل توجه

بر اساس اطلاعات eMarketer، پنجاه و یک درصد از درآمد استارباکس به برنامه وفاداری مشتری آن مرتبط است. در سال 2021، برنامه جوایز استارباکس دارای 24.2 میلیون عضو فعال در ایالات متحده بود که تأثیر یک برنامه وفاداری مشتریان بسیار کارآمد را بیشتر به اثبات رساند.

EL3XZfyUEAEXY1s.jpg

۴. بهبود تعاملات بازاریابی 

تحقیقات شرکت Incentive Solutions نشان می‌دهد که ایمیل های برنامه وفاداری تا ۵۵ درصد نرخ باز شدن و ۱۷ درصد نرخ کلیک دارند. با این حال، امروزه بیشتر مردم زمان بیشتری را در گوشی خود نسبت به رایانه رومیزی صرف می کنند. بنابراین، جای تعجب نیست که بیش از ۵۷ درصد از مشتریان مایلند از طریق تلفن هوشمند خود با برنامه‌های وفاداری مشتریان تعامل داشته باشند. با این شرایط سرمایه گذاری در یک اپلیکیشن موبایل احتمالاً گامی درست در مسیری درست است.

معرفی برنامه وفاداری مشتریان از طریق روش‌های مدرن بازاریابی

تفکر خارج از چارچوب و پیاده سازی ابزارهای بازاریابی مدرن می تواند به شرکت‌ها کمک کند تا متمایز شوند.

یک مثال خوب Sweetgreen، رستوران زنجیره‌ای آمریکایی است. این شرکت پس از استفاده از یک رویکرد بازاریابی منحصر به فرد، رشد عظیمی در مشتریان خود تجربه کرد.

اخیراً، Sweetgreen تحت بازنگری کامل برند قرار گرفت و از طریق یک کمپین بازاریابی ملی با ستاره تنیس، نائومی اوزاکا، با تاکید بر اهداف برند، همکاری داشت. این بازنگری با هدف بازسازی تصویر فست فود و تاکید بر غذای واقعی و همچنین تاکید بر مسائل اجتماعی مانند تغییرات آب و هوا و مسائل نژادی بود. Sweetgreen همچنین یک ظرف سالاد ویژه را با همکاری اوزاکا معرفی کرد و متعهد شد که از بنیاد آمریکایی‌ آسیایی‌ها و فعالیت‌هایشان حمایت کند.

ایجاد استراتژی های بازاریابی حول موضوعاتی که برای مصرف کنندگان اهمیت دارد به روشی منحصر به فرد و مدرن، راه بسیار خوبی برای ایجاد وفاداری مشتری و حفظ آن است.

راه اندازی یک برنامه وفاداری برای برند فروش آنلاین

برنامه وفاداری مشتریان چیزی بیش از امتیاز و پاداش است. این موضوع در مورد درک چیزی است که مشتریان شما را به تعامل و خریدهای مکرر سوق می دهد.

از داده‌ها و بینش‌های به دست آمده برای تسریع تلاش‌های بازاریابی خود استفاده کنید و به مشتریان بسیار در تعامل و بسیار ارزشمند خود برای خرید و تعامل پاداش دهید. این امر ارزش طول عمر مشتریان را افزایش می دهد و به ایجاد منبع درآمد پایدار کمک می‌کند.

برای اجرای موفقیت آمیز برنامه وفاداری خود، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

خریدهای تکراری

برخی از اقلام مانند غذا و مکمل ها بیشتر از بقیه خریداری می‌شوند. تاریخچه فروش خود را مرور کنید و ببینید چند مشتری خریدهای تکراری انجام داده‌اند. اگر این عدد کم است، می توانید آن را با یک برنامه وفاداری مشتریان تقویت کنید.

انگیزه و مشوق

چگونه مشتریان خود را به خرید محصولات خود تشویق می‌کنید؟ می توانید از جوایز نقدی، اعتبار در فروشگاه شما و محصولات رایگان استفاده کنید. با این حال، این‌ها تنها گزینه‌های موجود نیستند. همچنین ممکن است دسترسی زودهنگام به فروش جمعه سیاه خود را ارائه دهید تا مشتریان وفادار بهتر و راحت‌تر انتخاب کنند. به یاد داشته باشید، می‌توانید از مشوق‌های با زمان محدود نیز استفاده کنید، مانند پاداش وفاداری خاص برای خرید در ماه نوامبر.

