فهرست
همکاری در فروش (Affiliate Marketing) و اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing) تا حدودی شبیه به هم هستند، اما چند تفاوت اساسی میان این دو وجود دارد که باید متوجه آنها بود. اگر به دنبال کسب درآمد آنلاین هستید، آگاهی از این تفاوتها به شما در انتخاب مسیر پیشرو کمک می کند. اینکه بتوانید تصمیم بگیرید که تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر برای شما انتخاب بهتر و مناسبتری است یا تبدیل شدن به یک افیلیت مارکتر.
به طور خلاصه، اینفلوئنسر مارکتینگ شامل گسترش دهان به دهان برند (Word of Mouth) و آگاهیرسانی درباره برند و محصولات برندها است، در حالی که همکاری در فروش یک مدل بازاریابی مبتنی بر عملکرد است که مستقیماً منجر به فروش میشود. برای آشنایی بیشتر با این دو مدل بازاریابی و کسب درک و بینشی عمیقتر به تفاوت همکاری در فروش و اینفلوئنسر مارکتینگ تا انتهای این مطلب با آکادمی افیلیو همراه باشید.
همکاری در فروش چیست؟
اگر بازدیدکنندگانی که از طریق لینک افیلیت منحصر به فرد شما وارد سایت فروشنده شدهاند، محصولی را ازفروشنده خریداری کنند یا اشتراک خدماتی را تهیه کنند، اعتبار آن خرید را به کمک لینک افیلیت به شما اختصاص داده میشود و به ازای آن کمیسیون یا همان پورسانت دریافت خواهید کرد که بسته به قیمت و نوع محصول یا خدمات درصد و مقدار آن متفاوت است. در واقع افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش نوعی از مدل تقسیم درآمد است.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
اصطلاح “اینفلوئنسر مارکتینگ” اصطلاحی جدیدتر از “افیلیت مارکتینگ” است، اما افراد مشهور یا تاییدیه های افراد متخصص قدمتی بیش از چندین قرن دارند. به عنوان مثال، در دهه 1760، سازنده معروف چینی و سرامیک Wedgwood شروع به استفاده از تأییدیه های سلطنتی به عنوان ابزاری برای بازاریابی و برندینگ کرد.
اینفلوئنسر مارکتینگ امروزی دیگر فقط به افراد مشهور و سرشناس وابسته نیست. در عوض، برندها از اینفلوئنسرها (به عنوان سفیران برند نیز شناخته میشوند) که معمولاً دنبال کنندگان زیادی در شبکههای اجتماعی دارند استفاده میکنند تا در مورد برند خود اطلاعاتی را منتشر کنند و آگاهیرسانی کنند.
افیلیت مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟
تعداد مخاطبان
در اصل، اینفلوئنسرها می توانند افیلیت مارکتر باشند، اما افیلیت مارکترها همیشه نمی توانند اینفلوئنسر باشند.
اگر مخاطب نداشته باشید، نمیتوانید کسی را تحت تأثیر قرار دهید و هیچ برندی شما را به عنوان یک اینفلوئنسر نمیشناسد. با این حال، میتوانید به عنوان افیلیت مارکتر شروع به فعالیت کنید و به بسیاری از برنامهها یا پلتفرمهای همکاری در فروش بپیوندید، بدون اینکه هیچ گروه یا کامیونیتی ای از جانب خود داشته باشید.
پرداخت
در بیشتر مواقع، افیلیت مارکترها تنها زمانی کمیسیون دریافت میکنند که مشتری سرنخ (لید) روی لینک افیلیت آنها کلیک کند و سپس محصولی را در سایت فروشنده خریداری کند. کمیسیون یا پورسانت معمولاً درصدی از قیمت فروش است که به صورت معوقه پرداخت میشود.
اما اینفلوئنسرها معمولاً به ازای هر پست یا نام بردن از یک برند در شبکه ها و رسانههای اجتماعی به صورت پیشپرداخت دستمزد دریافت میکنند. در برخی از موارد ممکن است پاداشهایی مبتنی بر عملکرد نیز وجود داشته باشد، اما الزامی نیست.
اهداف و مقاصد
هدف اینفلوئنسر مارکتینگ غالباً ایجاد آگاهی از برند برای شرکتی است که با آن کار می کنید.
