استراتژی‌های کسب درآمد از تبلیغات

آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ دی ۱۴۰۲
استراتژی‌های کسب درآمد از تبلیغات

برای کسب درآمد از تبلیغات آنلاین، روش‌های زیادی وجود دارد. کافی است بدانید باید از کجا شروع کنید. جذابیت این کسب‌وکار این است که نیازی به ساعت‌ها کار حضوری نیست و شما می‌توانید با خیالی آسوده و صرف وقت کمتر از وجود درآمد مطمئن باشید. قرار است در این مطلب دقیقا راه‌‌هایی را به شما نشان بدهیم که می‌توانید با تبلیغات آنلاین از آن‌ها درآمد کسب کنید. اگر لپتاپ و اینترنت دارید، همین روش‌ها برای شما کار می‌کنند.

تبلیغات پرداخت شده در مقابل تبلیغات ارگانیک

در تبلیغات، دیده شدن یعنی همه چیز. اگر کسی محصول شما را ندیده باشد و نشناسد، کسی هم آن را نمی‌خرد. در تبلیغات آنلاین دو راه برای دیده شدن وجود دارد؛ تبلیغات پرداخت شده و تبلیغات ارگانیک.

تبلیغات پرداخت شده همانطور که از نامش پیداست تبلیغاتی هستند که بابتشان پول پرداخت می‌شود تا مشتریان بالقوه را به خرید محصول تشویق کنند. طبیعتا این نوع تبلیغات برای صاحب محصول هزینه‌بر است اما اگر به شیوه درستی انجام شود، هزینه پرداختی با سود فروش جبران خواهد شد.

مثالی که می‌توان برای تبلیغات پرداخت شده زد، تنظیم تبلیغات فیسبوکی است. شما یک تبلیغ را با کمک یک تصویر و توصیفی کوتاه در معرض نمایش می‌گذارید. حال بسته به تنظیمی که انجام می‌دهید، هر بار که فردی تبلیغ را ببیند یا بر روی آن کلیک کند برای شما هزینه خواهد داشت. وضعیت ایده‌آل این است که افراد با کلیک بر روی این پیشنهاد به صفحه خرید محصول بروند و آن را بخرند.

اما ترافیک ارگانیک کاملا رایگان است. برخلاف ترافیکی که بابت تبلیغات پرداخت شده به‌دست می‌آید، نتیجه گرفتن از تبلیغات ارگانیک به صرف زمان نیاز دارد. ترافیک ارگانیک از هر منبع آنلاینی می‌تواند ایجاد شود؛ مثلا شبکه‌های اجتماعی یا موتورهای جستجو.

فرض کنید وبسایتی دارید که به فروش لباس‌های کودک اختصاص دارد. برای نوشتن مطالبی که به جزییات لباس‌های کودک می‌پردازد از بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) بهره می‌برید. مردم با جستجوی عباراتی نظیر «بهترین لباس‌های بچگانه» به مطالبی می‌رسند که شما در آن‌ها برندی از محصولات لباس‌های کودک را معرفی و پیشنهاد کرده‌اید. این همان ترافیک ارگانیک است.

کسب درآمد از تبلیغات آنلاین از چه راه‌هایی امکان‌پذیر است؟

برای شروع کسب درآمد از تبلیغات آنلاین ۳ راه دارید. استفاده از وبسایت، شبکه‌های اجتماعی و یا اپلیکیشن‌. در زیرمجموعه هرکدام از این‌ها، انواع و روش‌هایی وجود دارد که باید با آن‌ها آشنا باشید تا بدانید کدام راه برای شما امکان‌پذیر است و چگونه می‌توانید از آن استفاده کنید.