ردیابی

اگرچه یک برنامه وفاداری هوشمندانه می تواند فروش شما را افزایش دهد، اما بدون هزینه نیست. به خاطر داشته باشید که کارکنان شما باید برنامه را مدیریت کنند. همچنین پیگیری نتایج این برنامه ضروری است. مهم است که ببینید چه چیزی جواب می‌دهد و چه چیزی به موقع نیست، بنابراین می توانید تغییرات لازم را ایجاد کنید. پیگیری خریدهای برنامه وفاداری به صورت دستی می تواند زمان بر باشد و کارکنان شما را از سایر وظایف مهم خود دور نگه دارد. می‌توانید با ابزارهای آنالیز، خریدها را از طریق کدهای کوپن و یا سایر روش‌ها ردیابی کنید.

ظرفیت

راه اندازی یک برنامه وفاداری به زمان و تداوم و تلاش نیاز دارد. اگر تیم بازاریابی شما در حال حاضر کارهای زیادی برای انجام دارد، ممکن است بخواهید اجرای برنامه وفاداری مشتری را به زمان دیگری موکول کنید. در این سناریو، برای یادآوری جایی یادداشت کنید تا چند ماه دیگر به برنامه وفاداری و طراحی و اجرای آن برگردید.

برنامه های وفاداری و همکاری در فروش خود را ادغام کنید

هنگامی که برنامه وفاداری شما راه اندازی شد، از این نکات برای ادغام برنامه های همکاری در فروش و وفاداری مشتریان استفاده کنید.

یک برنامه وفاداری برای شرکت های همکار در فروش طراحی کنید

برای جذب شرکت‌های همکار در فروش با بهره وری بالا و ادامه آنها به تبلیغ کالاها یا خدمات شما، می توانید یک برنامه وفاداری به طور ویژه برای همکاران فروش یا همان افیلیت مارکترها طراحی کنید. می‌توانید برای کسانی که سفارش های قابل توجهی را برای برند شما رقم زده‌اند، پاداش های خاصی در نظر بگیرید. اگر مطمئن نیستید چه کاری باید انجام دهید، به برنامه‌های وفاداری ارائه شده توسط هتل های زنجیره ای بزرگ مانند هیلتون و خطوط هوایی برای الهام گرفتن نگاه کنید. شرکت‌های همکار در فروش با انگیزه، خرید‌های بیشتری را برای برند رقم می‌زنند

به روز رسانی اقلام برنامه همکاری‌در فروش

در مرحله بعد، باید بسته خوش آمدگویی، صفحات وب سایت و ایمیل‌های مخصوص برنامه همکاری در فروش خود را به روز کنید تا توجه را به برنامه بعدی خود جلب کنید. همچنین ممکن است بخواهید صفحه ثبت نام برنامه همکاری در فروش خود را به روز کنید تا مزایای آن را برای شرکت‌های افیلیت خود برجسته کنید.

برنامه جدید را با شرکت های همکار در فروش در میان بگذارید

ایمیل بفرستید و وبینارهایی را برای شرکت های افیلیت خود برگزار کنید تا آنها را با برنامه جدید آشنا کنید. همچنین ممکن است بخواهید یک رویکرد “VIP” برای شرکت های افیلیت با حجم بالا در نظر بگیرید. تماس مستقیم با آنها را مد نظر داشته باشید و آنها را در مورد برنامه جدید راهنمایی کنید.

ردیابی و گزارش نتایج

مرحله آخر این است که فرآیند گزارش‌دهی خود را به روز کنید. یک یا چند شاخص کلیدی عملکرد (KPI) مشخص کنید و آن‌ها را به گزارش بازاریابی ماهانه خود اضافه کنید. به این ترتیب، می‌توانید فروش برنامه های وفاداری را دنبال کنید. ردیابی این رقم به شما کمک می کند تا متوجه شوید که آیا برنامه وفاداری شما در طول زمان در حال رشد است یا خیر.