با این حال، می تواند برای شروع فروش به طور مستقیم نیز موثر باشد. از طرف دیگر، همکاری در فروش فقط متمرکز بر فروش مستقیم است.
نوع همکاری با برند یا فروشنده
اینفلوئنسر مارکتینگ معمولاً شامل برقراری تعامل زیادی بین برند و اینفلوئنسرهای آن است. برند انتظارات مشخصی از پیامی که میخواهد یک اینفلوئنسر منتقل کند دارد و بایدها و انتظارات خود را از قبل به اینفلوئنسر منتقل میکند.
افیلیت مارکترها اغلب هیچ تعامل شخصی با فروشندهای که او را تبلیغ میکنند ندارند یا این تعاملات بسیار کم است. اکثر پلتفرمها و شبکههای همکاری در فروش قوانین مشخص و شفافی در مورد اینکه چه کارهایی توسط ناشران مجاز است و چه کارهایی را به آنها اجازه انجام نمیدهند دارند. اما این پلتفرمها ناشران (افیلیت مارکترها) خود را مدیریت ذرهبینی (micromanagement) نمیکنند. برای مثال، لازم نیست قبل از انتشار یک نوشته در وبلاگ یا یک پست در رسانههای اجتماعی آن را تأیید کنند.
ترافیک ارگانیک (رایگان) در مقابل ترافیک پولی
افیلیت مارکترها اغلب هم به ترافیک ارگانیک و هم تبلیغات پولی متکی هستند تا منجر به فروش فروشنده شوند.
اما در مقابل، اینفلوئنسرها هرگز برای ترافیک، پولی پرداخت نمی کنند، چون از قبل طرفداران و دنبالکنندگان زیادی دارند.
اندازه گیری بازده سرمایه گذاری (ROI)
از آنجایی که افیلیتمارکترها پولی دریافت نمیکنند، مگر اینکه سرنخهایی (لید) که به وبسایت فروشنده ارسال میکنند، خریدی انجام دهند، هر یک فروش ایجاد شده توسط افیلیت مارکتر باید برای او و فروشنده درآمد ایجاد کند.
اندازه گیری موفقیت کمپین های اینفلوئنسر مارکتینگ دشوارتر است.
به طور ساده، میتوانیم اینفلوئنسر مارکتینگ را با یک بیلبورد در بزرگراه مقایسه کنیم. حتی اگر روزانه 10,000 خودرو از کنار آن عبور کنند، چگونه متوجه میشوید که این کمپین موفق بوده و هزینههای بیلبورد را توجیه میکند یا خیر؟ چند نفر بر اساس بیلبوردی که در کنار جاده قرار گرفته طرفدار برند شما خواهند شد؟
پاسخ ساده این است که در بیشتر موارد، این مساله اصلاً اهمیتی ندارد. برندهای برتر میدانند که اگر تبلیغات را متوقف کنند، مشتریان خود را در مقابل برندهای رقیب از دست خواهند داد – “از دل برود هر آنکه از دیده برفت”. به همین دلیل، برندها معمولاً نمیتوانند میزان در معرض دید قرار گرفتن برند را با مفاهیم مالی اندازهگیری کنند. آنها میدانند که از طریق کمپینهای موفق اینفلوئنسر مارکتینگ، میتوانند مشتریانی به دست آورند و مشتریان خود را حفظ کنند، اگرچه تعیین اعداد دقیق غیرممکن است.
با وجود موارد فوق، قرار گرفتن برند در معرض دید را تا حدودی می توان با معیارهای زیر اندازه گیری کرد:
- افزایش ترافیک وبسایت
- افزایش ثبتنام ایمیل
- دنبالکنندگان جدید شبکههای اجتماعی
- میزان افزایش تعامل در رسانههای اجتماعی
- افزایش فروش
پلتفرمهای مورد استفاده
به طور معمول محبوبترین پلتفرمها برای اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب هستند. با اینحال، پلتفرمهای جدیدتر مانند TikTok به طور فزایندهای در حال محبوبتر شدن هستند. اکثر اینفلوئنسرها شهرت خود را در رسانههای اجتماعی ایجاد کردهاند. اگرچه آنها معمولاً رسانههای اجتماعی را بر وبلاگنویسی ترجیح می دهند، با اینحال بسیاری از آنها وبلاگهای پرمحتوا و فعّالی دارند.