از کجا باید شروع کرد؟

شما یک وبسایت دارید و می‌خواهید از آن برای فروش محصول یا خدمات خود یا دیگران استفاده کنید. قدم اول این است که بدانید می‌خواهید چگونه این محصول را در معرض دید افراد قرار دهید. آیا می‌خواهید برای تبلیغات پول بپردازید؟ از افیلیت‌ها و مشارکین در فروش استفاده کنید؟ یا به دنبال جذب ترافیک ارگانیک هستید؟ بهترین استراتژی برای کسب درآمد از تبلیغات آنلاین چیست؟

برای شروع تبلیغات در سایت یا باید خودتان با تولیدکننده ارتباط برقرار کنید و یا محصول یا خدماتی را که می‌خواهید تبلیغ نمایید، با کمک ادنتوورک‌ها پیدا کنید. ادنتوورک‌ها همان شبکه‌های تبلیغاتی هستند که با تولیدکننده‌ها و تبلیغ‌دهنده‌ها کار می‌کنند.

در ابتدا با انواع مدل‌های تبلیغاتی در وبسایت آشنا شوید و سپس نمونه‌ای از وبسایت‌هایی را مثال می‌زنیم که مدل درآمدزایی آن‌ها تبلیغاتی است.

انواع مدل‌های تبلیغاتی در وبسایت

فروش جایگاه تبلیغاتی در وبسایت

فرض کنید یک وبسایت دارید. می‌توانید جایگاهی را در وبسایتتان به تبلیغات اختصاص دهید و آن را به تبلیغ‌دهندگان و یا تولیدکنندگان محصول یا خدمات بفروشید. هرچه ترافیک سایت شما بیشتر باشد، می‌توانید درآمد بیشتری از آن داشته باشید چون احتمال دیده شدن تبلیغ بالاتر می‌رود. البته نقش کیفیت و جذابیت محتوای متنی یا تصویری را نیز فراموش نکنید.

محتوای تبلیغاتی که در سایت خود قرار می‌دهید و در ازای آن درآمد کسب می‌کنید، می‌تواند به شکل نیتیو یا همسان باشد، یعنی شکل تبلیغ با نوع محتوایتان یکپارچه باشد. اگر محتوای سایت متنی، ویدئویی یا صوتی است، تبلیغ هم برای هر کدام از این‌ها دقیقا در همین قالب‌ها ایجاد شود تا کاربر از بازدید سایت تجربه خوبی داشته باشد.

مثال:

وبسایت ورزش سه به عنوان یک وبسایت پربازدید، جایگاه‌های مختلفی را در سایت خود به تبلیغات اختصاص داده است. این تبلیغات به صورت متن، تصویر و ویدئو هستند.  

نمونه‌هایی از تبلیغات همسان در وبسایت ورزش سه:

ریپورتاژ آگهی

ریپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات همسان است که به صورت متن در وبسایت‌هایی که قالب محتوا در آن‌ها متنی است منتشر می‌شود. به عبارتی دیگر ریپورتاژ مقاله‌ای است که با ارائه ویژگی‌های یک محصول به تبلیغ آن می‌پردازد. ریپورتاژها در قالب متن هستند و در وبسایت‌هایی که محتوای متنی دارند قرار می‌گیرند.

نمونه‌ای از ریپورتاژ آگهی در وبسایت دی‌ام برد:

افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ به معنای کمک به فروش محصول یک تولیدکننده یا فروشنده، با هدف تقسیم سود آن محصول بین این دو شخص است. شما با یک شرکت دیگر شریک می‌شوید و از مهارت‌های مارکتینگی خود برای فروش محصول یا خدمات آن شرکت استفاده می‌کنید. آن شرکت هم محصولات یا خدمات خود را به مشتریان ارائه می‌دهد.

وقتی شما به عنوان افیلیت، محصول شرکت دیگری را تبلیغ می‌کنید و آن محصول از راه تبلیغی که شما انجام داده‌اید به فروش می‌رسد، درصدی از سود فروش به شما می‌رسد. همکاری در فروش نوع جذابی از بازاریابی است زیرا بازاریاب بر مهارت‌های خود و تولیدکننده بر کیفیت محصولاتش تمرکز می‌کنند.

افیلیو یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی پورسانتی فعالیت می‌کند و جایگاه‌های تبلیغاتی خود را در اختیار فروشندگان مختلف می‌گذارد.