از گیمیفیکیشن برای رشد استفاده کنید

برای تقویت بیشتر برنامه وفاداری خود، با استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن بهره ببرید و آن‌ها را امتحان کنید. به عبارت دیگر، عناصر بازی مانند امتیاز، جوایز، پلتفرم های رقابتی و تابلوی امتیازات را به برنامه خود اضافه کنید.

اگرچه برنامه های پاداش‌دهی قبلاً این عناصر را در بطن خود گنجانده‌اند، اما استفاده از این فناوری گیمیفیکیشن (بازی پردازی) می تواند برنامه وفاداری شما را حتی موثرتر از پیش کند. بازی‌ها همیشه به این شناخته می‌شوند که می‌توانند جنبه رقابتی را در همه افراد به نمایش بگذارند. با گیمیفیکیشن (بازی‌پردازی)، می توانید فعالیت شرکت‌های همکار در فروش خود را افزایش دهید، بدون اینکه آنها را مجبور به انجام کاری کنید. کسب امتیاز و صعود در جدول امتیازات، به آن‌ها انگیزه می‌دهد.

در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می توانید برای افزایش بهره‌وری شرکت‌های افیلیت (همکار در فروش) خود استفاده کنید:

۱. یک تابلوی امتیازات از زیرمجموعه های برتر خود ایجاد کنید تا در آن افیلیت‌مارکترها ببینند چقدر درآمد ایجاد کرده‌اند. این یک روش عالی برای ایجاد انگیزه در شرکت‌های افیلیت شما، شرکت دادن آنها در یک رقابت دوستانه و تشویق آنها به عملکرد بهتر است.

2. برای آگاهی‌بخشی از سطح عملکرد و میزان پیشرفت، نشان (badge) اهدا کنید. به موفق‌ترین شرکت‌های افیلت خود با نشان‌های خاص پاداش دهید تا بدانند تلاش و کار سختشان بی‌توجه نمی‌ماند.

۳. ارز درون فروشگاهی را به موفق‌ترین شرکت‌های افیلیت خود پیشنهاد دهید. حتی می‌توانید یک نوار پیشرفت ایجاد کنید که نشان دهد یک افیلیت مارکتر چقدر به کسب یک کارت هدیه مجازی ۱ میلیون تومانی بر اساس فعالیتش نزدیک است.

جمع‌بندی

با یک برنامه وفاداری قدرتمند، می‌توانید درآمدهای خود را بسیار سریع‌تر از رقبای خود افزایش دهید و اطمینان حاصل کنید که مشتریان قدیمی‌تان باز خواهند گشت. در واقع، طبق گزارش Bondl Loyalty، اعضای برنامه‌های وفاداری مشتریان محبوب ۷۷ درصد بیشتر احتمال دارد که آن برند را در میان رقبا انتخاب کنند. با این اوصاف، برنامه‌های پاداش فقط برای افزایش فروش شما نیستند، بلکه برای ایجاد انگیزه در شرکت‌های همکار در فروش نیز مناسب هستند.

نیازی به گفتن نیست، یک برنامه وفاداری که هوشمندانه طراحی شده است، می‌تواند به شما کمک کند تا همکاران فروش بسیار موثری را جذب کنید. اما، با افزایش حجم و پیچیدگی برنامه‌های همکاری در فروش و وفاداری مشتریان شما، مدیریت فعالیت‌ها می تواند چالش برانگیز باشد. ردیابی فعالیت شرکت‌های افیلیت، تعیین کمیسیون‌ها و رسیدگی به پرداخت‌ها می‌تواند برای کارکنان شما بسیار سخت باشد و آنها را از کارهای مهمتر دور نگه دارد.

خوشبختانه، نیازی به ردیابی دستی چنین فعالیتی نیست. با افیلیو، بزرگ‌ترین پلتفرم هکاری در فروش در ایران، می‌توانید نحوه ویرایش پیشنهادات، شناسایی تقلب در شرکت‌های افیلیت و استفاده از لینک‌های ارجاع را انجام دهید.