یک دعوت به اقدام (CTA) خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
یک دعوت به اقدام (CTA) خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر صاحب یک وبسایت هستید حتما از راه‌اندازی آن هدفی داشته‌اید. هدف اصلی سایت شما ممکن است فروش محصولات، تولید لید، ثبت نام و… باشد. اگر بخواهید بازدیدکنندگان سایت شما واکنش خاصی انجام دهند، طراحی یک دعوت به اقدام (CTA) متقاعدکننده بسیار مهم می‌شود.

istockphoto-980595846-170667a.jpg

فرق یک CTA جذاب با بقیه کال تو اکشن‌ها چیست؟

متاسفانه برای CTA (Call To Action) یک تمپلیت ثابت جذاب وجود ندارد که همه جا کار کند. دکمه CTA ای که برای یک وبسایت خوب کار کرده، لزوما برای وبسایت دیگر خوب نیست. اما اصولی وجود دارد که با رعایت آن‌ها متوجه می‌شوید که برای محصول، مخاطب و مدل کسب‌وکار شما چه روشی بهتر از همه کار می‌کند. با خواندن ادامه این مقاله با ۱۱ ویژگی یک دکمه CTA متقاعدکننده آشنا می‌شوید.

۱. آن‌ها قانع‌کننده هستند

مهم‌ترین قسمت دکمه CTA متن آن است. این دکمه باید طوری باشد که افراد را به کلیک کردن روی آن متقاعد کند. بهترین روش برای این کار این است که در آن برای آنان منفعت شخصی ایجاد کنید. متن باید طوری دقیق باشد که آن‌ها بعد از بازدید CTA دقیقا بدانند که با کلیک روی آن قرار است چه چیزی دریافت کنند.

۲. آن‌ها شفاف و مختصرند

متن دکمه CTA شما باید مختصر  باشد و مستقیم به اصل موضوع اشاره کند. معمولا توصیه می‌شود که از بیش از ۵ کلمه استفاده نکنید.

۳. آن‌ها مشوق یک اقدام هستند

دکمه CTA باید با فعلی شروع شود که افراد را به یک واکنش تشویق می‌کند. فعل‌هایی مثل دریافت کنید یا دانلود کنید. به این‌ها کلمات محرک گفته می‌شود. به‌عنوان مثال:

·        رایگان دریافت کنید

·        هم‌اکنون دانلود نمایید

·        برای تسویه‌حساب اینجا کلیک کنید

·        دسترسی انحصاری داشته باشید

کلمات دستوری مثل ارائه کردن یا ثبت نام کردن را با کلماتی مثل دریافت یا تلاش جایگزین کنید. به آن‌ها دلیل خوبی برای انجام کاری که از آن‌ها می‌خواهید انجام دهند، ارائه دهید. اگر برای نوشتن متن CTA زمان زیادی صرف کردید و هنوز نمی‌دانید باید چه بنویسید، از این روش آزمایش کنید:

فکر کنید اگر از کاربر خود بپرسید قصد دارد چه کاری انجام دهد او چه می‌گوید؟

اگر فکر می‌کنید می‌گوید: می‌خواهم قیمت را مقایسه کنم، دکمه CTA شما باید این باشد: «قیمت را مقایسه کنید».

۴. زبان آن‌ها اول‌شخص است

بیشتر مواقع وقتی برای متن دکمه CTA به‌جای دوم‌شخص از اول‌شخص استفاده می‌شود، درصد نرخ کلیک به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. مثلا به جای اینکه بنویسید «کتاب رایگان خود را دریافت کنید» بنویسید «دریافت کتاب رایگان من».

چرا اول شخص بیشتر توجه‌ها را جلب می‌کند؟ زیرا آن کار را از دید کاربر نشان می‌دهد. می‌توانید این روش را تست کنید و ببینید برای مخاطبان شما کدام یک بهتر جواب می‌دهد.

۵. حس فوریت ایجاد می‌کنند

مردم اگر فکر کنند وقت زیادی برای داشتن چیزی ندارند، بیشتر برای داشتن آن کنجکاو می‌شوند. معمولا چیزهای دور از دسترس ارزشمندتر به‌نظر می‌رسند.

اصولا عرضه و تقاضا همین است: هرچه دسترسی کاهش پیدا کند، تقاضا افزایش پیدا می‌کند. شما می‌توانید این اصل را در CTA پیاده‌سازی کرده و نتایج عالی آن را مشاهده کنید.

ممکن است همیشه نتوانید از تاکتیک کمبود استفاده کنید اما می‌توانید حس فوریت ایجاد کنید؛ حتی با اضافه کردن یک کلمه مثل «اکنون» به CTA خود.

۶. آن‌ها شامل اطلاعات اضافی هستند (در صورت لزوم)

گاهی شاید لازم باشد اطلاعات اضافی به بازدیدکنندگان خود بدهید تا انتظارات درستی در آنان ایجاد شود و نگرانی‌هایشان در مورد اقدامی که از آن‌ها می‌خواهید انجام دهند، کاهش یابد. مثلا:

·        توصیف‌ها و بررسی‌ها

·        ضمانت بازگشت پول

·        مزایای مهم (ارسال رایگان دو روزه)

این عبارات، محرک‌های کلیک هستند و در حالی که همیشه ضروری نیستند، گاهی CTR ها (نرخ کلیک) را بهبود می‌دهند.

istockphoto-1269812140-170667a.jpg

۷. از دست دادن آن‌ها غیرممکن است

اگر متن شما بسیار خوب و قانع‌کننده باشد اما دکمه کال تو اکشن قابل دیدن نباشد، بی‌فایده است. پس باید مطمئن شوید که کسی CTA شما را از دست نمی‌دهد. این دکمه باید آنقدر بزرگ باشد که از دور هم دیده شود اما نه آنقدر بزرگ که در صفحه مضحک به‌نظر بیاید.