رسانههای اجتماعی نقش مهمی در افیلیت مارکتینگ ایفا میکنند، اما طبق آمار تقریبا 65 درصد از افیلیت مارکترها از طریق وبلاگ نویسی ترافیک ایجاد میکنند. بنابراین برخلاف اینفلوئنسرها که رسانه های اجتماعی را بر وبلاگ نویسی ترجیح مدهند، اکثر افیلیت مارکترها، وبلاگ نویسی را بر رسانههای اجتماعی ارجح میدانند.
همکاری در فروش یا اینفلوئنسر مارکتینگ؟
اینفلوئنسر مارکتینگ و همکاری در فروش دو مدل بازاریابی متفاوت هستند. با اینحال، این دو شیوه کاملاً منحصر بهفرد نیستند. اگر دنبال کنندگان زیادی در رسانههای اجتماعی دارید، دلیلی وجود ندارد که نتوانید اینفلوئنسر مارکتینگ و افیلیت مارکتینگ را کنار هم انجام دهید.
هر دو روش بازاریابی، افیلیت مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ ،دارای مزایا و معایبی هستند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این دو روش میپردازیم.
مزایا و معایب اینفلوئنسر مارکتینگ
مزایا:
پیش پرداخت
اینفلوئنسرها معمولاً پیش پرداخت دریافت می کنند. آنها ریسکی برای سرمایه گذاری زمان و تلاش خود را در چیزی که ممکن است حتی یک ریال هم برای آنها نداشته باشد، ندارند.
هدایای رایگان
برندها معمولاً به اینفلوئنسرها محصولات رایگان یا دسترسی رایگان به خدمات خود می دهند.
معایب:
پرداخت ها فقط یک بار است
پس از تکمیل یک کار ( مگر اینکه مشتریان دیگری در صف درخواست قرار بگیرند) درآمد شما از اینفلوئنسر مارکتینگ به صفر میرسد.
مقدار بیشتر پرداختها تقریباً کم است
اینفلوئنسرهای برتر مانند کندال جنر ممکن است صدها هزار دلار از یک برند برای یک پست اینستاگرام بخواهند. با این حال، اینفلوئنسرهای کوچک یا میکرو اینفلوئنسرها با حداکثر 10,000 فالوور می توانند برای هر پست 100 دلار درآمد داشته باشند. این مبلغ برای افرادی که زیر 100,000 فالوور دارند به 200 دلار افزایش مییابد. مبلغ واقعی تبلیغات از یک حساب به حساب دیگر متفاوت است.
به دنبال کنندگان زیادی نیاز دارید
برای کسب درآمد مناسب از اینفلوئنسر مارکتینگ، معمولاً به صدها هزار یا در حالت ایدهآل یک میلیون یا بیشتر دنبال کننده در هر اکانت شبکه اجتماعی خود نیاز دارید. اگر حداقل 5,000 فالوور ندارید، بعید است که برندی بخواهد با شما کار کند.
توجه: هرگز دنبالکننده شبکههای اجتماعی خریداری نکنید! برخی از افراد فکر می کنند که با خرید دنبالکننده (فالوور) می توانند یک شبه به یک اینفلوئنسر تبدیل شوند. در واقع برندها فقط به تعداد دنبالکنندگان شما توجه نمیکنند، بلکه به نحوه تعامل دنبالکنندگان شما با پست های رسانه های اجتماعی شما نیز توجه می کنند. اگر شخصی بیش از 10,000 دنبالکننده داشته باشد اما به ندرت لایک یا کامنتی دریافت کند و تعداد لایک و کامنتها نسبتاً کم باشد، متوجه میشوند که فالوورهای شما احتمالا جعلی هستند.
مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ
مزایا:
درآمد غیرفعال (پسیو)
جمله “در زمان خواب هم پول در بیاورید” ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، اما افیلیت مارکتینگ می تواند منبع خوبی برای درآمد غیرفعال باشد، حتی زمانی که در تعطیلات هستید.