فروش محصول یا خدمات خود

شما می‌توانید محصول یا خدمات خود را بفروشید یا اگر محصولی ندارید، می‌توانید تولید کنید. تولید محصول می‌تواند یکی از سودآورترین راه‌های کسب درآمد آنلاین باشد. به این دلیل که وقتی محصول خود را می‌سازید، ۱۰۰٪ سود حاصل از فروش آن مال خودتان می‌شود. می‌توانید با تحقیقات در بازار شروع کنید تا ببینید مردم کجا پول خرج می‌کنند. ممکن است محصول شما نیاز آنان را رفع کند؛ مثلا به آن‌ها کمک کند در یک امتحان قبول بشوند.

وقتی محصولی که می‌خواهید تولید کنید را پیدا کردید، وقت جستجوی آن است که بفهمید مردم نیاز دارند درباره این محصول چه اطلاعاتی داشته باشند؟ اصلا محصول شما برای به چه کاری می‌آید و چرا افراد باید آن را بخرند؟

موضوع بعدی که باید بدانید این است که چگونه باید محصول خود را توزیع کنید؟ آیا باید فروشگاه داشته باشید یا در فروشگاه‌های آنلاین موجود، محصولتان را برای فروش بگذارید. در مجموع باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید محصول خود را با برنامه افیلیت به فروش بگذارید یا با تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)؟

نکته: فروش محصول هم می‌تواند از طریق تبلیغات وبسایت صورت بگیرد و هم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌ها.

مدل پرداخت در تبلیغات وبسایت

همه چیز به میزان ترافیک سایت شما بستگی دارد. اگر صاحب سایتی هستید که بازدیدکنننده دارد، می‌توانید از تبلیغات کلیکی (PPC) کسب درآمد کنید. یعنی می‌توانید ناشر (نشر دهنده) تبلیغاتی باشید که در سایت شما کلیک می‌خورند. شیوه پرداخت در این نوع تبلیغات به ازای کلیک کاربران است (Pay Per Click). واضح است که سئو (بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو)، ابزار بالا بردن ارگانیک ترافیک وبسایت شماست.

اگر تبلیغ‌دهنده‌ها را نمی‌شناسید، شرکت‌های تبلیغاتی می‌توانند ارتباط شما را با آنان برقرار کنند. تبلیغ‌دهنده می‌تواند انتخاب کند که وقتی بر روی تبلیغش کلیک شد پول بپردازد؛ پرداخت می‌تواند در ازای کلیک (CPC; Cost Per Click) یا در ازای هر هزار بار نمایش (دیده شدن) باشد (CPM; Cost Per Mile).

تولیدکننده محتوا بر مبنای هر کلیک بر روی تبلیغ پول به‌دست می‌آورد (Revenue Per Click). راه دیگرش این است که بسته به تعداد افرادی که تبلیغ نمایش داده شده در سایت را می‌بینند، درآمد حاصل شود.

کسب درآمد از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

هر شبکه اجتماعی می‌تواند بستری برای جذب مخاطب و نمایش تبلیغات باشد. بسته به نیاز و شرایط، شما می‌توانید از تبلیغات اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین، پینترست، یوتیوب و هر شبکه اجتماعی دیگری استفاده کنید. انواع اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی گوناگون فعالیت می‌کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

یکی از رایج‌ترین راه‌های تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، خصوصا در ایران، اینفلوئنسر مارکتینگ است و در اینستاگرام انجام می‌شود. پست‌ها و استوری‌های تبلیغاتی هرکدام مبلغ متفاوتی دارند و فرد تبلیغ‌کننده نیز، بسته به میزان فالوئرها از این کار رقم متفاوتی درآمد کسب می‌کند.

اینفلوئنسر کسی است که به واسطه شناخته‌شده بودن یا داشتن تخصص در زمینه‌ای خاص، نزد گروهی از مخاطبان اعتبار دارد. به‌طوری که اگر محصولی را تبلیغ کند، مخاطبان حرفش را می‌پذیرند و به سراغ خرید آن می‌روند. اگر می‌خواهید اینفلوئنسر باشید، حتما درباره محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنید، تحقیق کنید و خودتان اول آن را امتحان کنید. زیرا اگر نتیجه رضایت‌بخش نباشد، بهای آن از دست رفتن اعتبار شما نزد مخاطبانتان خواهد بود.

