تاکتیک‌های میکرواینفلوئنسر مارکتینگ در FMCG برای جذب و حفظ مشتریان

آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ دی ۱۴۰۲
تاکتیک‌های میکرواینفلوئنسر مارکتینگ در FMCG برای جذب و حفظ مشتریان

FMCG مخفف کلمات Fast-Moving Consumer Goods به معنای کالاهایی است که سریع استفاده می‌شوند یا در اصطلاح، سریع‌مصرف هستند. برای این کالاها بازاریابی دیجیتال در رسانه‌های دیجیتال بسیار روش مناسبی است زیرا بیشتر مصرف‌کنندگان آن‌ها، برای پیدا کردن و خریدن محصولات جدید از اینترنت استفاده می‌کنند.

به همین دلیل، پرداختن به راه‌های ممکن برای بازاریابی دیجیتال این محصولات اهمیت دارد. در این مقاله به این موضوع پرداخته می‌شود که فروشندگان کالاهای FMCG چطور می‌توانند برای جذب مشتری بیشتر از میکرو اینفلوئنسرها استفاده کنند.

FMCG به چه معناست؟

istockphoto-1181243787-170667a.jpg

همانطور که گفته شده FMCG به معنای کالاهای سریع‌مصرف است که افراد همیشه به آن‌ها نیاز دارند و سرعت استفاده از آن‌ها هم بالاست. FMCG با عنوان CPG هم نامیده می‌شود؛ به معنای کالاهای بسته‌بندی شده مصرف‌کننده یا (Consumer packaged goods). این‌ها محصولاتی هستند که تقاضا برایشان زیاد است، به سرعت فروخته می‌شوند و معمولا مقرون‌به‌صرفه هستند. FMCGها شامل مواد غذایی بسته‌بندی شده، لوازم آرایش، نوشیدنی‌ها و محصولات مراقبتی و بهداشتی شخصی هستند. برخی از کالاهایی که تاریخ مصرفشان کوتاه است و زود خراب می‌شوند (مثل گوشت، شیر و میوه) هم در این دسته قرار می‌گیرند.

میکرو اینفلوئنسر کیست؟

istockphoto-1357948053-170667a.jpg

میکرو اینفلوئنسرها افراد تاثیرگذاری هستند که بر مبنای تعداد فالوئرهایشان به این نام خوانده می‌شوند. تعداد فالوئرهای این افراد می‌تواند بین بازه ۱۰۰۰ تا ۱۰۰ هزار نفر باشد. تفاوت آن‌ها با ماکرو اینفلوئنسرها در میزان بالای تعامل با مخاطبانشان است. میکرو اینفلوئنسرهای بهتر آن‌هایی هستند که تعاملشان با مشتریان بالقوه، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم آن‌ها برای خرید دارد.

میکرو اینفلوئنسرها چه سودی برای بازاریابی FMCG دارند؟

istockphoto-1321489506-170667a.jpg

۱. مقرون‌به‌صرفه بودن

همکاری با یک فرد مشهور که فقط در یک پست محصول یا خدمات شما را تایید و تبلیغ کند، برایتان هزینه زیادی خواهد داشت. اگر شرکت بزرگی نباشید، ممکن است این کار برایتان امکان‌پذیر یا مطلوب نباشد. میکرو اینفلوئنسرها نرخ مقرون‌به‌صرفه‌ای برای این کار پیشنهاد می‌دهند و این نرخ، به میزان فالوئرها و تعاملات آن‌ها بستگی دارد.

استخدام میکرو اینفلوئنسرها به شما این امکان را می‌دهد که با بودجه بازاریابی خود کارهای بیشتری انجام دهید و یا با بیش از یک اینفلوئنسر کار کنید. همچنین این روش باعث می‌شود دسترسی شما به مشتریان مختلف افزایش پیدا کند.

۲. دسترسی به بازارهای گوشه‌ای

راه کارآمدی که برای بازاریابی محصولات FMCG با اینفلوئنسر مارکتینگ وجود دارد، پیدا کردن چند اینفلوئنسر است که برای مخاطبان هدف شما جذاب باشند. میکرو اینفلوئنسرها در اشکال مختلف وجود دارند و هر یک از آن‌ها در حوزه مشخصی از تخصص‌ها، سبک‌ها، برندها و نوع مخاطبان فعالیت دارند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید محصولات گیاهی به بازار عرضه کنید، بهتر است برای معرفی برند خود، اینفلوئنسرهایی پیدا کنید که در حوزه سلامتی فعالیت می‌کنند.

برند مشهور Beyond Meat که به خاطر غذاهای گیاهی شناخته شده است، با ورزشکاران مشهوری همکاری می‌کند که به تغذیه اهمیت ویژه‌ای می‌دهند. همچنین بسیاری از مواقع از پست‌های ایجاد شده به‌وسیله کاربران (user-generated posts) برای تبلیغ محصولاتش استفاده می‌کند.