بدون محدودیت
هیچ محدودیتی برای مقدار پولی که می توانید از افیلیت مارکتینگ به دست آورید وجود ندارد. با این حال، تبدیل شدن به یک ناشر فوق العاده، تلاش زیادی میطلبد. همان قدر که مایه بذارید همان قدر خروجی دریافت میکنید.
ابزارهای افیلیت مارکتینگ در اختیار شما هستند
اکثر برندهای معتبر تمامی ابزارهایی (مانند بنرها، قالبهای ایمیل و …) را که برای تبلیغ محصولات آنها نیاز دارید را در اختیار شما میگذارند. به نفع خود آنهاست که ارسال مشتری سرنخ(لید) را برای شما آسان کنند.
موانع ورود کم
معمولاً ثبت نام برای اکثر برنامه های افیلیت مارکتینگ سریع، آسان و رایگان است. در حالی که برخی از برنامهها به طور خودکار درخواست شما را تأیید میکنند، برخی دیگر به صورت دستی همه درخواستها را مورد بررسی قرار میدهند.
برندهای متفاوتی را در یک نیچ تبلیغ کنید
در افیلیت مارکتینگ نیازی نیست که شما قرارداد انحصاری با یک برند امضا کنید و دیگر رقبای آن برند را تبلیغ نکنید. شما آزاد هستید که انتخاب کنید که چه برندهایی را می خواهید تبلیغ کنید. در طول راه بیاموزید – قبل از اینکه بتوانید از افیلیت مارکتینگ درآمد کسب کنید، لازم نیست در آن متخصص و حرفهای باشید. اکثر افیلیت مارکترها در طول مسیر یاد میگیرند که چگونه میتوانند عملکرد بهتری داشته باشند.
معایب:
زمانبر است
ممکن است 6 تا 12 ماه طول بکشد تا شروع به دریافت کمیسیونی قابل توجه از افیلیت مارکتینگ کنید. مگر اینکه مایل به پرداخت هزینه برای جذب ترافیک باشید.
بدون ضمانت درآمد
برندها نمی توانند تضمینی برای کسب درآمد به ناشران برنامه افیلیت مارکتینگ خود ارائه دهند. این به شما بستگی دارد که تلاش لازم را برای دریافت خروجی قابل قبول انجام دهید.
افیلیت مارکتینگ در مقابل اینفلوئنسر مارکتینگ، کدام یک برای من بهتر است؟
اینفلوئنسر مارکتینگ و افیلیت مارکتینگ دو رویکرد برای کسب درآمد آنلاین هستند. با این حال، شما می توانید هر دو را همزمان در کنار هم انجام دهید – اگر مخاطبان و دنبالکنندگان زیادی در رسانه های اجتماعی دارید، دلیلی وجود ندارد که نتوانید اینفلوئنسر مارکتینگ و افیلیت مارکتینگ را در کنار هم انجام دهید!
به طور خلاصه، اینفلوئنسر مارکتینگ شامل بازاریابی دهان به دهان و ایجاد آگاهی در مورد یک برند و قرار گرفتن برند در معرض دید (brand exposure) است. افیلیت مارکتینگ یک مدل بازاریابی مبتنی بر عملکرد برای منجر شدن به فروش سریع است.
در اصل، اینفلوئنسرها میتوانند افیلیت مارکتر هم باشند، اما افیلیت مارکترها همیشه نمیتوانند اینفلوئنسر باشند، مگر اینکه دنبالکنندگان زیادی در رسانههای اجتماعی داشته باشند.
آیا حضور گستردهای در رسانههای اجتماعی ندارید؟
ایده کسب درآمد غیرفعال آنلاین بدون محدودیت در میزان درآمد را دوست دارید؟
اگر پاسخ شما مثبت است، تبدیل شدن به یک افیلیت مارکتر میتواند ایده هوشمندانهای باشد.
و اگر تجربه بازاریابی آنلاین ندارید یا آشنایی کمی با آن دارید، نگران نباشید! کارشناسان افیلیو میتوانند به شما کمک کنند و شما را راهنمایی کنند.
افیلیو بزرگترین پلتفرم افیلیت مارکتینگ در ایران است و با برندها و فروشندگان متعددی نظیر دیجیکالا و همچنین با بیش از 1500 ناشر همکاری دارد.
برای ثبتنام در پلتفرم افیلیو کلیک کنید
.
0 نظر