اینفلوئنسرها به‌واسطه فالوئرهایشان به چند دسته تقسیم می‌شوند. (تعداد فالوئرها تقریبی است.)

·        مگا اینفلوئنسرها که عموما بالای یک میلیون فالوئر دارند.

·        ماکرو اینفلوئنسرها که در حدود ۴۰ هزار تا ۱ میلیون فالوئر دارند.

·        میکرو اینفلوئنسرها معمولا بین هزار تا ۴۰ هزار فالوئر دارند.

·        نانو اینفلوئنسرها نیز به افرادی گفته می‌شود که تعداد فالوئرهایشان کمتر اما در حال رشد است. این افراد با دریافت هزینه کمتری تبلیغ می‌کنند و از این رو می‌توانند برای کسب‌وکارهای کوچکتر مناسب باشند.

اینفلوئنسر اینستاگرام

برای آن‌که در اینستاگرام اینفلوئنسر باشید، مثل هر شبکه دیگری به مخاطب نیاز دارید. اگر فرد مشهوری باشید، جمع کردن فالوئر ساده‌تر است. اما چیزی که به فالوئرهای شما اضافه می‌کند، محتوایی است که نظر مخاطبان را جلب کند و برایشان مفید باشد. ابتدا یک صفحه باز می‌کنید. بهتر است این صفحه عمومی (public) باشد. و بعد با یک استراتژی که از پیش تعیین کردید، شروع به ساختن و پست کردن محتوا می‌کنید. استفاده از هشتگ‌های مرتبط، پست‌های مسابقه‌ای و جایزه‌دار، محتواهای ویدئویی جذاب و بسیاری از فعالیت‌های دیگر می‌تواند به افزایش فالوئرهایتان کمک کند. وقتی تعداد بازدیدکنندگان صفحه شما بالا رفت، می‌توانید در میان پست‌ها و استوری‌ها تبلیغ هم بگذارید. شیوه تبلیغ باید مانند دیگر محتواها جذاب باشد. این مهم است که چه محصول یا خدماتی را تبلیغ می‌کنید. برای حفظ فالوئرها، احترام به آن‌ها را از یاد نبرید و چیزی را تبلیغ کنید که برای خودتان معتبر است.

نمونه صفحه یک اینفلوئنسر در اینستاگرام:

اینفلوئنسر لینکدین

اینفلوئنسر لینکدین معمولا اعتبار خود را از جایگاه شغلی که دارد به دست می‌آورد. برای شروع باید در لینکدین صفحه‌ای بسازید و فالوئر جمع کرده و شبکه‌سازی کنید. این اتفاق زمانی می‌افتد که در صفحه خود محتواهای جذاب و کاربردی گذاشته باشید. اگر صفحه برند خود را در لینکدین دارید، می‌توانید برای شناخته شدنِ بیشتر و آگاهی از برندتان از محتواهای تبلیغاتی حمایت‌شده (sponsored) استفاده کنید. علاوه بر محتوای متنی، لینکدین از سال ۲۰۱۸ امکان پست تبلیغات ویدئویی را نیز فراهم کرده است.

نمونه صفحه یک اینفلوئنسر در لینکدین:

اینفلوئنسر توییتر

اینفلوئنسر توییتر هم مانند اینفلوئنسرها در دیگر شبکه‌های اجتماعی معمولا کسی است که در حرفه خود نامدار و شناخته‌شده است و به‌واسطه آن فالوئرهای بیشتری دارد. اگر محتوای این افراد برای مخاطبان جذاب باشد بر تعداد فالوئرها افزوده می‌شود. حرف‌ها و در حقیقت توییت‌های چنین شخصی برای دنبال‌کنندگانش تاثیرگذار و مهم است و در هر حرفه‌ای که فعالیت کند، می‌تواند از این موقعیت برای تبلیغات آنلاین در صفحه خود استفاده کند.  

نمونه صفحه یک اینفلوئنسر در توییتر:

تبلیغات اسپانسری (حمایت شده) زیرمجموعه همین نوع از تبلیغات هستند. به این صورت که شما بابت نوشتن یک توییت یا پست بلاگ و یا پست کردن یک تصویر تبلیغاتی در اینستاگرام، طبق توافق از تبلیغ‌دهنده مبلغی دریافت می‌کنید.