اگر از اندازه دکمه CTA خود مطمئن نیستید، آن را روی کامپیوتر خود باز کنید و ۱۰-۱۵ قدم عقب بروید. دکمه باید از این فاصله به راحتی دیده شود، اگر نه باید آن را بزرگتر کنید.

۸. در آن‌ها از رنگ‌های متضاد استفاده می‌کنند

طراح‌ها و مارکترها همیشه به دنبال رنگی هستند که بیشترین کانورت (تبدیل) را داشته باشد اما رنگ ثابتی برای این موضوع وجود ندارد. افراد معمولا به رنگ‌های متمایز، بیشتر توجه نشان می‌دهند. رنگ دکمه CTA وقتی واقعا توجه افراد را به خود جلب می‌کند که با رنگ زمینه صفحه‌ای که در آن قرار گرفته متضاد و متمایز باشد. (در حالی که همچنان با کل پالت رنگی در صفحه مطابقت دارد.)

۹. پیدا کردن آن‌ها ساده است

کاربر نباید به دنبال CTA بگردد، بلکه اگر آماده است که قدم بعدی را بردارد CTA باید جایی قرار گرفته باشد که به وضوح دیده شود و کاربر به‌راحتی آن را ببیند. هرگز کاری نکنید که لازم باشد کاربرانتان برای پیدا کردن CTA شما به عقب برگردند. طی جریان طبیعی که کاربر طی می‌کند، اگر فرمی را پر می‌کند یا اطلاعات محصول را می‌خواند، دکمه CTA باید درست زیر محتوایی باشد که با آن در حال تعامل است. ممکن است بگویید این موضوع بدیهی است اما بسیاری از وبسایت‌ها CTA خود را در مکان اشتباهی قرار می‌دهند؛ حتی برخی برندهای معروف مثل اپل!

اگر صفحه طولانی است و اطلاعات زیادی در آن وجود دارد باید دکمه CTA را بالای صفحه قرار دهید و در پایین صفحه هم آن را اضافه کنید. در مجموع بسته به طول صفحه باید CTA را به تعداد مناسب در بین محتواها پخش کنید.

۱۰. آن‌ها با سایر CTA ها رقابت نمی‌کنند

وقتی افراد با انتخاب‌ها و گزینه‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوند، معمولا احتمال کمتری دارد که اقدامی انجام دهند. (پدیده choice overload در روانشناسی). فرآیند بررسی اطلاعات و مقایسه آن‌ها با یکدیگر آنقدر تلاش ذهنی می‌طلبد که گاهی افراد ترجیح می‌دهند کار راحت‌تر را انجام دهند و بدون آنکه چیزی را انتخاب کنند، صفحه را ترک نمایند و به سراغ چیزهای دیگر بروند.

بدترین کار این است که CTA های خود را طوری طراحی کنید که همه آن‌ها برای جلب توجه با هم رقابت کنند!

از خود بپرسید: مهمترین اقدامی که می‌خواهم افراد در این صفحه انجام دهند، چیست؟

نحوه پاسخ به این سوال بسته به نوع صفحه‌ای که برای آن طراحی می‌کنید، متفاوت خواهد بود.

اگر در حال طراحی لندینگ پیج (صفحه فرود) هستید، شعار شما باید «یک صفحه، یک هدف» باشد. روی تشویق کاربران به انجام یک اقدام خاص تمرکز کنید.

اگر نیاز دارید چند CTA ارائه دهید، باید بیشتر از یک دکمه CTA در صفحه قرار دهید. مثلا ممکن است در صفحه اصلی شما یک دکمه برای ثبت نام و یک دکمه برای ورود به سیستم وجود داشته باشد.

اگر لازم است چندین کار را به کاربر پیشنهاد دهید، ابتدا او را در کاری که اولویت دارد راهنمایی کنید.

دکمه‌های CTA متقاعد کننده در اولویت هستند. از سلسله‌مراتب بصری برای وزن دادن به مهم‌ترین مسیر تبدیل (کانورژن) استفاده کنید. CTA اصلی شما همیشه باید از نظر بصری چشمگیرترین باشد و بقیه باید کمتر جلب توجه کنند.

۱۱. آن‌ها به‌طور منظم آزمایش و بهینه‌سازی می‌شوند

بهترین نرخ تبدیل آن نرخ تبدیلی است که از ماه گذشته بیشتر باشد. تنها راه برای اطمینان از اینکه دکمه‌های CTA شما تا حد ممکن متقاعدکننده هستند این است که آن‌ها را به طور منظم آزمایش کنید. سعی کنید متن، اندازه، رنگ، محل قرارگیری و سبک آن‌ها را تغییر دهید. حتی تغییرات کوچک می توانند تاثیر زیادی داشته باشند.

برای آن‌که بفهمید چه چیزی بهتر کار می‌کند می‌توانید از A/B تست استفاده کنید.

در نهایت…

ساخت یک دکمه CTA آسان است، اما برای طراحی یک CTA متقاعد کننده که توجه افراد را جلب کرده و آن‌ها را وادار به کلیک کند، مهارت لازم است.