۳. تعامل و تبدیل (کانورژن) بیشتر

میکرو اینفلوئنسرها اغلب از راه پست‌های معمولی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کنند و سریع به سوالات و نظرات آن‌ها پاسخ می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از میکرو اینفلوئنسرها ۸.۸٪ به افزایش نرخ تعامل کمک می‌کند. از آنجا که میکرو اینفلوئنسرها تجربه شخصی‌سازی شده بیشتری به مشتریان ارائه می‌دهند، تلاش‌های بازاریابی آن‌ها منجر به ایجاد نرخ تبدیل بالاتری می‌شود.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اگر اینفلوئنسر، پاسخ تجربه‌های مشتریان را که در قالب نظرات بر پست تبلیغی می‌نویسند، به‌صورت شخصی‌سازی‌شده بدهد، نرخ تبدیل بالاتر نیز می‌رود.

اگر مطمئن نیستید برای اینفلوئنسر مارکتینگ در FMCG از کجا شروع کنید، ادامه مطلب، راهنمای همکاری با اینفلوئنسرها در استراتژی بازاریابی FMCG شما است.

چگونه می‌توان در استراتژی بازاریابی FMCG از اینفلوئنسرها استفاده کرد؟

istockphoto-1219933495-170667a.jpg

۱. اهداف برند را شناسایی کنید

یک استراتژی خوب اینفلوئنسر مارکتینگ با تبیین دقیق و روشن اهداف شروع می‌شود. دو هدف اساسی و محبوب برای شروع اینفلوئنسر مارکتینگ، افزایش آگاهی از برند و فروش بیشتر است. اما بهتر است به جای آن‌که اهداف متفرقه‌ای تعیین کنید، روی نقطه‌ای تمرکز کنید که برندتان در آن نیاز به رشد دارد. برای ایجاد اهداف مرتبط، استراتژی بازاریابی FMCG  فعلی خود را دوباره مطالعه کرده و نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنید.

۲. KPI ایجاد کنید

وقتی اهداف خود را شناسایی و مشخص کردید، نوبت به تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) می‌رسد. این شاخص‌ها باید با اهداف شما مطابقت داشته باشند. KPIها شامل تعداد کاربران منحصربه‌فرد، فروش حاصل از تبلیغ هر اینفلوئنسر، نرخ کلیک و تعداد لید (سرنخ) تولید شده است. این‌ها معیارهایی است که باید در طول کمپین تبلیغاتی خود ردیابی و تحلیل کنید. به‌روز رسانی و تغییر مداوم استراتژی بازاریابی بر اساس شاخص‌های کلیدی عملکرد، منجر به افزایش دستیابی به مشتریان وفادار می‌شود.

۳. پیشینه فعالیت اینفلوئنسر را بررسی کنید

پیش از آن‌که تبلیغ برند خود را به اینفلوئنسر بسپارید، مدل کار او را مشاهده کنید و ببینید چگونه برندها را تبلیغ می‌کند. تاکتیک دیگری که می‌توانید به کار ببرید، تهیه لیستی از اینفلوئنسرها و بررسی پیشینه فعالیت‌های آن‌هاست. شما نباید اینفلوئنسری را انتخاب کنید که نوع فعالیتش با اهدافتان سازگاری ندارد.  

۴. با اینفلوئنسرها ارتباط برقرار کنید

برای پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب راه‌های زیادی وجود دارد. می‌توانید درباره استراتژی بازاریابی FMCG رقبا تحقیق کنید. این کار به شما ایده می‌دهد که رقبایتان با چه کسانی همکاری می‌کنند و چه افرادی را مورد هدف بازاریابی قرار می‌دهند. سپس می‌توانید بر پایه این داده‌ها تصمیم استراتژیکی بگیرید.

راه دیگر، جستجو در میان هشتگ‌هاست. از این راه می‌توانید پست‌های اسپانسر شده و مخاطبان آن‌ها را پیدا کنید. به فالوئرهای خود نگاه کنید؛ کسانی که در شبکه‌های اجتماعی شما را دنبال می‌کنند. صفحاتی که آن‌ها فالو می‌‌کنند را بررسی کنید و ببینید کدام اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند.

۵. ارزش‌های خود را به مخاطب نشان دهید

بر اساس مطالعه‌ای که Unilever انجام داده، شرکت‌هایی که برای دریافت بازخورد مثبت در شبکه‌های اجتماعی از استراتژی بازاریابی FMCG استفاده می‌کنند، دو برابر رشد بیشتری نسبت به آن‌ها که این کار را نمی‌کنند، دارند. برندهای FMCG باید این را در نظر بگیرند که چون اینفلوئنسرها چهره برند آن‌ها می‌شوند، انتخاب افرادی که از ارزش‌های برندشان حمایت می‌کنند، ضرورت دارد. برندهایی که تمام تمرکز خود را روی محصولاتشان می‌گذارند، اغلب در ایجاد تعاملات کافی در فضای دیجیتال دچار مشکل هستند.

جمع‌بندی آنچه گفته شد…

برندهای FMCG می‌توانند با کمک میکرو اینفلوئنسرها بودجه خود را افزایش دهند، به مخاطبان درست خود دست پیدا کنند و ارتباط عمیق‌تری با مشتریان بالقوه خود برقرار کنند. پس اگر صاحب این نوع برند هستید، اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنید، KPIهای درستی تنظیم کنید، ارتباط موثری با اینفلوئنسرها برقرار کنید و ارزش‌های خود را به کمک آن‌ها به مخاطبان نمایش دهید.