اگر صاحب حساب کاربری پر تعاملی در یک شبکه اجتماعی باشید، شانس بزرگی در کسب درآمد دارید. هرچه ترافیک بیشتر و دنبال‌کننده‌های بیشتری داشته باشید، احتمالا می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید. اما آنچه مسلم است، ساختن یک وبسایت پرطرفدار یا تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر پرفالوئر اصلا کار ساده‌ای نیست. باید برای ساختن جامعه بزرگی از دنبال‌کنندگان، وقت صرف کنید. اگر تعداد مخاطبانتان زیاد شود، می‌توانید در صفحه خود، پست‌های اسپانسرشده بگذارید. اما باید ببینید آنقدری پول به‌دست می‌آورید که ارزش وقتی را که گذاشتید داشته باشد؟

انواع روش‌های کسب درآمد از تبلیغات در اپلیکیشن

در اپلیکیشن هم مانند وبسایت جایگاه‌هایی برای تبلیغات وجود دارد که در دنیای دیجیتالی امروز و با وجود میلیون‌ها کاربر که از آن‌ها استفاده می‌کنند، شانس دیده شدن آن‌ها پیوسته افزایش می‌یابد. در ادامه با روش‌های تبلیغات درون اپلیکیشن آشنا شوید.

تبلیغات بنری

حتما بنرهای تبلیغاتی را در اپلیکیشن‌ها دیده‌اید. مشابه همین نوع تبلیغات در وبسایت، که می‌توانید با قرار دادن آن در اپلیکیشن خود درآمد کسب کنید. به این صورت که بنر تبلیغاتی یک محصول را در اپلیکیشن خود قرار می‌دهید و در ازای عمل (اکشن) مورد نظر تبلیغ‌دهنده، درآمد کسب می‌کنید. این عمل می‌تواند نمایش و دیده شدن بنر، کلیک روی آن یا به سرانجام رسیدن خرید از مسیر این بنر باشد.  

نمونه‌ای از تبلیغات بنری درون اپلیکیشنی تپسل:

تبلیغات ویدئویی

هر تبلیغی می‌تواند در قالب ویدئو در اپلیکیشن قرار بگیرد. معمولا حدود ۵ ثانیه ابتدایی تبلیغات ویدئویی پخش می‌شود اما برای دیدن ادامه آن کاربر می‌تواند تصمیم بگیرد. اگر بخواهد می‌تواند با یک کلیک از دیدن بقیه آن انصراف دهد. تبلیغات ویدئویی جذاب‌ترین نوع تبلیغات هستند و مخاطبان به آن علاقه بیشتری نشان می‌دهند. تبلیغات ویدئویی به چند شکل هستند:

·        تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-Roll) که در ابتدای ویدئو نمایش داده می‌شوند.

·        تبلیغات بینابینی (Interstitial Video) در میانه یک ویدئو نشان داده می‌شوند.

·        تبلیغات جایزه‌ای (Rewarded Ad) که در آن تماشای ویدئو اختیاری است و کاربر در ازای تماشای تبلیغ، جایزه دریافت می‌کند. این تبلیغات در اپلیکیشن‌های موبایل بسیار کاربرد دارند.

نمونه‌ای از تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن:

خلاصه نحوه کسب درآمد از تبلیغات آنلاین

همانطور که خواندید، برای کسب درآمد از تبلیغات آنلاین راه‌های متنوعی وجود دارد. کافی است مدتی به‌طور مداوم تلاش کنید تا در این فرآیند به نقطه‌ای برسید که به آسانی و به‌طور مداوم بتوانید درآمد کسب کنید.پیش از آن‌که شروع کنید، باید به این درک رسیده باشید که برای کسب درآمد آنلاین به یک محصول یا خدمات نیاز دارید و تلاش‌هایی که در زمینه تبلیغات انجام می‌دهید باید متمرکز بر این باشد که افراد این محصول یا خدمات را ببینند و با آن آشنا شوند. اگر خودتان تولیدکننده نیستید، می‌توانید تولیدات دیگران را بفروشید.